22. 5. 2006
Pendolino stálo mnoho peněz, možná že i zbytečně mocPolemizuji již nějaký čas s lidmi, kteří jsou odpůrci Pendolina. Nehodlám tvrdit, že vlaky typu Pendolino naši zem nějak zachrání či pozdvihnou k nebeským výšinám, ale nesouhlasím s podobnými výroky, jako zjednodušeně uvádí Michal Polák. Nevím, kolik stovek, či tisíců kilometrů najezdil ve vlacích všeobecně. Já mohu konstatovat, že jsem jich již už skutečně najezdil desetitisíce, tedy určitě ne celou Evropou, ale její podstatnou částí. A právě při těch mnohých cestách jsem si už dávno přál, možná tedy jako jedem z mála (ve skutečnosti si myslím ale opak), že by se i České dráhy mohly pozdvihnout ze své tzv. provincionality na úroveň trochu nadstandardní a tedy i nám, obyčejným pasažérům, dopřát při dlouhých jízdách obdobný komfort jako i jiné železniční společnosti, píše čtenář, který se redakci představil jako Jaroslav Mašinda. |
Nevím, kolik stovek km najezdil pan Michal Polák po rakouských železnicích, o kterých tak zaujatě píše. Já tisíce. Ano Pendolino tam nejezdí, to je skutečně pravda. Ale je také pravda, že struktura rakouské železnice je podstatně jiná (i geograficky) než železnice česká. Kdybychom takhle razantě odmítali modernizaci (v tomto případě např. železnice) mohli bychom stále ještě např. jezdit i žebřiňákem nebo dřevěňákem ČSD ve 3. vozové třídě. Vždyť i tyto spoje odvezly "všechny pasažéry" do svých cílů. I takový Boeing či jiná současná letadla (nevím jak se přesně jmenují, není to mým zájmem) by byl zbytečný, však např. i do té slavné Ameriky jede přeci také loď! Možná, že by pan Michal Polák jel také do té Ameriky, ale určitě by dnes letěl letadlem, neboť lodní spojení využívají spíše bohatí turisté (i pro tu nostalgii nehledě na čas a peníze). Ano, Pendolino stálo mnoho peněz, možná že i zbytečně moc. Nechci tady hájit zájmy např. ČD. Hledejme viníky ve špatných smlouvách ( a nelitujme konkrétní jedince a jejich špatná rozhodnutí), ale pokrok, tedy i to tzv. poruchové Pendolino, doufám, že nikdo nezastaví. Mimochodem, ještě jsem tady na BL nikde neslyšel o poruchovosti při náběhu rychlovlaků ve Francii (či Španělsku), také to nebylo ze dne na den (osobní zkušenost), nebo o stávající poruchovosti vlaků Eurotunel. I nejmodejnější počítač je jednoho dne "zasekne". Já u takových "super" počítačů (super-tedy adekvátní době současných super), měnících se pomalu už za méně než dva roky, dík své profesi, sedím již přes dvacet let a někdy žasnu, proč se ten stroj, takový krásný a samozřejmě bezporuchový, najednou resetuje. A to si můžu říct, že o těch "střevech" trochu, ale dnes již "jen opravdu trošku" vím. Dovedou si dnes lidé typu Michala Poláka vůbec představit, co že je to vlastně v útrobách takového stroje, jako je např. i tohle Pendolino? Pan Michal Polák píše: Uvědomme si, že železniční koridory postavené v minulých letech jsou dimenzovány
na maximální rychlost 160 km/h. Této rychlosti bez problému dosáhnou i současné
vlaky EuroCity a InterCity, i když některé zatáčky musí tyto vlaky projíždět
trochu menší rychlostí než pendolino s naklápěcím systémem. Tuhle naprostou hloupost (tedy chybu) jsem si při své reakci ani neuvědomil. Stávající el. lokomotivy ČD maji max. povolenou rychlost 120km/h, pro náhradu Pendolin jsme si museli "půjčovat" upravené lokomotivy např. i ze Slovenska. |