15. 1. 2008
Lidové noviny: Účelová lež ministrova redaktora také poškozuje ženyreakce na Sloupek Martina Zvěřiny v Lidových novinách "Když se to hodí, zvýšená daň škodí" Čelný komentátor Lidových novin se alespoň jednou musel projevit jako muž, silnými řečmi. Jenže se v závěru své jedovaté sliny přeřekl. Současná "reforma" této vlády poškozuje nejen ženy. A většinu populace "hlupáci bez paměti" rozhodně netvoří, neboť mnoho občanů si pamatuje následky první vlny pravicových reforem v devadesátých letech. Někteří ale bohužel mají paměť jen selektivní. Určitou část populace hlupáci tvoří, s místem výskytu v některých, převážně pravicových médiích... Co je to nerenomovaný a co renomovaný deník? Jsou to snad Lidové noviny? Analýzu v rámci projektu Prolomit vlny, kterou tak ohnivě kritizuje Martin Zvěřina ve svém sloupku jako "nedůvěryhodnou, metodologicky pochybnou a nekonzistentní", se zaměřuje na nerovné zacházení s ženami a muži na pracovním trhu. Zvěřinu a jeho ministra rozčílil nejspíše požadavek (nedejbože) systémových opatření na odbourání či zmírnění genderových stereotypů. Co by se stalo v redakci Lidových novin nebo na Nečasově ministerstvu práce a sociálních věcí, kdyby se odstranila faktická nerovnost žen a mužů? |
Minulý týden totiž nebývalou pozornost médií vzbudila tisková zpráva neziskové organizace Proequality , která v rámci projektu Prolomit vlny zveřejnila v tiskové zprávě část analýzy genderových dopadů reformy veřejných financí. Nelichotivé čtení pro tuto vládu. Část analýzy byla citována i ve vysílání Radiožurnálu v diskusi Martina Veselovského s ministrem práce a sociálních věcí Petrem Nečasem. Ten výsledky analýzy zpochybnil a následně zpochybnil i neziskovou organizaci, která analýzu prezentovala. Vzápětí se ozval v Lidových novinách Martin Zvěřina. Pozoruhodná shoda argumentů i času pro jejich vyřčení. Guarddog. Přesně podle typologie mediálního analytika FSV UK Jana Křečka hlídací pes svého pána zaštěkal vzápětí poté, co pán zavrčel. Dvacet minut Martina Veselovského - Radiožurnál 10.01.2008 17:33 DOWNLOAD MP3STREAM MP3
Lidové noviny Martin Zvěřina: Sloupek - "Když se to hodí, zvýšená daň škodí" ZDE
Analýzu zpracovali experti genderových studií katedry humanitních studií Univerzity Karlovy právě v čele s Dr. Pavlíkem. Takto zazněla informace ve vysílání Radiožurnálu a takto jsem odpověděla i já na otázku ve Zlíně. Čili nikoli, že analýza je z Univerzity Karlovy, jak se mi snaží podsunout Martin Zvěřina. Vycházeje z otevřených zdrojů, možná by bylo dobré si poslechnout čtvrteční Radiožurnál, dvacetiminutovku Martina Veselovského 10. 1. 2008, kde se výše zmíněná analýza a dopady reformy na ženy probírala. Možná, že by Martin Zvěřina asi psal svůj sloupek poněkud opatrněji. Méně demagogicky. Protože nazvat bez jediného důkazu analýzu "nedůvěryhodnou, metodologicky pochybnou a nekonzistentní" je poněkud unáhlené - už vzhledem k odborné erudici komentátora LN. Otázkou také je, co je „renomovaná“ a „nerenomovaná“ neziskovka. Podle čeho tak můžeme usuzovat? Kdo je renomovaný či neronomovaný odborník? Není právem Lidových novin nálepkovat a známkovat. Projekt Koalice proEquality - sdružení nadace, neziskových společností i s.r.o, spolu s mezinárodním partnerstvím Women Agreement je zpracováván odborníky, je evaluovaný a podporovaný Evropským sociálním fondem - Evropskou komisí. Je spolufinancován i státním rozpočtem České republiky. I když to možná ministra Nečase netěší... To vše dohromady tvoří ale tak přísná mezinárodní hodnotící kritéria, že jim by Zvěřina podle kvality svých argumentů nemohl nikdy vyhovět. Renomé vždy určují dlouhodobé výsledky, nikoliv pouhá slova. A výsledků se dosahuje prací, ne žvaněním. Jak Martin Zvěřina ví, že jsem proti zvyšování daní „nepípala“ v minulém volebním období? Jak ví, že jsem nebojovala za jinou podobu navrhovaných opatření? Zná pouze výsledek hlasování, které je vždy kompromisem. Uměním možného, nikoliv líbivou maximou. Vedla jsem několikeré debaty na téma zvyšování DPH třeba u hygienických potřeb, které ženy potřebují a argumentovala jsem dopady na rodinu, ve které jsou samé ženy. Radko Martínek prosadil v roce 2004 při hlasování o zvýšení DPH v pětiprocentní sazbě služby školních jídelen. Všichni jsme věděli, že rodiny s malými dětmi nesou ekonomickou zátěž reforem ve zvýšené míře. Nicméně hygienické potřeby pro děti (jednorázové pleny apod.) mají být dle směrnice č. 77/388/EEC zdaněny v Evropské unii standardní, nikoliv sníženou sazbou DPH. Taková je evropská realita. Nekritizovala jsem ji veřejně, ale přesvědčovala svůj poslanecký klub a své kolegy. Daň se tehdy nezvyšovala jen u věcí nezbytných, které každá rodina potřebuje denně. Služby se zdražily - na rozdíl třeba od dětských plen, na které byla sjednána výjimka. Mimo nich ve snížené DPH zůstaly potraviny, voda, náhražky cukru pro diabetiky, potřeby pro nevidomé a neslyšící, zdravotnické prostředky, pilinové pelety na otop. Ve snížené sazbě zůstaly i sociální péče, zdravotní péče, úklidové práce prováděné v domácnostech, domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany. Škoda, že už tenkrát pan Zvěřina nekritizoval reformní kroky tehdejší vlády jako nadměrné, třeba by mi tím tehdy pomohl. Třeba by tím pomohl v orientaci mnoha čtenářům Lidových novin... Možná nekritizoval proto, že ve snížené sazbě zůstaly i noviny a časopisy, kde reklama nepřesahuje 50 % plochy. I když je v Lidových novinách někdy obtížné rozeznat, co je skrytá reklama pro ministra (19% DPH) a co názor komentátora (5% DPH) . Ale je to námět k zamyšlení pro editora LN a pro daňové specialisty. Propříště. Až se zase bude projednávat změna DPH. Současné naprosto asociální kroky této vlády v oblasti sociálních věcí doufám bude autor kritizovat o to více. Z druhé strany beru příspěvek pana Zvěřiny pozitivně, protože ukazuje, že čas oponou trhnul a Lidovým novinám stojí za to napsat o rovnosti příležitostí na první straně. V roce 2004, o kterém se pan Zvěřina zmiňuje, by po takovém tématu ani pes neštěkl. A tak, Martine Zvěřino, Vám děkuji. Váš plivanec pomohl dobré věci. Pro příště... Autorka je poslankyní ČSSD, původem z Odolené Vody, členkou sociálního výboru Parlamentu, výboru pro evropskou integraci a stínovou ministryní pro ženu a rodinu. Původní profesí je učitelka, v minulém období se věnovala i problematice školství, zejména učňovského. Co tak rozčílilo ministra Nečase a Martina ZvěřinuReforma diskriminuje ženy Tisková zpráva Otevřené společnosti, o.p.s. a koalice ProEquality k dopadům nové sociální reformy na ženy a muže Praha, 3.1.2008: Rámcová analýza vládou přijatých reforem, kterou zpracovala koalice ProEquality, ukazuje na nedostatky z hlediska uplatňování principu rovných příležitostí pro ženy a muže a upozorňuje na velmi pravděpodobné zhoršení životní situace žen v porovnání s muži. K 1.1.2008 vstoupila v platnost opatření měnící nastavení daňového, sociálního a zdravotního systému v ČR, které zásadně ovlivní životy občanek a občanů České republiky. Při přípravě reforem vláda nenabídla veřejnosti ani médiím analýzu dopadů na postavení žen a můžu, ačkoliv tuto povinnost jí ukládají opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti mužů a žen (viz stránky Ministerstva práce a sociálních věci na http://www.mpsv.cz/cs/301.) Koalice ProEquality vypracovala rámcovou analýzu jednotlivých opatření: daňové reformy, rodičovského příspěvku, poskytování dávek hmotné nouze a zavedení poplatků ve zdravotnictví a jejich dopady na ženy a na muže. Z analýzy vyplývá, že reformy ve svém celku významně zhorší postavení žen jako skupiny v porovnání s muži. Současná vláda prezentuje daňové změny a sociální reformy, například třírychlostní rodičovskou dovolenou, jako moderní trendy podpory rodiny a posílení svobody volby rodičů. V detailnější analýze reformních opatření se však zviditelní jasné protichůdné dopady reforem: namísto podpory volby směřují opatření k posílení tradičních rolí a navíc opomíjí zvýšení znevýhodnění žen ve společnosti. Z daňové reformy, která snižuje přímé daně, budou profitovat lidé s nejvyššími příjmy a majetky, mezi kterými dominují muži. V roce 2006 měli muži mezi lidmi s nejvyššími příjmy 2,5x větší zastoupení než ženy a jejich průměrná mzda byla o 40 % vyšší. Zvýšení nepřímých daní v kombinaci se zvýšením ostatních životních nákladů zatíží především sociálně slabé skupiny, mezi nimiž je více žen: v roce 2005 například 80% žen například pobíralo důchody do 7 500 Kč, zatímco 94 % mužů nad 7 500 Kč; míra nezaměstnanosti žen činila 8,8 % a mužů 5,8 %; v 90 % všech neúplných rodin vychovávaly děti ženy (celkem to bylo 245,5 tisíc rodin) a z toho 11 % bylo nezaměstnaných v porovnáním se 2 % mužů samoživitelů. Nový systém rodičovské dovolené a dávek pro rodiče přináší nerovnosti mezi různými sociálními skupinami. Volba nejrychlejší varianty rodičovské (11 400 Kč do 24 měsíců dítěte) závisí na výši platu před porodem: úplná svoboda volby je umožněna pouze lidem, kteří pobírali plat vyšší než 16 400 Kč hrubého měsíčně. Jenom pro porovnání, medián hrubé mzdy žen byl v roce 2006 17 310,- Kč. Jak uvádí Irena Smetáčková, expertka na problematiku rovných příležitostí: „U třírychlostní rodičovské dovolené vláda zamlčuje fakt, že velké části žen nevznikne nárok na peněžitou pomoc v mateřství (a budou pobírat automaticky rodičovský příspěvek ve výši 7600 Kč a následně budou nuceny nastoupit na čtyřletou variantu čerpání rodičovského.“ Petr Pavlík z Katedry genderových studií FHS UK dodává: „Navíc výrazné zvýšení slevy na dani pro toho z manželů, jehož partner/ka je v domácnosti, podporuje tradiční model rodiny, kdy žena rezignuje na vlastní kariéru, což bude výhodnější pro muže jako skupinu. To se těžko dá nazývat proaktivní politikou rovných příležitostí pro muže a ženy.“ Finanční podpora rodičů je pouze jedním z faktorů, které pomáhají slaďovat jejich rodinný a pracovní život – dalšími a zcela jistě podstatnějšími faktory je dostupnost předškolních zařízení péče o děti, alternativní formy pracovních úvazků (např. částečné úvazky, práce z domova atd.) a celková otevřenost společnosti vůči většímu zapojení mužů do rodinného života, specificky do péče o děti – v žádné z uvedených oblastí vláda nevyvinula jakékoliv úsilí o změnu. Vláda České republiky má za povinnost vypracovat a zveřejnit analýzu dopadů stávajících reforem na postavení žen a mužů. Ukládá jí to dokument Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti žen a mužů. Vláda tuto analýzu nezveřejnila a pravděpodobně ani nezpracovala. Míra negativních dopadů reformy se liší pro různé sociální skupiny. Ženy převažují ve většině skupin, na které reforma dopadne nejtvrději (lidé v důchodovém věku, lidé se zdravotními potížemi, lidé starající se o děti atd.), naopak muži převažují ve skupinách, které reformou získají výhody. Celkově lze tedy říci, že reforma zvyšuje nerovnosti mezi ženami a muži. Změny daní Primárním cílem schválené reformy je výrazné snížení daní pro vysokopříjmové skupiny, majetné lidi a firmy. Dále budou profitovat především podnikatelé a pracující důchodci. Výpadky ve státním rozpočtu však musí být kompenzovány, a vláda tak činí na úkor středně- a nízkopříjmových skupin. Tyto skupiny budou nejvíce zasaženy dopady zvýšení nepřímých daní v kombinaci se škrty v sociální oblasti a změnami ve zdravotnictví. Nejvýrazněji budou tratit důchodci/kyně, rodiče-samoživitelé a lidé s nejnižšími příjmy. Ve skupinách, které na reformě vydělají, přitom převažují muži a ve skupinách, které prodělají, převažují ženy. V roce 2006 měli muži mezi lidmi s nejvyššími příjmy 2,5x větší zastoupení než ženy
Změny v oblasti rodičovství Péči o děti, na kterou je vázána peněžitá pomoc v mateřství a rodičovský příspěvek, zajišťují v České republice v naprosté většině ženy. Muži tvoří přibližně 1,3 % všech rodičů pobírající rodičovský příspěvek. Změny v podpoře mateřství a rodičovství se tak výrazněji dotýkají žen než mužů. Změny podpory mateřství a rodičovství budou mít negativní dopady zejména na neúplné rodiny,
Volba rychlosti čerpání rodičovského příspěvku je prezentována jako zcela svobodná, avšak ve skutečnosti je pro velkou část rodičů systémem předem omezena. Úplná svoboda volby je umožněna pouze lidem, kteří pobírali plat vyšší než 16 400 Kč hrubého měsíčně. Medián hrubé mzdy žen byl v roce 2006 17 310 Kč (zatímco mužů 21 185 Kč), což znamená, že velká část žen na požadovanou částku nedosáhne. (zdroj údajů: Zaostřeno na ženy a muže 2006, Český statistický úřad) Vláda falešně prezentuje změny týkající se mateřství a rodičovství jako podporu slaďování rodinného
Změny ve zdravotnictví Stejně jako zvýšení nepřímých daní budou mít poplatky za zdravotní péči nejtvrdší dopady pro sociálně slabé a tedy především pro ženy. V roce 2006 tvořily ženy 57 % všech hospitalizovaných v nemocnicích a jen v souvislosti s porodem se to týkalo 162 870 žen. Poplatky za recept nově postihnou například nemocné cukrovkou či lidi s duševními nemocemi, mezi kterými převažují ženy (v roce 2006 bylo o 56 000 diabetiček a ženy tvořily 60 % vyšetřených na duševní a psychiatrické ošetření). Rovněž snížení podpory při ošetřování členů/ek rodiny, při současném nerovnoměrném rozdělení domácích prací a péče o blízké, zasáhne také především ženy. Rozpočtové změny Zmíněné trendy se budou kombinovat se změnami ve struktuře státního rozpočtu, které dále zvýší nerovnosti mezi ženami a muži v neprospěch žen, protože půjde o přerozdělení ve prospěch odvětví a zaměstnání, ve kterých převažují muži. Nejvýrazněji budou zvýšeny prostředky na rozvoj dopravní infrastruktury, přičemž v dopravě je zastoupení mužů 72 % a ve stavebnictví 92 %. Redukovány budou prostředky směřované do sociálního systému, do školství a do veřejné správy. Ve vzdělávání jsou přitom ženy zastoupeny 75 %, ve zdravotnictví 78 %, zdravotní a sociální péče 80 % a mezi úřednicemi 77%. projekt Prolomit vlny ZDE |