Psycholog Hubálek: Nedivte se ničemu, třetinu národa tvoří pitomci

21. 11. 2009 / Karel Březný

Vážený pane doktore,

při čtení Vašeho rozhovoru mě napadla myšlenka, kam až může sahat agresivita a hloupost i u jinak vzdělaných spoluobčanů. Vysvětluji si některé Vaše názory z tohoto rozhovoru tak, že jste nemohl být přechodně střízlivý nebo nějaká extrémní forma únavy musela paralyzovat Vaše myšlenkové procesy. Nebo v lepším případě byl Vaše odpovědi cíleně zkresleny.

Překvapuje mě, jakých reakcí je schopen vysokoškolský vzdělaný jedinec, nota bene mediálně známá osobnost z psychologie.

Uplynulo dvacet let od doby, co jsme opět získali svobodu. Proč jsou ale mnozí Češi tak skeptičtí i ve dnech kdy je důvod slavit? Řekl bych - jak kteří. Ti, kteří milují svobodu, rádi cestují a umějí cizí jazyk, u těch přetrvává nadšení, že jsme konečně svobodní. Ale ve společnosti jsou vždy lidi, kterým to nic neříká, kteří se jinde nedomluví, jsou to ti, co mají "ty králíci". Těm svoboda skoro téměř nic neříká.

Nejste na podobné lidi moc příkrý?

Skutečně existuje kategorie lidí, kteří k životu svobodu moc nepotřebují. Výzkumy ukazují, že je to kolem pětiny lidí. Ti na bývalém režimu oceňovali sociální jistoty, jistotu pracovního místa či větší bezpečnost na ulicích.

To je dost velká skupina občanů. Existuje pro to nějaká psychologická či jiná danost?

Stačí se podívat na takzvanou distribuci inteligence. Ve společnosti je třetina lidí, kteří jsou prostě pitomí. Jsou hloupí.

Pane doktore, Vaše řemeslo vyžaduje vyšší míru nejen IQ, ale i empatie. Je pro Vás skutečně tak těžké si představit, že Vámi odsuzovaných a opovrhovaných 30% populace, to prostě už od narození má v určitém smyslu těžší než např. třeba Vy?

Je těžké si představit, že mnozí spoluobčané např. z oblasti postižených vysokým procentem nezaměstnanosti, ohrožených reálnými nejistotami, (nemůže být každý špičkový psycholog, programátor nebo mechanik, mladý, zdravý, bohatý, ....), mají prostě daleko čím dál menší předpoklady pro zajištění trochu důstojné bazální existence.

Když nemáte práci, IQ nad 100, zdraví, velké úspory - tak prostě daleko hůže oceníte onu svobodu cestovat. Otázka taky je, za co.

Pane doktore, permanentně se oháníte frází o svobodě. Ale jsou různé druhy svobody. Určitě máme vysokou míru SVOBODY OD NĚČEHO. Tato forma svobody, pane Hubálku, se velmi líší od SVOBODY PRO NĚCO. A lze těžko vyčítat NEJÁSAVOU NÁLADU části populace, které je nejen svoji vinou, tato forma svobody čím dál více odepírána. Navíc -- někdo prostě péct rohlíky nebo čistit kanály musí. Určitá forma kooperace i s těmi méně IQ je nutná, a přiznejme si, i výhodná.

Je moc těžké si představit pro člověka s alespoň průměrnou inteligencí, co prožívala většina obyčejných lidi za první republiky (vysoká míra nezaměstnanosti, chudoba, minimální sociální jistoty, střelbou potlačované protesty - Národní třída byl proti tomu čaj o páté - tím nechci popírat krutost tohoto zásahu) a jaké hrůzy prožívali lidé během nacistické okupace?

Je těžko pochopitelné, že mohli sáhnout po ideologii, která jim slíbila lepší budoucnost a v podstatě dočasně taky nabídla (myslím tím například odstranění nezaměstnanosti, přístup ke vzdělání, masovou výstavbu bytů na začátku nejen 50. let, atd.). Jste to schopen trochu porovnat s budoucnosti nových generací, které nemají takové štěstí, jako pražská omladina přitáhnuta díky koncertu na Národní třídu (tzv. Chléb a hry)? Nezaměnte, prosím, slova pochopit a schválit. Mají skutečně jiný význam.

Vy jste skutečně psycholog?

Taky si nemyslím o určitých "českých národních" rysech to nejlepší, ale nezapoměl jste při Vašem sebemrskačství formou pohrdavých odsudků na téma českého charakteru na prostou skutečnost, že tento malý národ přežil po staletí v dynamickém prostoru střední Evropy, navíc v blízkosti velkých a ne méně agresivních společenství? Tím nehájím typicky českou nehrdinnou strategii zvolenou pro přežití v tomto prostoru, která mi je někdy taky vlastní. Bohužel.

Pane Hubálku, věřím, že třeba v budoucnu si někdy dokážete představit, že existují lidé, kteří události ze 17.11.1989 oceňují, ale např. se neztotožňují s myšlenkově vyprázdněnými oslavami (navíc formo "chléb a hry") ve společnosti politiků a finančních skupin, kteří od roku 89 perverzně zneužívají svoje mocenská postavení. Že jsou lidé, kteří nemíní bojovat neustále minulé války (opožděný komunismus cíleně vyživovaný servilním mediálním mainstreamem - budeme se na něho vymlouvat ještě za dalších 20 let?), aby nás náhodou nenapadlo VIDĚT A SNAŽIT SE ŘEŠIT skutečně AKTUÁLNÍ PROBLÉMY - justiční mafie, útoky na veřejnoprávní sféru, vysoká míra korupce, mediální manipulace, nastávají hospodářská krize a s tím spojenéjevy, snahy o privatizaci ZP a FN, buranství a sprostota nejen části elit, ....)

Během Vašeho rozhovoru jste použil ono slovo buranství. Agresivně jste rovněž zaútočil na nositele jiného názoru. Dovolím si proto na závěr doplnit Vaše myšlenky.

Jako velký problém současnosti vidím taky velkou míru buranství, permanentní nenasycenosti, arogance a určitou míru tuposti - u části současných českých elit. Vaše forma projevu mi připoměla, jak tenká a zároveň velmi prostupná je línie mezi osobní povrchnosti, aroganci a např. profesní zdatnosti.

S pozdravem

Karel Březný

Ostrava

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 20.11. 2009