7. 12. 2006
Co Vojtěch Filip o komunismu řekl a říci nemuselReakce předsedy KSČM na článek Štěpána Kotrby "Co Vojtěch Filip o antikomunismu neřekl a říci měl"
KSČM se distancuje od praktik z 50. let a současně si je vědoma i nedostatků z let 80. V tomto smyslu se veřejně vyjádřily všechny sjezdy KSČM. Štěpán Kotrba před několika dny napsal, co postrádal v mém projevu na mezinárodní konferenci o antikomunismu. Chybělo mu jednostranné odsouzení čtyřiceti předlistopadových let a propagandistické formulace, které známe od sloupkařů v pravicovém a bulvárním tisku. Jeho zjednodušující a možná účelové vnímání minulosti vytváří zcela pokřivený obraz významné etapy československých dějin. |
Je přirozené, že lidé reagují na zveřejňovaná politická vystoupení a mnohdy vyslovují vlastní názory, co ještě mělo být k danému tématu řečeno. Tyto podněty jsou často plodné a dopřesňují pohled na určitou problematiku, někdy však míří zcela mimo. Štepán Kotrba se zcela nesprávně domnívá, že KSČM se pod tlakem primitivního antikomunismu až nyní začíná ohlížet do historie, ale přesto se prý stále ještě bojí pojmů jako gulag, politické procesy či prokurátor Urválek. Od tohoto mylného závěru se pak odvíjejí další scestné úvahy. Komunisté věnují jevům, které pan Kotrba zmiňuje, pozornost již půl století. V oficiálně platné učebnici dějin KSČ z roku 1975 bylo uvedeno: "V Komunistické straně Československa probíhala v první polovině roku 1956 bouřlivá diskuse, obrácená především na kritiku chyb v minulosti, následovala veřejná diskuse ve všech složkách Národní fronty, takže závěry XX. sjezdu KSSS se staly předmětem aktivní pozornosti celé československé společnosti." Již v létě 1955 ustavil ÚV KSČ komisi v čele s Rudolfem Barákem, k prošetření politických procesů po roce 1948. První výsledky práce této komise, která přezkoumala 150 tisíc stran dokumentačního materiálu, projednala Celostátní konference KSČ v červnu 1956. Toto mimořádné zasedání nejvyššího orgánu strany přijalo usnesení reagující na poznatky z dosavadních šetření, které ukládalo konkrétní opatření v oblasti bezpečnosti, prokuratury a soudů. Proti znění tohoto usnesení by mohli dnešní kritici 50. let jen těžko co namítat. Problémy spojené s otázkami zákonnosti však nemohla vyřešit pouze jedna celostátní konference strany. Na přelomu let 1962-63 byla zřízena tzv. Kolderova a na konci 60. let Pilerova komise ke zkoumání politických procesů. Výsledky přešetřování v celém historickém období vedly ke sníženým trestům, amnestiím a rehabilitacím. Podstatné přitom je, že k těmto aktivitám docházelo z iniciativy samotných komunistů a toto snažení nacházelo pozitivní odezvu u široké veřejnosti. I mnozí odpůrci předlistopadového společenského systému připomínají, že z hlediska dodržování zákonnosti existoval diametrální rozdíl mezi 50. a 80. lety. Přitom nelze odhlížet od mezinárodních vlivů, které na tento vývoj negativně i pozitivně působily. KSČM se distancuje od praktik z 50. let a současně si je vědoma i nedostatků z let 80. V tomto smyslu se veřejně vyjádřily všechny sjezdy KSČM. Deník Právo nedávno citoval spisovatelku Evu Kantůrkovou, která kriticky hodnotila minulost a k tomu dodala: "Já ale současně poznala spoustu lidí, kterým právě tento dnes opovržený režim důstojnost poskytl. Nebo někomu dokonce objevil, že něco takového existuje a že na to lidé mají právo." Ano, bylo velmi mnoho těch, kteří považovali socialismus za společenský systém, umožňující důstojný a plnohodnotný život. Dnes však o tom většinou nahlas nemluví, neboť nechtějí riskovat ztrátu zaměstnání či jiný citelný postih. Lidé mají právo na sociálně spravedlivou společnost a v podmínkách bez blokového rozdělení světa a studené války taková společnost možná je. V poslední době se v tisku vede polemika, jak v dnešních školách vyučovat minulost. Neustále se totiž prohlubuje rozpor mezi oficiálními tezemi o minulém režimu a poznatky z konkrétního života, které mladí lidé slyší od svých rodičů a jiných starších lidí. Nezaujatí pedagogové volají po objektivním hodnocení minulosti a v souvislosti s tím by uvítali i spolupráci komunistů. KSČM je k těmto názorům vstřícná. Něčím zcela jiným je pak výklad historie na politickou objednávku. Kongres ODS již v roce 1999 zakázal svým členům spolupráci s KSČM na radnicích a vyzval své organizace, aby pro izolaci komunistů v regionech "... při každé příležitosti poukazovaly na jejich hanebnou minulost a pro demokracii nebezpečnou přítomnost." Takové počínání již nemá nic společného s hledáním historické pravdy, ale jde o pragmatický politický boj. Minulost je téma, ke kterému lze přistupovat seriozně, ale i jinak. KSČM je pro seriozní přístup. Dnes často zmiňovaná spisovatelka Lenka Reinerová se minulý měsíc v tisku vyjádřila proti soudobému deformování historie a závěrem uvedla: "Nechci se pídit po pohnutkách. Někdy to je z naprosté neznalosti, nevzdělanosti. Občas to ale píší lidé, kteří si tak potřebují vylepšit svoje svědomí." Štěpán Kotrba je člověk mnoha zájmů a dovedností, historik však není. Nebo ho snad trápí svědomí, že před vstupem do ČSSD byl řadu let členem komunistické strany ? Reakce ŠK: Netrápí. Trápí mne, že členové KSČ v mé generaci, které jsem zažil v osmdesátých letech a na počátku let devadesátých, si s údivem a ulehčením četli Gorbačovou knihu Perestrojka a inspirovala je k tvůrčímu rozvíjení myšlenk sociální spravedlnosti, které měly platit pro konec 20. století. Neděsilo je nazývání chyby chybou a zločinu zločinem. Nehledali synonyma, aby náhodou neurazili ještěry ve svém okolí. Dívali se na minulost i její žijící fosilie jako na historii poznávání, které se nikdy v dějinách bez křivd, omylů a tragédií neobešlo. Trápí mne, že tento optimismus pohledu dopředu se později z KSČM vytratil a byl u mnohých členů i voličů nahrazen negativismem a stařeckým revanšismem. Proto KSČM přestala být atraktivní pro mladé. Francouzi měli svého Napoleona, který se z Uchvatitele během několika dní změnil v milovaného císaře, aby se pak zpátky měnil v tyrana, Britové měli svého Cromwella i svou Johanku a Češi svého Masaryka, i když i za jeho vlády byl boj dělníků za svá práva (která nám připadají dnes všední a samozřejmá) tvrdě potlačován represivním aprátem státu. Etapy následující nejen v československých dějinách je nutné vždy posuzovat v historickém kontextu regionu, Evropy i geopoliticky rozdělného světa a nepřebírat ani ideologizující klišé, ani mechanicky hledat parlely. Historie není řečí symbolů, byť populisticky líbivých, ale faktů. Znárodnění majetku rakouskouherské šlechty jako symbol očisty bývalého mocnářství od "zahálčivé třídy", pozemkovou reformu jako pragmatický krok k omezení moci agrární strany a nucené združstevňování se všemi tragédiemi jej provázejícími jako ideovou deformaci tehdy už senilnějících vládců - to vše jsou zástupné symboly. To neznamená, že bych kvůli rozorávání mezí rezignoval na racionální argumenty o ekonomicky výhodném družstevnictví či pořebě společného vlastnictví složitého a drahého strojového parku na tehdejší vesnici. Ta ekonomicky dostačující velikost je i dnes, v roce 2006, od dvou tisíc hektarů výše. Doposud žádný současný "kapitalistický" statek ale nedokázal řešit zemědělskou prvovýrobu i následný zpracovatelský řetězec tak efektivně, jak tomu bylo v Čubových Slušovicích do jejich "rozorání". Jsem rád, že KSČM ústy svého předsedy pro Britské listy řekla naprosto nedvojsmyslně a přímočaře, že se distancuje od praktik z 50. let a současně si je vědoma i nedostatků z let osmdesátých. Tato věta je příslibem analytického přístupu. Cením si toho o to více, že ideu sociální spravedlnosti hájí dnes hledáním spojenectví a podpory rozumných konceptů v rámci celé levice. Jsem rád, že KSČM nezavřela dveře těm, ktří vyznávají ideál demokratického socialismu či socialistické solidarity, aniž by k němu museli dospívat revoluční cestou. Jsem rád, že KSČM se hlásí k parlamentarismu Šmeralovu a nikoliv "kroucení krkem" Gottwaldovu. Budoucnost není v opuštění směmovních lavic a opuštění politické diskuze s protivníky, v rezignaci na boj idejí a rezignaci na úsilí o přesvědčení a pravidelně obnovovaný souhlas a mandát voličů. Revoluční cestou zítřka by pro komunisty měly být výzvy neregulované ekonomické globalizace a s nimi jdoucího sociálního vyloučení. Revoluční cestou zítřka by pro komunisty měla být nutnost permanentního vzdělávání a bezbariérové docilování informační gramotnosti nutné pro překonání překážek v přístupu občanů ke znalostem, k pokroku, na překonání překážek k uchování důstojnosti, integrace společnosti. Cesta k pokroku nevede dnes přes věnce u hrobu Klementa Gottwalda či bezobsažné diskuze o mnoha marx-leninských floskulích, ale přes připojení k širokopásmovému internetu v každé základní škole. Nezpoplatněný, nediskriminační přístup k onomu leninskému učiťsja, učiťsja, učiťsja. A i to měl na mysli ten Gorbačov, jehož myšlenky mne uprostřed osmdesátých let přivedly na politickou levici - do KSČM a posléze uprostřed let devadesátých i do sociální demokracie. Protože jsem zjistil, že cesta ke komunismu vede nejprve přes autentický, demokratický socialismus. A nemusí to být nutně cesta plná krve a násilí a ozbrojených pěstí dělnické třídy. Je to a musí to vždy být cesta úsilí o důstojný a plnohodnotný život všech. Protože demokracie nesmí být jen pro někoho, musí být pro všechny. Onen jiný svět, po kterém volá světové sociální hnutí, a zejména třetí svět, není jen možný, on je dokonce nutný. Cest k tomuto cíli vede mnoho. Vede k němu cesta komunistická, socialistická i sociálně demokratická. Každá má svá úskalí a rizika, ale i své přednosti a inspirace. Toto by mohla být spojovací idea mezi současnou komunistickou stranou a sociální demokracií. Souhlasit by mohl jak eurokomisař Špidla či předseda ČSSD Paroubek, tak i europoslanec Ransdorf či předseda KSČM Filip. Souhlasit by mohl i mnohý důchodce či matka - samoživitelka. |