5. 11. 2003
Monitor Jana PaulaSkupina "Z toho ven" atakovala reklamuTéměř veškeré reklamní plochy v metru se 3.11.2003 staly terčem útoku asi dvou desítek mladých umělců. Na protest proti účinkům reklamy překryli poutače ve vitrínách klientů agentury EuroAWK bílými plakáty s velkým černým otazníkem a odkazem na internetovou adresu www.ztohoven.cz. Agentura podala trestní oznámení. Tolik zpráva z médií. K označení umělec podobná aktivita jistě nestačí, ba ani samotné studium na umělecké škole, stejně tak mluvit o útoku je přehnané. |
Přelepit v krátkém čase téměř 800 vitrín je ale výkon, hodný zápisu do známé knihy. Skupina na sebe naposledy upozornila v minulém roce, kdy se jí podařilo zakrýt polovinu diskutovaného neónového srdce na Pražském hradě a vytvořit z něho otazník. Tento symbol je natolik výmluvný, že je schopen směřovat i k lidem, odvyklým složitěji přemýšlet. Reklama přelepená otazníkem reklamu v očích diváků zrelativizovala a zpochybnila. Parazitující otazník vytvořil kritickou reflexi.. Jednoduché, prosté a srozumitelné. Z tohoto hlediska jde o sociální kontext, o angažovaný čin. "Reklama představuje stále tentýž dokonalý svět, ve kterém se po sladkém hubne, cigarety chutnají a voní a auta jsou nejbezpečnějšími místy na světě. Hodnoty bez hodnot, krása bez krásy", uvádějí aktéři ve svém prohlášení a pokračují: "Proto si bereme slovo. Zneužíváme reklamu, která zneužívá naše nejvnitřnější touhy, myšlenky a city, aby prodávala zboží. Překrucujeme ji, pozměňujeme ji, přetváříme ji tak, aby alespoň jeden den mluvila řečí umění. Vytváříme jiné reklamy. Takové, které nemůžete přejít bez povšimnutí. Takové, které vzbuzují neklid. Takové, které se nesnaží vplížit do vaší mysli bočním vchodem podvědomí". Pokládat ovšem každou položenou otázku za umění, je přece jen trochu matoucí. No budiž. Škoda že skupina přelepila většinu vitrín, některé mohla naopak v rámci konceptu ponechat. Otazník na reklamě "nevinné" zoologické zahrady zvoucí k návštěvě totiž nevypadá příliš přesvědčivě. Když se kácí les, padají holt třísky a reklamní agentura se rozhodla podat trestní oznámení na neznámého pachatele pro poškození majetku. Jak ale dokáže "umělcům", že úmyslně poškodili jejich majetek, když ve svém záměru je čin nepostižitelný? Pravděpodobně lehce, humanismem se v české kotlině nikdo nezdržuje. Znásilněný podvědomí Reklama je nejmocnější médium. Útočí na nás z televize, rádia, z internetu, ze stránek časopisů... zahlcuje ulice, dopravní prostředky, poštovní schránky i veřejné záchodky. Nevyhnete se ji. I když zdánlivě nabízí různé zboží, představuje stále tentýž dokonalý svět, ve kterém se po sladkém hubne, kde žvýkačky čistí zuby, cigarety chutnají a voní a auta jsou nejbezpečnějšími místy na světě. Hodnoty bez hodnot, krása bez krásy. Možná si myslíte, že vás se to netýká. Reklama ale postupně a nenápadně znásilňuje podvědomí každého z nás. Proto si bereme slovo. Zneužíváme reklamu, která zneužívá naše nejvnitřnější touhy, myšlenky a city, aby prodávala zboží. Překrucujeme ji, pozměňujeme ji, přetváříme ji tak, aby alespoň jeden den mluvila řečí umění. Vytváříme jiné reklamy. Takové, které nemůžete přejít bez povšimnutí. Takové, které vzbuzují neklid. Takové, které se nesnaží vplížit do vaší mysli bočním vchodem podvědomí. Třeba budou i vám otazníky milejší než dokonalý svět vyretušovaných tváří. Manifest ztohoven.cz |