20. 1. 2004
Monitor Jan PaulaKontroverzní či fundamentalistický Šaron?Co znamená slovo kontroverzní? Jaké umění je kontroverzní a co je dnes vlastně umění? Autorská dvojice Dror Feiler a Gunilla Sköld Feiler naplnila na výstavě Making Differences ve Stockholmu bazén temně rudou vodou, symbolizující krev. Na její hladinu vypustili malou plachetnici s portrétem palestinské advokátky Hanadi Jaradatové, která loni v říjnu v izraelské Haifě vyhodila sama sebe do povětří a zabila tím i další dvě desítky osob. I člověk s průměrnou inteligencí by mohl ocenit myšlenkovou přehlednost zamýšleného konceptu. |
Tématem se totiž stala osamělost člověka, jež může vyústit v osobní tragédii, mající na svědomí životy dalších nevinných lidí. Obecné téma, nanejvýš aktuální v dnešní době. Nic víc, nic míň. Kontroverzním se dílo stalo proto, že onou ženou byla bohužel Palestinka. Izraelský diplomat Zvi Mazela vypil zřejmě na vernisáži více alkoholu a instalaci si vysvětlil po svém: Dílo podporuje palestinský terorismus! Jde o monstrózní oslavu sebevražedných atentátníků a podněcování ke genocidě izraelského národa! Napětí nevydržel a hodil do bazénku několik lamp okolního osvětlení, čímž způsobil zkrat elektrického vedení. Po činu musel odejít, svobodomyslní Švédové nemají podobné chování rádi. Izraelský premiér Ariel Šaron ale v zápětí izraelského diplomata za tuto výtržnost ocenil a podle jeho slov za ním "stojí celá izraelská vláda". Vyjádřil mu podporu a telefonicky mu poděkoval za sílu, s níž zareagoval na rostoucí antisemitismus (sic!!!). Izraelci pravděpodobně nechtěli čekat a svůj postoj dali raději najevo hned. Výstava byla totiž otevřena u příležitosti Mezinárodní konference proti rasové nesnášenlivosti a násilí, která začíná v Stockholmu 26. ledna! Ředitel stockholmského Historického muzea Krister Berg vyzval příznačně izraelského diplomata Zvi Mazela k diskusi o umění a o svobodě vyjadřování, zatímco švédské ministerstvo zahraničí považuje chování diplomata za nepřijatelné a bude od něho požadovat vysvětlení. Je skutečně zarážející, jak kulturně tupí a vztahovační jedinci mohou dokonce na mezinárodní scéně representovat svůj stát, od jehož čelního představitele dostanou dokonce ještě požehnání a možná i medaili za statečnost. Připomíná mi to padesátá léta u nás, když jistou komisí neprošel obraz s polem rudých máků jenom proto, že mohl cosi pro komunistickou vládu symbolizovat. Co, to ale nikdo nevěděl, použití příliš rudé barvy bylo prostě jen kontroverzní. O žádnou kontroverzi nešlo ani v případě bazénu s rudou vodou, na jejíž hladině plula osamocená fotografie sebevražedkyně. Instalace totiž nebyla v interpretaci obsahově mnohovýznamová, tedy kontroverzní, ale zcela srozumitelná. Také Dror Feiler, který je izraelského původu, uvedl, že chtěl dílem upozornit na to, jak slabí a osamělí lidé mohou být schopni napáchat strašlivé věci. Byli to tentokrát Izraelci, kteří dali najevo absurdní nesnášenlivost. |