22. 5. 2006
Volební agitaceMéry, babičku Méry, za pár dní zabila volební agitace. Babičku Méry, volbami zabitou vzal k sobě Manitou. Stejně jako každý i tento týden mám plnou schránku reklamních letáčků. Ale tento týden došlo ke změně. Kromě reklam všelijakých super- a hypermarketů se ve schránce objevily reklamní letáky politických stran. Co nám chtějí prodat? |
Jako první jsme dostali brožuru Pravé ženy. Sexy snímek na obálce se vůbec nepodobá paní Němcové tak, jak ji známe z televize. Jestli je tak "vylepšen" i politický program, není to moc důvěryhodné. Paní Němcová nám říká, že "Zkušenosti jsou nad zlato". Má pravdu, my starší si pamatujeme jejich vládu, která skončila úspornými balíčky. Ale abych nebyl nespravedlivý, tak vím, že pan Klaus tehdy pod pravicovými hesly prováděl v podstatě levicovou politiku. Asi špatně. Za hesly "pracujte na svém" a "nečekejte na zázrak shůry" se skrývá stará písnička ODS, že každý se musí postarat sám o sebe. ODS se o něj rozhodně starat nebude -- teda kromě krátké doby jednou za 4 roky, když nás zve k volbám a slíbí všechno. Nějaká zpěvačka nás přesvědčuje "nepodléhejte iluzím" -- nemusí mít strach, iluze už u nás nikdo nemá. Jiná hezká mladá žena nás přesvědčuje: proč jít k volbám a proč je letos náš hlas důležitější, než kdy jindy. Plně s ní souhlasím, že je důležité jít letos k volbám. I když z jiného důvodu. Další letáček, tentokráte skromnější, přišel od Evropských demokratů. Je vidět, že nemají tolik peněz jako etablované strany. Jejich devizou je změna. "Je čas na změnu". Jejich program však vypadá jako plný frází a nic nového ani převratného tam není. Je to obyčejná pravicová strana, jakých je v tom volebním guláši dost. Možná, že na to někoho chytnou. Jejich lídra známe - je to jeden z atentátníků na Klause - vyšoupli ho, tak si založil vlastní stranu. To by v tom byl čert, aby to jednou nevyšlo. Nejlepší v jejich letáčku byla křížovka. Lidovci jsou klidná síla. Jejich program je už léta konzistentní. Jejich prioritou je rodina a venkov. V zásadě jsou proti potratům, homosexuálům a genovým manipulacím. To vše je okořeněno antikomunismem pana Kalouska. Lidovci stojí v první linii bojovníků katolické církve v boji za navrácení církevního majetku. Přejí si nadřazenost vatikánských zákonů nad českými (konkordát). Ale to v letáčku není -- to mám odjinud. Gayové je asi taky volit nebudou. Největší plakát máme od ČSSD. Ten je také nejútočnější. Hned titulní strana je staré známé "ODS minus", kde jsou vyjmenovány všechny hříchy ODS. Ono, když je to tak hezky seřazeno, tak to vzbuzuje až hrůzu. Na zadní straně se to všechno opakuje v osobní rovině. Stejné slogany, podepsané "jsem proti -- Jiří Paroubek" a naproti tomu "jsem pro -- Mirek Topolánek". Teprve uvnitř, pod heslem Jistoty a prosperita jsou jasně definovány priority ČSSD. Tam je vlastně definován opak programu ODS minus. Jako perlička je tam velkými písmeny věta Mirka Topolánka :"pokud budeme říkat lidem před volbami pravdu, co máme v plánu, tak ty volby nikdy nevyhrajeme." Krátce - ČSSD pochopila, kde lidi tlačí bota a hledí toho využít. Je to vlastně kampaň založená na strachu z nepřítele (mohl jsem napsat soupeře, ale to by nevystihovalo realitu). Od KSČM jsme dostali jen dva malé plakátky. V prvním se představili jednotliví kandidáti. Doplněno to bylo o srovnání programu KSČM s programem ODS. Solidarita proti individualismu je heslo komunistů. Školství bez školného a neziskové nemocnice. Nakonec, kdo by si přál, aby za peníze, které si dává na svoje léčení někdo jezdil v mercedesu do své rezidence u Středozemního moře, že? Nejotřesněji na mne zapůsobil slogan : "Chcete domov, práci, chléb? Podpořte nás (KSČM) u voleb. Proboha v jaké zemi žijeme, že stačí nabízet domov, chléb a práci. Takové samozřejmosti. S tou prací je to problematické, ale domov po zvýšení činží bude ohrožen u mnoha rodin. Ve starých domech s regulovaným nájemným bydlí většinou staří lidé. A nedávno jsem slyšel v televizi říkat jednu starou paní, že po zaplacení elektřiny a topení už jí nezbývá na jídlo. A to ještě nemáme ekologické daně, které nás čekají. To je skutečně smutný výsledek. I komunisté doplnili svůj letáček křížovkou. Asi to táhne. Levicové strany mají letos jednoduchou situaci. K jejich volební agitaci stačí, když se postaví do opozice proti ODS. Skalní voliče ODS to nepřesvědčí, ale nerozhodnými to otřese. Poměrně jednoduchá situace, která se už nemusí opakovat. Nejlepší nakonec. V bílé obálce s nápisem VOLBY 2006 jsem dostal leták. "Volte naše Kuře -- nabízíme vám stravitelné kandidáty". A skutečně. Byl to zážitek - po všech těch nezáživných ksichtech vidět prsíčka jedna báseň a stehýnka k nakousnutí. Neodolal jsem výzvě "ugrilujte si svého kandidáta" a už jsem se rozhodl. Budu volit kuře. |
České volby v roce 2006 a povolební pat | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
22. 5. 2006 | Volební agitace | Josef Vít | |
22. 5. 2006 | Toto je změna, kterou slibuje ODS? | Štěpán Kotrba | |
20. 5. 2006 | Bude se ODS snažit vysvětlit zbabělost jako oprávněnou? | Bohumil Kartous | |
19. 5. 2006 | Moc médií a média moci | Max Fischel | |
18. 5. 2006 | Voličovy nálady, voličovy preference a voličova volba | Štěpán Kotrba | |
17. 5. 2006 | Zelení: Kam jsi to vlezl? Ven ! | Štěpán Kotrba | |
17. 5. 2006 | Jak vyhrát volby | Oskar Krejčí | |
17. 5. 2006 | Hledání vlastních zájmů | Oskar Krejčí | |
16. 5. 2006 | Zahraničně-politická témata v českých volbách 2006 | Jiří Pehe | |
16. 5. 2006 | Racionální volič a labilní respondent | Jan Punčochář | |
15. 5. 2006 | Volební kampaň má dva autory: politické strany a média | ||
9. 5. 2006 | Zrušení komunistů nemusí přinést kýžený výsledek | Vít Horák | |
5. 5. 2006 | Předvolební násilí | Oskar Krejčí | |
30. 4. 2006 | Odpovědnost za verbální šíření nenávisti | Štěpán Kotrba | |
30. 4. 2006 | Stranické preference, volbní prognózy - jaký je v tom rozdíl? | Štěpán Kotrba |