7. 11. 2003
Monitor Jana PaulaObyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbceKlamavá reklama je nepřípustná, píše se například v Kodexu Rady pro reklamu České republiky. Kdyby člověk důsledně procházel nabídku supermarketů záhy by zjistil, že by ti ctihodní lidé v Radě nedělali nic jiného, než pracovali. Devalvace slovních významů je už v tržním prostředí zřejmá, jedním z těch slov je slovo GALERIE. Máme už galerie nejen výtvarného umění, ale téměř na cokoliv. Galerie automobilů, ponožek, potravin, vibrátorů a já nevím ještě čeho všeho.
|
Tzv."obrazové galerie" jsou v supermarketech již samozřejmostí, nahrazují neschopnost zákazníků opatřit si originální umělecké dílo, jež by mělo nějakou hodnotu. Lidé jsou zvyklí kupovat cetky a v podobných "galeriích" si kupují zboží především jen jako dekoraci. To je v pořádku, když si někdo vystačí s pěkně namalovanou lesní tůňkou a nebo s kýčovitou líbající se dvojicí, je to jeho problém. Druhá věc je ale záměrné obchodní zneužívání zaběhnutých významů v lidském podvědomí tak, jak na to upozornila aktivita "Z toho ven". Typickým příkladem je mimo jiné například supermarket Hornbach, který ve své poslední reklamní tiskovině na straně 25 nabízí "díla" ze své "obrazové galerie". Pod označením "Obraz" nabízí tzv. "umělecký tisk" v ceně 1.099,-Kč, což je vyložený podvod na zákazníkovi. Běžný sériový ofsetový tisk na kartonu není a nikdy nebyl uměleckým tiskem. Označení umělecký tisk může nést pouze jeden z několika typů grafických uměleckých tisků, jako je například suchá jehla, litografie, mědirytina, akvatinta, mezzotinta apod. Pointa je v tom, že tyto tisky jsou jako originály vyhotoveny v grafické umělecké dílně, v omezeném číslovaném množství, opatřeném podpisem výtvarníka a samozřejmě datací. Toto "zboží" se prodává v jiných galeriích, za jiné ceny a nikoliv v supermarketech. Hornbachem nabízené tzv. "umělecké tisky" jsou pořizovány v obrovských nákladech na běžných ofsetových strojích a jsou to jen "reprodukce" povětšinou bezcenných výtvarníků. Samozřejmě patřičně předražené. Dokonce nelze tyto produkty označit ani jako "reprodukce", protože slovo reprodukce je dřívější označení pro hlubotisk, což je bývalá reprodukční tiskařská technika, která se dnes už nepoužívá. Je totiž drahá a tak jde jen o "reprodukci", ve smyslu reprodukování či přetištění nějakého a někým vytvořeného motivu, do bezmezného množství. Hornbach svoji nabídkou "uměleckého tisku" lže, podvádí a zcela vědomě zneužívá lidské hlouposti a důvěřivosti zákazníků. Koho to ale zajímá? |
Monitor Jana Paula | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 11. 2003 | Obyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbce | Jan Paul | |
5. 11. 2003 | Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu | Jan Paul | |
20. 10. 2003 | Nejvyšší soud potvrdil krádež budovy Mánesa | Jan Paul | |
14. 10. 2003 | Karel Hoffmann odsouzen za podvracení socialistického zřízení | Jan Paul | |
23. 9. 2003 | Ještě jednou k otázce morálky v umění | Jan Paul | |
15. 9. 2003 | V tomhle státě něco hodně smrdí... | Jan Paul | |
8. 9. 2003 | J. X. Doležal: Paula Wild je hezčí... | Jan Paul | |
2. 9. 2003 | Český novinář je dobrá anebo špatná značka? | Jan Paul | |
25. 8. 2003 | Česká média jako zábavní podnik | Jan Paul | |
4. 8. 2003 | Sežeňte si důkazy a budeme se Vám věnovat | ||
31. 7. 2003 | Nos upravit lze, vyměnit mozek nikoliv | Jan Paul | |
29. 7. 2003 | "Zaľubil sa chlapec" | Jan Paul | |
21. 7. 2003 | Sympozium v Řehlovicích | Jan Paul | |
16. 7. 2003 | O elitě, původnosti tvorby, hyenismu a smrti | Jan Paul | |
14. 7. 2003 | Monitor Jana Paula: O dvou dekoracích z Karlových Varů | Jan Paul |