19. 3. 2004
Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou?V médiích se v poslední době často diskutuje o stoupající agresi žáků a studentů vůči pedagogům. Je to jen senzace pro dravé novináře, kteří potřebují nějaký titulek a znepokojivě působící téma? Nebo se z mladé generace stává divá zvěř? Kdo může objektivně hodnotit situaci? Snad psychologové, možná sociologové. Na místě je dotaz, kolik těchto odborníků má dlouhodobé praktické poznatky, jak dnes v průměrné škole vypadá vyučovací hodina? |
Dost záleží na učiteli. Je-li to člověk chladný, nepřístupný, arogantní, nemůže čekat, že ho budou studenti zrovna zbožňovat. Některé své posluchače si může znechutit a potom už jen čekat na sabotáže jako je spánek nebo studium úplně jiných materiálů. Sabotéři jsou dobrými adepty na časté a opakované zkoušení u tabule se špatným výsledkem -- mimochodem ohodnocení se přiděluje oblíbeným systémem, který se řídí heslem "nevíš, jak rozdělit trávicí soustavu, tak nám aspoň o jednotlivých částech něco řekni". (Může člověk vědět fakta o něčem, co předtím neuměl ani vyjmenovat? Existuje možnost studenta podržet a přejít třeba k dýchacímu systému. Někdo prostě musí být potopen.) Když se pak sám učitel začne hlasitě vychvalovat, jak výborně vyučuje a není možné přednesené učivo nepochopit, získá si snad sympatie jen sebe samého. Jak tedy mohli jeho studenti tak zkazit poslední písemnou práci? -- stačí potkávat někoho takového dva až tři roky a postupně se potichu pronesené reakce studentů: "No jo, jsi blbej, nemusíš se tak chválit..." změní v hlasité výkřiky: "Jdi do..." Hlasité vulgarismy samozřejmě nejsou na denním pořádku, jedná se pouze o krajní situace, problém neslušného chování žáka se většinou odvíjí i od typu školy, gymnázium nejde srovnávat s učilištěm -- nicméně vyskytne se všude, jen v různé míře. Učitelů, kteří zkouší a chovají se výše popsaným způsobem, je naštěstí málo. Velká většina pedagogů jsou lidé na svém místě. Avšak pokud se napětí mezi studenty a jejich vyučujícími vystupňuje, může se pravděpodobně jejich vztah hodně vyhrotit. Extremním vyústěním může být fyzický útok -- žák bijící učitele je dnes módní téma, ale lze si představit i vytočeného pedagoga, který použije ruku na svou obranu. Příčiny mohou být různé, vztah studenta k učiteli je asi nejpodstatnější z nich. A je student ovlivněn hraním počítačových stříleček, případně často zmiňovaným sledováním drsných amerických akčních filmů? Mladí lidé hrají počítačové hry, sledují s radostí nejdrastičtější výplody Hollywoodu -- ale na vzájemnou úctu i respekt pedagoga a studenta mají činnosti tohoto typu vliv nepatrný. Obecně se držet názoru, že studenti nějak rapidně tíhnou k agresivnímu jednání, rozhodně nelze. Jen jsou průbojnější, drzejší, sebevědomější a mnozí umějí velmi dobře vyjádřit svůj názor - daleko lépe, než bylo dříve zvykem -- tyto vlastnosti mají své klady i zápory, nic se nemá přehánět. Studenti jsou ale i přes své schopnosti a kvality zranitelní, a když cítí ukřivděnost a bezmocnost vůči člověku, který je má něco naučit ve škole i do života, není po čase vyloučeno, aby ho začali považovat za nepřítele. Někdo se špatným výsledkům či známkám nebo ponižování zasměje a mávne rukou -- ale uvnitř je vždycky bolest. Jeden ji cítí méně, druhý více intenzivně... |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 3. 2004 | Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? | Lukáš Rychlík | |
19. 3. 2004 | Do země sedmitisícovek, kde devítky nestačí | Karel Dolejší | |
19. 3. 2004 | AD: Jak žijí obyčejní lidé | Petr Jánský | |
19. 3. 2004 | Po Madridu: Evropa jako Titanic | ||
18. 3. 2004 | Paranormální jevy existují, ale... | ||
18. 3. 2004 | KSČM a fenomén Ransdorf: příležitost k mýlce | Ivan David | |
18. 3. 2004 | Jak žijí obyčejní lidé | Jan Čulík | |
17. 3. 2004 | Haiti: převrat ke dvoustému výročí | Immanuel Wallerstein | |
17. 3. 2004 | "Má paranoiu. Jako Stalin." | ||
17. 3. 2004 | Co si dnes myslí Noam Chomsky o USA v Iráku? | ||
17. 3. 2004 | Masakry ve Španělsku prohloubily propast mezi Evropou a Amerikou | ||
17. 3. 2004 | Španělé svým hlasováním znectili své mrtvé | ||
17. 3. 2004 | Je třeba Primu potrestat za šíření "zločinecké ideologie"? | Jan Čulík, Boris Cvek | |
16. 3. 2004 | Regulace, deregulace a pan ministr | Stanislav Křeček |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 3. 2004 | Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? | Lukáš Rychlík | |
10. 3. 2004 | Zákon není kadidlo | Ondřej Hausenblas | |
9. 3. 2004 | Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta | ||
12. 2. 2004 | O tragické situaci českého školství? | Miroslav Rafaj | |
11. 2. 2004 | Vzdělání a nezaměstnanost | Miroslav Václav Steiner | |
6. 2. 2004 | Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí | Simone Radačičová | |
2. 2. 2004 | Obstát, aneb Nihil obstat ve věci moderního vyučování | Ondřej Hausenblas | |
29. 1. 2004 | O tragické situaci českého školství | Jan Baláč | |
26. 1. 2004 | České základní školství je tragédie | Jan Paul | |
24. 1. 2004 | O školství - v ČR i jinde | Jan Čulík | |
20. 1. 2004 | Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít? | ||
19. 1. 2004 | Je potřebné umět číst s porozuměním | Ondřej Hausenblas | |
5. 1. 2004 | Školství | Jana Poslová | |
2. 1. 2004 | České školství: Není fér svádět vinu na studenty | Jan Raszyk | |
30. 12. 2003 | Není to vina jen učitelů | Jana Poslová |