19. 5. 2006
Jak je to přesně s dálnicí D 47V reakci na anonymní příspěvek, obhajující Zelené Štěpán Kotrba uvedl v poznámce: "Výstavbu dopravní spojnice s Polskem se poté pokusil zablokovat lidovecký ministr dopravy Šimonovský. Tentokrát už úspěšně. Silnice, která by spojila ostravskou pánev se zbytkem republiky, by pomohla průmyslu a industrializaci do té doby bigotně zemědělské Moravy. To nebyla dobrá perspektiva lidoveckým preferencím, zvláště když měla výstavbu organizova židovská firma." Informace Ředitelství silnic a dálnic ČR ZDE |
Podle smlouvy uzavřené v červnu 2002 Zemanovou vládou s izraelskou společností Housing & Construction Holding (H & C) měla ČR za dálnici D47 Lipník - Ostrava - Hranice PL (délka cca 80 km) zaplatit celkem 125 mld. Kč v průběhu 30 let. Mělo se jednat o tzv. projekt PPP - BOT (Public Private Partnership - Built, Operate, Transfer -- čili postav, provozuj, předej). Stavba měla sloužit jako pilotní projekt soukromého financování výstavby dálnic v České republice. Soukromý investor měl dálnici na své náklady postavit do roku 2009. Na návrh ministra Šimonovského však po srovnání nákladů při použití PPP podle Zemanovou vládou podepsané smlouvy a při financování ze státních prostředků, Špidlova vláda v březnu 2003 rozhodla o odstoupení od smlouvy a výstavbě dálnice ze státních prostředků, a to s termínem zprovoznění v r. 2008, tedy o rok dříve než plánoval soukromý investor. Tedy rozhodně nešlo o blokování stavby ze strany ministra Šimonovského a šlo o rozhodnutí celé vlády, ve které měla většinu ČSSD. Dále ŠK uvedl: "Další zkušenost nastala s některými aktivisty, kteří potají vysazovali po nocích na místa, kudy měla vést v budoucnu dálnice, chráněné živočichy a rostliny, aby pak jiní - přírodovědci - mohli "objevit" motáka pochopa či chráněnou žábu zrovna tam, kde se měla do terénu zakousnout rypadla bagrů." Fakta: V některých místech nedaleko trasy dálnice v povodí horní Odry, (zejm. v rybniční oblasti kolem Studénky se chráněný dravý pták moták pochop (Circus aeruginosus) vyskytuje běžně od nepaměti , ba dokonce tam byl opakovaně pozorován jeho ještě vzácnější příbuzný moták pilich (Circus cyaneus). Rovněž se zde vyskytuje např. kriticky ohrožená žába blatnice skvrnitá (Pelobates fuscus) a další kriticky a silně ohrožené druhy živočichů. Podle posouzení odborníků (EIA) však stavba dálnice při zajištění vhodných stavebních opatření na chráněné druhy živočichů a rostlin nebude mít podstatný vliv. Jestliže by tedy někdo skutečně byl býval přemísťoval chráněné živočichy a rostliny na místa, kudy má vést dálnice, nevedlo by to k zablokování výstavby, nehledě na to, že by šlo o činnost zákonem o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) zakázánou. Je ovšem pravda, že kvůli pozdnímu vydání některých stavebních povolení na stavby dálnice D47 (což padá částečně na vrub ekologickým sdružením), bude dálnice v r. 2008 zprovozněna pravděpodobně pouze částečně (průtah Ostravou však naproti tomu už v r. 2007) a kompletně zprovozněna bude až v r. 2009. Zcela dokončena pravděpodobně bude v r. 2010. Autor, právník, je členem OV KDU-ČSL v Praze 4 |