5. 9. 2007
Elegantní design České televizeMálokdy Českou televizi chválím, neboť se většinou zabývám (ne)objektivitou a arogancí zpravodajství a politické publicistiky, manipulativností některých dokumentů či nevyváženosti programu, blížícího se více komerčním televizím, než ideálu veřejné služby. Dnes chválou nechci šetřit, protože Česká televize určila laťku ostatním komplexním pojetím své grafiky a určila tak i laťku vizuální kultuře v ČR. Musím říci, že designeři v České televizi ukázali velmi kultivovaný a střízlivý přístup ke grafickému obalu ČT1, ČT2 i ČT 24. Příklon k funkcionalismu, harmonicky kontrastní barevnost, jemnost struktur nevtíravá dynamika, která vynikne zejména ve zpravodajství a publicistice. |
Barevně i kompozičně zvládnuté předěly, autopromo i cross promotion , těžící tvůrčím způsobem z tradice znělky cyklu "Jak se žije". Tak se dá charakterizovat nový grafický obal zejména prvního programu České televize. Animaci loga, udivujícího tradicionalisty i postmoderní módní grafiky svou střízlivostí, odkazující k prvorepublikové tradici konstruktivismu a minimalistického funkcionalismu značky ČKD, si už dovedu představit. A nejspíš bude stejně kultivovaná, jako je dnes celá grafika. Jediný problém vidím v příliš tmavých a kompozičně kontrastních znělkách pořadů ČT 4 Sport, které mi připadají příliš artistní na zvolenou cílovou skupinu a příliš inspirované designem některých komerčních spotů z oblasti sportwearu. Šťastnou i odvážnou ruku měl ale tým Pavly Hromkové, který ten kolos rozhýbal a udržel design jednotný bez vměšování diletantů i animátorů nadšených novými technologiemi. Na tento diletantismem zavádějící nešvar trpěla ČT už od konce devadesátých let. Autorem nových návrhů s použitím písma AVENIR byl Štěpán Malovec z Vysoké školy umělecko průmyslové v Praze. Nejlépe a nejčistěji dopadl design "rodinného programu" ČT 1 pod vedením artdirektorky Niké Papadopulosové a "zpravodajského" ČT24 pod vedením artdirektora Marka Cimbálníka. Autor studoval design na VŠUP a pracoval dlouhou dobu v oblasti reklamy |