| Jde prakticky o dva typy strategických bombardérů ještě ze sovětské éry: Tu-95MS a Tu-160. První z nich je ve výzbroji již od roku 1957 (byly vyrobeny celkem 63 kusy) a druhý od roku 1987 (v počtu 15 kusů). Kromě konvenčních a jaderných pum mohou nést také moderní a vysoce přesné křídlaté rakety Ch-555 s doletem více než 3 000 km. Letecký průmysl na vzestupu
 O něčem jistě vypovídá také dynamika vývoje ruského aerosalonu, jehož první ročník se uskutečnil v roce 1993. MAKS (Meždunarodnyj aviacionno-kosmičeskij salon) se od té doby koná každé dva roky. Před dvěma lety se MAKS 2005 zúčastnilo celkem 654 vystavovatelů ze 40 zemí, letošní čísla jsou podstatně vyšší: na seznamu vystavovatelů je 540 ruských a 247 zahraničních společností. Výmluvná je i skutečnost, že 23 procent ruských a 32 procent zahraničních organizací se této akce zúčastnilo poprvé. Počet letošních návštěvníků se odhaduje na více než půl milionu (francouzský Le Bourget přitom letos hlásil 400 000). To, v čem ruský aerosalon dosud poněkud pokulhával za svými západními vzory, byl objem uzavřených obchodních kontraktů. I to se má v budoucnu změnit. Letos poprvé se ruský letecký průmysl představil pod hlavičkou Spojené korporace leteckých výrobců (OAK, Objedinjonnaja aviastrojitělnaja korporacia). Ta má svou vojenskou a civilní část. V pavilonu D byly soustředěny společnosti Suchoj, Mig a Irkut, v pavilonu E s civilními projekty Graždanskije samoljoty Suchogo (GSS), Iljušin, Tupolev, Irkut a leasingová společnost Iljušin Finans Ko. Dosažení avizovaného třetího místa na světě v objemu letecké výroby do roku 2025 znamená, že fi rmy sdružené v korporaci budou v příštích 18 letech muset vyrobit letadla v celkové hodnotě 250 miliard dolarů. V průběhu následujících let se má výrazně změnit struktura leteckého průmyslu: zatímco nyní je poměr vojenské a civilní výroby 7:1 ve prospěch vojenské produkce, v roce 2025 to má být 2:1 ve prospěch civilního sektoru. Ještě před koncem výstavy OAK oznámila, že v jejím průběhu uzavřela kontrakty, které jí přinesou přes miliardu dolarů a opce přibližně ve stejné výši, což je nesporně komerční úspěch. Rusko například dodá 6 stíhacích letounů Su (dva Su-27SKM a 4 Su-30MK2) do Indonésie, která již dříve zakoupila čtyři Su-27SK a dva Su-30MK a má zájem o další. Obrovskou zakázkou je také kontrakt na dodávku 98 turbovrtulových Il-114 do Venezuely, který překvapil svým rozsahem i dodavatele (očekávalo se, že půjde jen asi o 50 těchto letounů). Hodnota kontraktů uzavřených na letošním aerosalonu MAKS podle předběžných údajů organizátorů přesáhla 3 mld USD. Defi nitivní čísla do uzávěrky tohoto čísla ATM nebyla k dispozici. Prestižní přehlídka ruských firem
 Ukázkové lety předvedl nejnovější model konstruktérské kanceláře Suchoj, stíhačka generace 4++ Su-35, a stíhací bombardér Su-32. V reálu bylo také možno shlédnout strategický bombardér Tu-95 MS (v kódovém označení "NATO Bear H"), jeden z těch, které v srpnu zahájily pravidelné hlídkovací lety a o nichž se mluvčí amerického ministerstva zahraničí McCormack vyjádřil jako o "těch starých letadlech vyhrabaných z naftalínu". Trochu přitom zapomněl, že každý let tohoto "ruského medvěda" vždy nutil ke startům desítky amerických strojů a že americké B-52 nejsou o mnoho mladší -- ostatně jeden z nich byl v Žukovském k vidění také spolu s dalšími letouny US Air Force. Předveden byl i nejmodernější systém S- 400 Triumf (SA-21 Growler), vyvinutý ve spolupráci konstrukčních kanceláří Almaz a Fakel a několika dalších ruských podniků. Obsáhlý článek o tomto protiraketovém a protiletadlovém systému, který je již druhý měsíc rozmístěn na bojových pozicích kolem Moskvy, vám nabídneme v říjnovém čísle ATM. Z dalších exponátů zmiňme např. mobilní protiletadlový systém Pancir-S1, raketu Meteorit-A, či vrtulník Mi-171. Mimo vlastní "teritorium" MAKS, ale v jeho rámci, byl předveden modernizovaný systém PVO S-125 Pečora-2M. Abychom se ještě alespoň zmínili i o civilním letectvu, s velkým zájmem se setkala maketa letounu Suchoj Super Jet 100, jehož první vzlet je naplánován na letošní podzim a na příštím MAKS by již měl patřit ke hvězdám mezi účastníky. Hodně se mluvilo i o projektu dopravního letounu MS-21. Poměrně nepřehlédnutelným exponátem byla také vzducholoď Au-30 společnoti Avgur-RosAeroSistemy, která je určena především pro účely vědeckého výzkumu. Zahraniční účast a letecká showTaké zahraniční účast na MAKS-2007 byla poměrně reprezentativní. Na seznamu vystavovatelů fi gurovali přední světoví výrobci letecké techniky jako EADS, Boeing, Lockheed-Martin, Bombardier, Embraer, Finnmechanica, Untied Technologies, Safran, Rolls-Royce a další. Za významnou událost je považován "návrat" Číny, jejíž expozice zaujímala plochu 400 čtverečních metrů a zastoupeny v ní byly všechny významné čínské společnosti, AVIC1, AVIC2, CAST a CASIC. Počet členů čínské delegace údajně přesáhl 500. Velkou expozici měly také Ukrajina a Bělorusko. Většina návštěvníků se těší především na letové ukázky, které patří k silným stránkám ruského aerosalonu. Kromě domácích týmů jako jsou Russkije Vitjazi nebo Striži (tyto skupiny z "nedaleké" Kubinky dokonce poprvé startovaly ze zdejšího letiště) se letos objevila i slavná Patrouille de France. Ta své vystoupení ukončila efektní ruskou vlajkou "vytvořenou" z barevných dýmů (místo jejich obvyklé francouzské). Obě první jmenované skupiny se předvedly hned první den v rámci asi půlhodinového programu pro nejvyšší představitele, ve kterém se ukázal například také nový bombardér Su-34, MiG-29KUB, Jak-130, Su-30 a vrtulník Mi-28M. Z Francie dorazila i dvojice Mirage F-1C pluku Normandie-Němen, přičemž jeden z letounů pilotoval osobně velitel pluku. Jedním z vrcholů letového programu pro veřejnost se stala prestižní soutěž v letecké akrobacii Grand Prix FAI, která se v Rusku uskutečňuje poprvé. Devět špičkových pilotů předvedlo sestavy fi gur provázených barevnými dýmovými efekty a hudbou. S velkým očekáváním bylo spojeno vystoupení pilotů z Lipecké výcvikové základny, kteří měli na stíhacích letounech Su-27 předvést ukázky vzdušných soubojů (v anglické terminologii označované jako "dogfi ght"). Přislíbil to velitel ruského letectva Alexandr Zelin. Ukázky se měl zúčastnit i jeden z nejlepších současných ruských pilotů, generálmajor Alexandr Charčevskij, náčelník lipecké základny, který létal jako osobní pilot prezidenta Putina. Doplňkový programK tematickým programům aerosalonu patřily, kromě speciálního "dětského programu", i programy prezentující vědeckou práci na univerzitách za účasti předních ruských vysokých škol, či program věnovaný civilnímu letectvu, který proběhl pod záštitou ministerstva dopravy. Speciální prostor v pavilonu B1 a na přilehlých plochách byl věnován všeobecnému letectvu a ultralehkým strojům. Na MAKS se rovněž vrátila tradice tematických vědeckých konferencí. Za zmínku stojí konference o problematice trenažérů a o otázkách bezpečnosti letů. Další fotografie od našeho zvláštního zpravodaje naleznete na našich internetových stránkách www.atmonline.cz Autor je šéfredaktorem odborného měsíčníku ATM. Foto autor. Vyjde v ATM č. 09/2007, které je v prodeji od 7. 9. 2007 | 
| Ruská zahraniční politika | RSS 2.0 Historie > | ||
|---|---|---|---|
| 6. 9. 2007 | MAKS 2007 - Symbol ruských ambicí | Jiří Csermelyi | |
| 4. 9. 2007 | Rusko si klade podmínky pro jednání s USA | ||
| 8. 8. 2007 | Rusko na pranýři | Oskar Krejčí | |
| 8. 8. 2007 | Šanghajská organizace spolupráce uspořádala vojenské cvičení - v Rusku | Štěpán Kotrba | |
| 7. 8. 2007 | Rusko instalovalo protiraketový a protiletadlový systém S-400 | Štěpán Kotrba | |
| 3. 8. 2007 | Ruský ponor do velmocenské hloubky | Štěpán Kotrba | |
| 2. 8. 2007 | Základna USA a výpověď smlouvy o důvěře Ruskem | Miroslav Polreich | |
| 18. 7. 2007 | 150 DNÍ LHŮTY: Zbraně nejsou na hraní | Oskar Krejčí | |
| 17. 7. 2007 | Evropa a konvenční ozbrojené síly I.: Od Helsinek po Vídeň | Zdeněk Brousil | |
| 18. 6. 2007 | Vychytralost Putinovy nabídky základny v Gabale | Štěpán Kotrba | |
| 14. 2. 2007 | O nás opět v Mnichově | Oskar Krejčí | |
| 26. 1. 2007 | Rusko-indické námluvy | Oskar Krejčí | |
| 16. 1. 2007 | Problémy utváření, nebo změna paradigmatu? | Kodži Watanabe, Strobe Talbott, Sir Roderic Lyne | |
 
 

 Strategickým cílem ruského leteckého
průmyslu je podle ruského deníku Izvestija
"do roku 2025 zaujmout třetí místo
na světě ve výrobě civilních a dopravních
letadel" (po Spojených státech a Evropské
unii). K tomu je zapotřebí, aby Ruská
federace obsadila alespoň 12 procent
světového trhu. Není to skromný cíl:
v současné době je to asi 1 %. Na druhé
straně "s vojenskými letouny je u nás
všechno v pořádku," poznamenal ruský
deník ve zřejmé souvislosti s vyjádřením
Vladimíra Putina, který v zahajovacím
projevu na MAKS-2007 řekl, že "Rusko
má před sebou úkol zachovat si vedoucí
postavení ve výrobě vojenské letecké
techniky".
Strategickým cílem ruského leteckého
průmyslu je podle ruského deníku Izvestija
"do roku 2025 zaujmout třetí místo
na světě ve výrobě civilních a dopravních
letadel" (po Spojených státech a Evropské
unii). K tomu je zapotřebí, aby Ruská
federace obsadila alespoň 12 procent
světového trhu. Není to skromný cíl:
v současné době je to asi 1 %. Na druhé
straně "s vojenskými letouny je u nás
všechno v pořádku," poznamenal ruský
deník ve zřejmé souvislosti s vyjádřením
Vladimíra Putina, který v zahajovacím
projevu na MAKS-2007 řekl, že "Rusko
má před sebou úkol zachovat si vedoucí
postavení ve výrobě vojenské letecké
techniky".
 Na letošním aerosalonu se představila
řada novinek vojenského i civilního letectví
a další techniky. K těm letošním, které
na MAKS představily ruské fi rmy, patřil
letoun MiG-29K, který byl zkonstruován
pro indické námořnictvo, a další novinka
z Mikojanovy konstrukční kanceláře,
MiG-35. V rámci MAKS, ale na půdě své
vlastní zkušební základny, předvedli představitelé
korporace MiG novinářům také
maketu bezpilotního letounu SKAT, který
je určen k úderům proti stacionárním
cílům, především prostředkům protivzdušné
obrany, ale i proti pohyblivým pozemním
i hladinovým cílům, a to samostatně
nebo v součinnosti s pilotovanými letouny.
K výzbroji budou patřit např. protiradiolokační
rakety Ch-31A a Ch-31P.
Na letošním aerosalonu se představila
řada novinek vojenského i civilního letectví
a další techniky. K těm letošním, které
na MAKS představily ruské fi rmy, patřil
letoun MiG-29K, který byl zkonstruován
pro indické námořnictvo, a další novinka
z Mikojanovy konstrukční kanceláře,
MiG-35. V rámci MAKS, ale na půdě své
vlastní zkušební základny, předvedli představitelé
korporace MiG novinářům také
maketu bezpilotního letounu SKAT, který
je určen k úderům proti stacionárním
cílům, především prostředkům protivzdušné
obrany, ale i proti pohyblivým pozemním
i hladinovým cílům, a to samostatně
nebo v součinnosti s pilotovanými letouny.
K výzbroji budou patřit např. protiradiolokační
rakety Ch-31A a Ch-31P.