15. 10. 2008
Barbaři na ministerstvech kultury a dopravy definitivně rozhodli: ústeckoorlické nádraží bude zdemolovánoKdyž jsem se v listopadu minulého roku náhodou dozvěděl, že v rámci výstavby železničního koridoru má být ústeckoorlické nádraží srovnáno se zemí, byl jsem šokován. Nádražní budova v Ústí nad Orlicí je více jak 130 let stará, z většiny zachovalá v původním stavu. Zvláštní ocenění za zachování původního rázu unikátní historické nádražní budovy dala tomuto nádraží i odborná porota Soutěže o nejkrásnější nádraží ČR 2008... Odbor památkové péče Ministerstva kultury ČR a České dráhy shodně konstatují: je již pozdě cokoliv zachraňovat. Tak vypadá péče o kulturní dědictví v podání dvou ministrů této vlády. Ministr Řebíček (ODS) a ministr Jehlička (KDU-ČSL) realizují dokonale barbarství této vlády. Nevzdávám se touhy zachránit krásnou budovu ústeckoorlického nádraží . Dovolím si poupravit jedno známé rčení:
|
I přesto, že nejsem odborníkem, byl jsem si už před rokem jist, že svou architekturou je toto nádraží ojedinělé. Provedl jsem proto fotodokumentaci, základní popis nádražní budovy a zajistil kopie původního technického nákresu budovy. To vše jsem zaslal společně s žádostí na prohlášení budovy za kulturní památku na odbor památkové péče Ministerstva kultury ČR. Jak vypadala situace v září 2008? Správní řízení s majitelem objektu českými drahami, a. s. bylo zahájeno v dubnu tohoto roku. K mému podnětu se souhlasně vyjádřily tyto úřady: Národní památkový ústav-ústřední pracoviště v Praze, příslušné odbory Městského úřadu v Ústí nad Orlicí a Krajského úřadu Pardubice a nakonec i Národní památkový ústav-územní pracoviště Pardubice (dále viz Rozhodnutí MK ČR). Vlastník objektu vyjádřil svůj nesouhlas s prohlášením budovy za kulturní památku logickým odůvodněním. Jednoduše řečeno, přípravné práce na přestavbu nádraží jsou v plném proudu a je již pozdě cokoliv zachraňovat. Toto koneckonců konstatuje i MK ČR kdy: „Ministerstvo kultury si je dobře vědomo významu průmyslového dědictví České republiky, ale zároveň se domnívá, že podnět na prohlášení konkrétně tohoto objektu měla odborná organizace (myšleno NPÚ-Pardubice, pozn. autor) zaslat před začátkem dlouhodobě plánované a připravované akce...“ Je neuvěřitelné, že i v 21.století demolujeme staré historické budovy a na jejich místě stavíme koleje. Ještě více je znepokojující evidentní pochybení představitelů územního pracoviště NPÚ v Pardubicích. MK ČR ve střetu s jasně doloženým a odůvodněným veřejným zájmem prokázaným Českými drahami, a.s. nemohlo vydat jakékoliv jiné rozhodnutí v projednávané věci, než odmítnutí mého podnětu. Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 8.9.2008. Na SUDOPu v Praze mi vysoce postaveným zaměstnancem bylo řečeno, že kdyby byl tento podnět podán před pěti lety, nádraží by bylo zachráněno i pro další generace. Za toto fatální pochybení byl měl příslušný pracovník NPÚ Pardubice nést osobní odpovědnost. Osobně bych chtěl poděkovat Mgr. Petře Mašitové, PhD., která moji žádost na MK ČR vyřizovala, stejně tak i ostatním zainteresovaným úřadům. Nesmírně mně mrzí, že se nám nádraží nepodařilo zachránit. I přesto, že není řadu let udržováno, zůstává krásné a ojedinělé. Dle dostupných informací již šance na záchranu ústeckoorlického nádraží neexistuje. Nevzdávám se. Připravuji spuštění online petice www.stop-demolici.wz.cz, přibližně v pátek 17.10. 2008. Rovněž navrhuji zabývat se myšlenkou demontáže budovy a její opětovné postavení na jiném místě. Již v osmdesátých letech se podobným způsobem zachránil kostel na severu Čech. Důvodem plánované, přesto neuskutečněné demolice byla důlní těžba. Nádražní budova Ústí nad Orlicí - foto ještě před demolicí ZDE Ústí nad Orlicí: železniční zastávka už před demolicí zachráněná ZDE
PODKLADY - Nádražní budova Ústí nad Orlicí - vyznačení staré budovy a plán přestavby PDF
PODKLADY - Ústí nad Orlicí - žel. svršek a 400 metrů dlouhé nástupiště - aneb čemu má historicky cenná budova nádraží "ustoupit" PDF
ROZSUDEK - Nádražní budova Ústí nad Orlicí - rozhodnutí ministerstva kultury PDF |