Selhání jako nesplněné očekávání aneb O nesmyslu, o nesmyslu a znova o nesmyslu

6. 11. 2009 / Karel Dolejší

Uwe Ladwig, jak už na to ostatně upozornilo několik čtenářů, nepřípustně a zcela v rozporu s běžným užitím jazyka zužuje význam výrazu "selhat". Tento výraz, který v zásadě v češtině (podobně jako anglické "fail") znamená "nesplnit očekávání", se týká ve stejné míře lidí, neživých věcí, konstruktů, organizací atd. Ani slovní spojení typu "náboj selhal" nikterak neimplikuje, že by objekt, k němuž se sloveso vztahuje, byl schopen jednání - a tudíž zde nehrozí ani to sebemenší riziko "manipulace" v důsledku představy, že je objekt jednajícím subjektem. Všechny následné Ladwigovy "argumenty" navazují na tuto úvodní hrubou dezinterpretaci a jsou tedy v daných souvislostech asi stejně důležité jako deset sefirotických sfér. Falsus in uno, falsus in omnibus.

Je jistě právem Uweho Ladwiga v rozporu s ekonomy hlavního proudu (viz například ZDE nebo ZDE) a naopak v naprostém souladu s tržními fundamentalisty tvrdit, že "trh nemůže selhat" atd., ale skutečně potom nelze očekávat, že se jeho idiosynkraziemi, na nichž navzdory vědě i logice zatvrzele lpí, bude někdo vážně zabývat. (Například klasická učebnice ekonomie Samuelsona a Nordhause uvádí ve slovníku základních pojmů: "Selhání trhu (Market failure) - Nedokonalost v cenovém systému, která brání efektivní alokaci zdrojů. Reprezentativními příklady jsou externality a nedokonalá konkurence... Externality (Externalities) - Činnost, která ovlivňuje pozitivně nebo negativně jiné subjekty, aniž za to musí platit nebo jsou za tuto činnost odškodňovány. Externality se objevují, když se soukromé náklady nebo přínosy nerovnají společenským nákladům nebo přínosům.") Nemůže a nebude ovšem mým cílem doplňovat vzdělání "bývalého obchodního ředitele firmy Panasonic" o zcela základní ekonomické znalosti známé každému středoškolákovi.

Protože Ladwig zjevně nekorektně používá nikým jiným nesdíleného jazyka (v němž lze například mluvit o "selhání" něčeho jen tehdy, pokud je příslušný objekt současně schopen jednání), je třeba konstatovat, že kdo zpochybňuje samotné předpoklady dorozumívání, a to tím, že si je privatizuje, aby pak na základě tohoto záboru ostatní zcela svévolně vylučoval z rozpravy, s tím jednoduše nelze vést jakoukoliv diskusi.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 6.11. 2009