22. 5. 2006
"Kuba nebude komplicem mlčenlivého schválování čachrů mezi Washingtonem a jeho západními spojenci"Felipe Pérez Roque
Prohlášení ministerstva zahraničních věcí Kuby z 28. února 2006 Poznámka šéfredaktora: Na Kubě vládne totalitní diktatura, v jejímž čele stojí diktátor Fidel Castro. Toto je tiskové prohlášení jeho nedemokratického režimu, který na svém území utlačuje jakýkoliv disent. Jsme svědky nového útoku na multilateralismus a na Spojené národy. Spojené státy pohrozily, že budou žádat hlasování a samy budou hlasovat proti návrhu rezoluce předloženému předsedou Valného shromáždění Spojených národů ve čtvrtek 23.února, který stanoví zásady fungování Rady pro lidská práva, orgánu, jenž má nahradit současnou Komisi pro lidská práva. Jak je známo, tuto komisi zadusila ztráta důvěryhodnosti způsobená politickými manipulacemi její činnosti Bushovou administrativou a jejími spojenci a komplici z Evropské unie. |
Velvyslanec Spojených států v OSN, dosazený jestřáby z Bílého domu proti vůli samotného Kongresu Unie, oznámil včera, v pondělí 27. února, že má pokyny, aby znovu otevřel jednání ohledně textu návrhu, a dodal, že pokud by byl učiněn pokus přijmout rozhodnutí k němu v jeho současné podobě, bude žádat hlasování a sám bude hlasovat proti němu. Paradoxní na celé věci je, že návrh rezoluce, který byl oficiálně rozeslán 28.února, byl v zákulisí podrobně rozpracováván a projednáván s osobnostmi z Washingtonu právě proto, aby mohly být zohledněny hlavní požadavky supervelmoci, i s vědomím, že nezískají většinovou podporu členů Spojených národů. V průběhu měsíců, kdy se tento proces odehrával, vyvíjely Spojené státy a jejich spojenci silný tlak na mnohé vlády třetího světa, aby zlomily jejich odpor vůči tomuto novému komplotu. Kubánská mise při OSN varovala tiskovým komuniké z 20. února před nebezpečím završení tohoto pokusu. Jediným "argumentem" Bushovy administativy je vydírání. Její teze v debatě neobstojí. Jakou Radu pro lidská práva chtějí prosadit Spojené státy?
Je tedy předložený návrh rezoluce protichůdný zájmům Washingtonu? Zcela naopak. Potvrzuje snížení počtu členů hlavního lidskoprávního orgánu Spojených národů z 53 na 47. Zvyšuje minimální počet hlasů potřebných ke zvolení kandidáta na 96. Zachovává v platnosti možnost prosadit rezoluce proti zemím Jihu, aniž by to podléhalo nebo odpovídalo nějakému kriteriu. Umožňuje rovněž odvolat členy Rady s podporou dvou třetin hlasujících přítomných na oficiálním zasedání Valného shromáždění, aniž by byl stanoven minimální přípustný počet. Otevírá možnost, že budou v budoucnosti muset země Jihu čelit nejen nebezpečí, že budou rezolucí odsouzeny, ale také že budou zrušena jejich práva v Radě. Dává Radě pravomoc volně reagovat na naléhavé výzvy týkající se porušování lidských práv, k nimž podle ůdajných vládců světa dochází pouze na Jihu. To se však nevztahuje na vážné, masové a vytrvalé porušování lidských práv v zajateckém táboře na základně Guantanamo, brutální mučení v Abu Ghraibu nebo převozy zadržených na mučení tajnými lety CIA přes civilizovanou a demokratickou Evropu. Umožňuje konat mimořádná zasedání Rady z menšinové vůle třetiny členů Rady. Lze snad označit návrh rezoluce předložený předsedou Shromáždění za text podporující zájmy rozvojových zemí v neprospěch choutek Washingtonu? Naprosto ne. Z 28 odstavců návrhu nesměřuje ani jediný k podpoře konkrétních akcí, jež by umožnily překonat překážky vyplývající ze stávajícího mezinárodního pořádku při realizaci cíle zaručit všechna lidská práva všem, jak stanoví článek 28 Všeobecné deklarace lidských práv. Není zde žádný odstavec plně zasvěcený podpoře práva na rozvoj. Nejsou zde ani zmíněna práva na solidaritu. Ani právu národů na mír se v návrhu rezoluce nedostalo všeobecného uznání, jež si zaslouží. Hlavní problém nespočívá v tom, že by text předložené rezoluce odporoval, byl neslučitelný nebo prostě jen nezaručoval zájmy stability, důvěryhodnosti a legitimity, jež vyžaduje schéma globální nadvlády vypracované imperialistickými kruhy, držícími moc ve Spojených státech. Skutečným motivem závěrečného útoku současné americké administrativy na jednání o Radě pro lidská práva, je snaha demonstrovat její vůli a schopnost prosadit, dokonce s použitím nejhrubšího vydírání, své podmínky v probíhajícím procesu reformování a restrukturalizace mezinárodního systému, představovaného Spojenými národy. Neokonzervativci v Bushově administravě již urychleně zahájili proces uplatňování světové nadvlády podle tzv. projektu pro nové století. Washington si nedělal starosti, zda postaví své spojence a komplice z Evropské unie znova do absurdní podřízené role, věrně kopírující supervelmoc. Poté, co se veřejně vyjádřili, že jsou připraveni tlačit na co nejrychlejší přijetí návrhu rezoluce zpracované tak, aby zohledňovala nepopulární požadavky Washingtonu a jejich vlastní zájmy, stejně špinavé, jako zájmy jejich přísného poručníka, bylo zveřejněno Boltonovo výhružné prohlášení, a tak přispěchali s vyjádřením, že bude-li Washington trvat na svém postoji, bude nutno vytvoření Rady odložit. Řada orgánů Evropské unie již deklarovala, že "Rada vytvořená bez podpory všech demokracií světa není žádoucí, a tak se musíme snažit přivést USA do našeho tábora". Evropští spojenci impéria již zřejmě vehementně pracují na tom, aby přiměli zbytek světa k dalším ústupkům, jež by ukojily světovládné a kořistnické touhy Bushovy administrativy. Jejich ideologické a politické zájmy jsou konec konců shodné s Washingtonem, který jim ukázal, že jejich cíle nemohou dojít v Ženevě naplnění bez podpory Spojených států. Manipulujíce s celosvětovým zájmem o posílení multilaterialismu, chtějí Washington, jeho spojenci a další vlády podléhající nátlaku Spojených států dál prosazovat své podmínky a přimět ostatní národy, aby rezignovaly na nezbytnou obranu základních principů mezinárodního systému. Multilateralismus může fungovat jedině na základě respektování rovné svrchovanosti států. Spojené národy, jež by supervelmoci umožňovaly postupovat po libosti při prosazovájí svých hegemonických choutek a egoistických zájmů, nejsou životaschopné. Kuba se aktivně zapojuje do debat o reformě Komise pro lidská práva v konstruktivním a plně transparentním duchu. V jednotlivých etapách procesu předložila mnoho návrhů, mnohdy vycházejících z pojetí již dříve schváleného na Světové konferenci o lidských právech, která se konala v roce 1993 ve Vídni, nebo z následných rezolucí Komise pro lidská práva a Valného shromáždění. Kuba bude dále pracovat na tom, aby aspekty, jež byly neodůvodněně a proti vůli většiny států Jihu odsunuty stranou, byly zahrnuty do návrhu rezoluce, k němuž se bude muset vyslovit Valné shromáždění. Již zmíněné vynechávky vážně ohrožují možnost zajistit vytvoření Rady pro lidská práva, jež by svou činnost opírala o skutečný dialog. Kuba tvrdě pracuje, aby zabránila přenesení závažných problémů, jež vedly k rozpadu důvěryhodnosti Komise pro lidská práva, na činnost nového orgánu. Naše země nebude komplicem mlčenlivého schválování nových, právě se rodících čachrů mezi Washingtonem a jeho hlavními západními spojenci proti zájmům národů Jihu. Kuba bude pevně třímat prapor kritiky tohoto nového útoku proti mezinárodnímu systému a zájmům národů Jihu a podle okolností bude vystupovat na obranu spravedlnosti, mezinárodního práva a tak potřebné mezinárodní spolupráce při podpoře a obraně všech lidských práv pro všechny národy a všechny lidi. Havana, 28. února 2006 |