POZNÁMKA NA OKRAJ:

GM se rozhodla pro Opela, neboli O překvapení a možných nesnázích

5. 11. 2009 / Uwe Ladwig

Americký automobilový koncern General Motors (GM) se rozhodl svou firmu Opel neprodat průmyslové skupině pod vedením firmy Magna. Ačkoli něco takového bylo v posledních dnech pravidelně možno najít v médiích, německá vláda se ukazuje být překvapená. O tom, a o nesnázích spojených s tímto rozhodnutím, něco v této poznámce...

Jasné to ovšem nebylo, ačkoli management GM před německými volbami pomáhal vládě asi z politických důvodů s informací, že se ohledně záchrany firmy Opel rozhodla pro vládou oficiálně preferovanou alternativu spolupráce s koncernem Magna, a tím také s ruskou Sberbankou a ruským automobilovým koncernem Gaz. Smlouvy ale tehdy nebyly ještě podepsány a dnes se vedení GM rozhodlo jinak, což se v německých zprávách stalo novinkou dne.

Z toho důvodu se teď méně informuje i jinak velice úspěšné návštěvě německé kancléřky Angely Merkelové v USA, ale zato více o překvapení, které ji potkalo na zpáteční cestě letadlem. Překvapení některých žurnalistů je ale trochu divné, protože přece bylo jasné, že management GM se mohl rozhodnout i proti spolupráci se skupinou kolem Magny. V médiích se dnes hlavně diskutuje o problémech spojených se zatím nejistou situací Opelu v koncernu GM. Co bude například se zárukou 4,5 až 6 miliard eur, jíž německá vláda slíbila podpořit Magnu? Platí tento slib také pro GM? A budou se právníci Opelu také v nové situaci ochotni vzdát se těch platebních položek, které chtěli obětovat výměnou za existenci své firmy pod vedením koncernu Magna?

Mezitím je alespoň jasné, že GM by chtěl mít nejen zmíněnou státní podporu, ale také snížit náklady na výrobu svých automobilů v Evropě, a to drasticky. Jak tohle všechno skončí, to zatím ovšem nikdo neví. Tohle platí ovšem též pro jeden zajímavý aspekt podle mě od počátku riskantní hry kanadsko-rakouského dodavatele Magny, s nímž se možná předem nepočítalo a o němž firma nemůže vědět, jestli se nestane těžkým břemenem příštích obchodů. Jde o to, že někteří zákazníci ohlásili, že u Magny nebudou nakupovat součástky, protože se stane převzetím Opelu jejich přímým konkurentem na automobilovém trhu. VW tak například reagoval -- a ptám se, jestli v nové situaci tento koncern, ale i ostatní, budou přesto hledat jiné dodavatele.

Myslím, že management Magny přece jen tušil a možná v posledních dnech dokonce věřil, že GM Opel neprodá. Kdyby ale Magna neprohrála jen tuhle hru s GM, která byla pro ni dost drahá, ale ztratila navíc i několik svých velkých zákazníků, to by bylo asi opravdu trpkou cenou za její nepovedené dalekosáhlé průmyslové sny, nebo myslíte, že ne?

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 5.11. 2009