19. 3. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 3. 2004

Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou?

V médiích se v poslední době často diskutuje o stoupající agresi žáků a studentů vůči pedagogům. Je to jen senzace pro dravé novináře, kteří potřebují nějaký titulek a znepokojivě působící téma? Nebo se z mladé generace stává divá zvěř? Kdo může objektivně hodnotit situaci? Snad psychologové, možná sociologové. Na místě je dotaz, kolik těchto odborníků má dlouhodobé praktické poznatky, jak dnes v průměrné škole vypadá vyučovací hodina?

Dost záleží na učiteli. Je-li to člověk chladný, nepřístupný, arogantní, nemůže čekat, že ho budou studenti zrovna zbožňovat. Některé své posluchače si může znechutit a potom už jen čekat na sabotáže jako je spánek nebo studium úplně jiných materiálů. Sabotéři jsou dobrými adepty na časté a opakované zkoušení u tabule se špatným výsledkem -- mimochodem ohodnocení se přiděluje oblíbeným systémem, který se řídí heslem "nevíš, jak rozdělit trávicí soustavu, tak nám aspoň o jednotlivých částech něco řekni". (Může člověk vědět fakta o něčem, co předtím neuměl ani vyjmenovat? Existuje možnost studenta podržet a přejít třeba k dýchacímu systému. Někdo prostě musí být potopen.)

Když se pak sám učitel začne hlasitě vychvalovat, jak výborně vyučuje a není možné přednesené učivo nepochopit, získá si snad sympatie jen sebe samého. Jak tedy mohli jeho studenti tak zkazit poslední písemnou práci? -- stačí potkávat někoho takového dva až tři roky a postupně se potichu pronesené reakce studentů: "No jo, jsi blbej, nemusíš se tak chválit..." změní v hlasité výkřiky: "Jdi do..."

Hlasité vulgarismy samozřejmě nejsou na denním pořádku, jedná se pouze o krajní situace, problém neslušného chování žáka se většinou odvíjí i od typu školy, gymnázium nejde srovnávat s učilištěm -- nicméně vyskytne se všude, jen v různé míře. Učitelů, kteří zkouší a chovají se výše popsaným způsobem, je naštěstí málo. Velká většina pedagogů jsou lidé na svém místě. Avšak pokud se napětí mezi studenty a jejich vyučujícími vystupňuje, může se pravděpodobně jejich vztah hodně vyhrotit. Extremním vyústěním může být fyzický útok -- žák bijící učitele je dnes módní téma, ale lze si představit i vytočeného pedagoga, který použije ruku na svou obranu.

Příčiny mohou být různé, vztah studenta k učiteli je asi nejpodstatnější z nich. A je student ovlivněn hraním počítačových stříleček, případně často zmiňovaným sledováním drsných amerických akčních filmů? Mladí lidé hrají počítačové hry, sledují s radostí nejdrastičtější výplody Hollywoodu -- ale na vzájemnou úctu i respekt pedagoga a studenta mají činnosti tohoto typu vliv nepatrný.

Obecně se držet názoru, že studenti nějak rapidně tíhnou k agresivnímu jednání, rozhodně nelze. Jen jsou průbojnější, drzejší, sebevědomější a mnozí umějí velmi dobře vyjádřit svůj názor - daleko lépe, než bylo dříve zvykem -- tyto vlastnosti mají své klady i zápory, nic se nemá přehánět. Studenti jsou ale i přes své schopnosti a kvality zranitelní, a když cítí ukřivděnost a bezmocnost vůči člověku, který je má něco naučit ve škole i do života, není po čase vyloučeno, aby ho začali považovat za nepřítele. Někdo se špatným výsledkům či známkám nebo ponižování zasměje a mávne rukou -- ale uvnitř je vždycky bolest. Jeden ji cítí méně, druhý více intenzivně...

                 
Obsah vydání       19. 3. 2004
20. 3. 2004 Demonstrace proti útoku na Irák
20. 3. 2004 Pákistánci zajali 100 osob "z al Kajdy"
20. 3. 2004 Rok po zahájení války zůstává situace v Iráku kritická
19. 3. 2004 Demonstrace proti válce a kapitalismu v Praze
19. 3. 2004 Po Madridu: Evropa jako Titanic
19. 3. 2004 AD: Jak žijí obyčejní lidé Petr  Jánský
19. 3. 2004 Vysílání médií je velmi vzdáleno zdejší každodennosti
18. 3. 2004 Jak žijí obyčejní lidé Jan  Čulík
19. 3. 2004 Kdo tomu rozumí líp - Iráčané anebo nový španělský premiér?
19. 3. 2004 Američané: "Žádné vězně jsme nemučili"
19. 3. 2004 Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? Lukáš  Rychlík
14. 3. 2004 Kdo je můj bližní Zdeněk  Bárta
20. 3. 2004 Síla víry Zdeněk  Bárta
19. 3. 2004 Pořadatelé letošního MMM podporují usnesení vlády, úřadu Prahy 7 se to nelíbí
19. 3. 2004 Španělé neměli lepší východisko pro snížení svého ohrožení než říci NE Iráku Tomáš  Gawron
19. 3. 2004 Do země sedmitisícovek, kde devítky nestačí Karel  Dolejší
19. 3. 2004 ČT,BBC, David Elstein a koncesionářské poplatky
19. 3. 2004 International Peace Movement je vyhrožováno násilím, žádá o policejní asistenci
19. 3. 2004 Zastánci potratů nemají argumenty Vojtěch  Polák
19. 3. 2004 Co je a co není morální pluralita -- znovu o potratech Aleš  Kubeczka
18. 3. 2004 Irák po roce: Co si myslí Michael Ignatieff
18. 3. 2004 Al Kajdá vítězí
18. 3. 2004 KSČM a fenomén Ransdorf: příležitost k mýlce Ivan  David
17. 3. 2004 Chcete poslouchat dobrou hudbu? Jan  Čulík
18. 3. 2004 Paranormální jevy existují, ale...
19. 3. 2004 Vzdá se vláda Spojených států pokusů odsoudit Kubu?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
14. 3. 2004 Hospodaření OSBL za únor 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
19. 3. 2004 Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? Lukáš  Rychlík
19. 3. 2004 Do země sedmitisícovek, kde devítky nestačí Karel  Dolejší
19. 3. 2004 AD: Jak žijí obyčejní lidé Petr  Jánský
19. 3. 2004 Po Madridu: Evropa jako Titanic   
18. 3. 2004 Paranormální jevy existují, ale...   
18. 3. 2004 KSČM a fenomén Ransdorf: příležitost k mýlce Ivan  David
18. 3. 2004 Jak žijí obyčejní lidé Jan  Čulík
17. 3. 2004 Haiti: převrat ke dvoustému výročí Immanuel  Wallerstein
17. 3. 2004 "Má paranoiu. Jako Stalin."   
17. 3. 2004 Co si dnes myslí Noam Chomsky o USA v Iráku?   
17. 3. 2004 Masakry ve Španělsku prohloubily propast mezi Evropou a Amerikou   
17. 3. 2004 Španělé svým hlasováním znectili své mrtvé   
17. 3. 2004 Je třeba Primu potrestat za šíření "zločinecké ideologie"? Jan  Čulík, Boris Cvek
16. 3. 2004 Regulace, deregulace a pan ministr Stanislav  Křeček

Školství RSS 2.0      Historie >
19. 3. 2004 Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? Lukáš  Rychlík
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta   
12. 2. 2004 O tragické situaci českého školství? Miroslav  Rafaj
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
6. 2. 2004 Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí Simone  Radačičová
2. 2. 2004 Obstát, aneb Nihil obstat ve věci moderního vyučování Ondřej  Hausenblas
29. 1. 2004 O tragické situaci českého školství Jan  Baláč
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
20. 1. 2004 Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít?   
19. 1. 2004 Je potřebné umět číst s porozuměním Ondřej  Hausenblas
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
2. 1. 2004 České školství: Není fér svádět vinu na studenty Jan  Raszyk
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová