7. 2. 2008
Opravdu za všechno mohou chlapi?Naše poměry skutečně připomínají situaci popsanou aforismem Ilfa --Petrova, když zákazníci spatřili výrobek, pochopili, že zábrany padly a že se může všechno. I mně zlobí arogance těch, které si platíme jako správní a politický servis, ale na rozdíl od paní Hromátkové si nemyslím, že by to bylo ve "chlapech". |
Její zjednodušení je z rodu těch, které umožnilo obviňovat z něčeho jednou hugenoty, podruhé katolíky, jednou židy, podruhé nevěrce. Vždycky je k tomu zapotřebí silný a rozhořčený hlas těch, kdo znají jednoduché a správné řešení jako autorka předmětné agitky. Její vnímavost, rozhled, zvláštní stupnice hodnot, cit pro demokracii a sebereflexi vlastně dává vysvětlení, proč jsou právě u nás voleni lidé jako je Topolánek a tím nemám na mysli jen politiky z ODS. Dovedu si také představit, jak na její tvrzení o "zamindrákovaných a sebestředných chlapech" přibližně z téže úrovně argumentace odpoví hlas čtvrté cenové skupiny, že "všechny ženský jsou krávy". Není nad zjednodušení, to se to hned jinak bojuje za správnost ideí. Nezahrnuji sebe do skupiny buranů tak citlivě vymezené autorkou a vidím málo příkladů této charakteristiky i ve svém okolí (ostatně i paní Hromátková velkoryse připouští doma "svého dobrého žida"). Myslím ovšem, že dnešní společnost je výsledkem dlouhodobého fackování té nejzákladnější morálky, kterého se dopouštěli jak muži, tak ženy (kdybych převzal "chlapování" autorky, mohl bych napsat jak muži, tak ženštiny, i to něco vypovídá o jejím volání po kultivaci přístupu k druhým a výraziva). Ženy v politice to dělají, pravda o něco skrytěji, ale zase nákladněji, než je stodevadesátka na dálnici. Uvedu jen příklad místopředsedkyně sněmovny, která ač sama neřídila, užívala za peníze občanů dva osobní služební vozy, s jedním jezdil její syn, s tím druhým, kdopak asi? A ta dáma v tom samozřejmě neviděla nic špatného. (Ale jak to, že z toho neměla okamžitě v parlamentě průšvih? Pozn. JČ) A to je samozřejmě jedna z mnoha, mohli bychom licitovat. Autorka by mohla uvést příklad nějakého "chlapa", já nějakou další paní poslankyni a tak bychom mohli pokračovat dost dlouho. Navíc podle mého odhadu pozici modroptáčnické arogance výrazně posilují pošetilé voličky dávající hlas ODS kvůli pohlednému Klausovi, případně ještě pošetilejší samoživitelky, které tak mají pocit, že patří k lepším lidem. Jinak bych chtěl upozornit, že kultivace společnosti byla vždy spíše v popisu práce žen. Zaprvé na tom měly bytostný zájem, přece jen se jim dařilo hůře tam, kde se lidé při setkání rovnou praštili klackem přes hlavu, za druhé měly zásadní vliv na výchovu dětí, v posledních desítkách let daleko významnější než muži. Genderové učení, na jehož rozšiřování platíme dnes ze svých daní, ačkoliv nás o to nikdo nepožádal, pokud vím sází plně na člověka jako sociální konstrukt, dokonce do té míry, že chce odvychovat pohlavní chování. Odvychovat hulvátství mělo tedy být hračkou. Před časem jsem pro BL napsal, podle mého názoru poněkud lépe zdokumentovaný článek než tento, o kterém je řeč, o strmém vzestupu vulgarity žen díky sdělovacím prostředkům a feministickému "rebelkování". BL na rozdíl od tohoto zmíněného jej neotiskly. Krátce si přesto z něho dovolím ocitovat, mluví se o vyjadřování účastnic v reality šou ve srovnání s vyjadřováním vojáků základní služby: ... Mladá, dobře oblečená žena, s budoucností hvězdy superšou pseudoreality, ve "vile", řekne druhé, stejně nadějné, ochotné ukázat cokoliv komukoliv: před milionem jiných lidí, před svými rodiči, učiteli, jazykem uváleného vojáka. "Ty vole(?), ta pí..(píp) mně nekonečně se..(píp).." Jakou omluvu za svou sprostotu mají tyto dnešní mladé ženy? Polehčující okolnost nemají žádnou. Jsou zde dobrovolně, ve středu dění a "civilizace" mezi vybranými, sobě podobnými, a i když nevyhrají přijdou si na slušné peníze. Za našich dob si ty vole neříkaly ani fabričky, teď se zdá, že jsou dívky pokud možno ještě sprostější než exhibující mládenci. Jakoby radostně demonstrovaly, že mohou být "samy sebou". Už tu, až na primární a druhotné pohlavní znaky, není rozdíl. Už dohnaly ba předehnaly, už jsou také volové, jako byla svého času primitivnější část české mužské populace.¨..
A ještě jedna dokumentace, tentokrát z webu Big Brother: (je třeba si uvědomit, do jaké míry se stává toto "hvězdné chování" žádoucím k následování pro zejména mladé lidi a do jaké míry tyto pseudoreality budou utvářet jejich životní postoje). div class="papcn"> Nevítaná manželská návštěvaAngel, host Velkého bratra, si všechny získal hned ve dveřích pokoje. Makedonským přízvukem, nabídkou různých druhů tetování a krabičkami cigaret v kapsách. Jediná, ne úplně nadšená, byla Renata. Angel je totiž její manžel. Renatino hodnocení se s ostatními rozcházelo. "Mladej zmrd", "feťák", "čur..." a další nelichotivé výrazy létají kuchyní. Angelovi se vyhýbá. Vaří večeři. Ostatní se přesto rychle dovídají o jejich vztahu. Jednoduše řečeno, Renata ho nenávidí, on ji stále miluje.
Opravdu za tento "moderní" styl, vulgární v myšlení, projevu i výrazivu, obraz dnešních poměrů a médií, mohou ti "sebestřední" chlapi? Ti, stejně jako všichni občané ani netuší, kdo vlastně ta média řídí a vlastní a jenom bezmocně přihlížejí, jak se třeba "patriarchálně" solidní Radiožurnál mění v další kanál komerčního halekání. Konec konců netuší ani, kdo řídí politiku této země. Z vůle občanů to tak není, na rozdíl od autorky žádnou částí svého národa nepohrdám. Jsem jako občan denně urážen stylem politiky a omezeností a programovými lžemi sdělovacích prostředků s (dnes již vysoce nadpoloviční většinou ženských hlasů) v základních otázkách týkajících se mne jako občana. Ale necítím se na stejné lodi s paní Hromátkovou. Myslím, že ta její je svou povrchností a hypertrofií sebevědomí narůžovo natřená topolánkovština, jenom z jiných pozic.
|