3. 10. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 10. 2005

Monitor Jana Paula:

Sin City je nadsázka ničeho

Ivan David jr. v replice na recenzi Jána Simkaniče operuje se slovem nadsázka a říká tím asi toto: Sin City je nekritizovatelný, protože to není skutečnost a film nevypovídá nic o realitě, která - zdůrazněno autorem v závěru, je možná ještě drsnější, než samotný film. Slovo nadsázka nemám rád, nic nesděluje, je nadužívané tam, kde autor není schopen definovat podstatu. Ján Simkanič se o to alespoň pokusil, starosvětsky (nemělo být spíše staromilsky?), ale přece.

Aby slovní termín nadsázka měl význam a byl nějakým funkčním kriteriem, je třeba vědět, čeho je nadsázka nadsázkou a to nebylo v případě filmu autorem řečeno. Ivan David jr. jakoby automaticky počítá s tím, že čtenář bude vědět, co tím slovem myslí, protože každému divákovi musí být přece jasné, že autoři Sin City pracují s obrovskou nadsázkou. Potíž je, že autor zapomněl, o co vlastně filmu jde, co je jeho záměrem a věru to rozhodně nebyla snaha ukázat rozdíl mezi dobrem a zlem.

Sin City totiž otrocky a pro mě nesmírně nudně kopíruje kreslený comics "filmovými" prostředky, za to ostatně sklízí obdiv, avšak žádnou nadsázku v něm neshledávám. Proč? Protože už sama předloha, onen kreslený comics, je nadsázkou, a to velice funkční, což Ján Simkanič také zmiňuje. Jak ovšem mohu nadsazovat něco, co samo už je parafrází reality, co už se samo stalo ikonou, velmi dokonalou nadsázkou, navíc notoricky známou?

Funkce nadsázky je přece v tom, že pomáhá zesrozumitelnit divákovi nějaký jev, výjev reality, metodou přehnané skutečnosti, či její redukcí, nebo parafrází. Nadsázka je funkční stylizace a na této stylizaci je comics založený a jinak by to asi ani nešlo, má-li být tento žánr tím, čím je a proč je vyhledávaný. Vždyť "porozumět" Sin City předpokládá u diváka alespoň minimální zkušenost s kresleným comicsem a úspěch filmu je právě na tom jeho autory kalkulován.

A tak autoři filmu udělali pouze jediné, okopírovali statický comics, rozpohybovali ho, dali mu sice jeho vizualitu, atmosféru, avšak tím ho současně zničili a to, co je v kresleném comicsu onou důležitou nadsázkou, se jim právě proto smrsklo jen do obyčejné nefunkční brutality. Argument vizuální podívané, onen moment překvapení z možností filmu, totiž jeho schopnost napodobit comics (opravdu ale jen napodobit), vůbec neobstojí. Film Sin City je špatný comics, nefunkční kopie (funkční maximálně pro ty vyšinuté jedince), logicky obsahově a formálně slepá cesta, to je vše. The End.

                 
Obsah vydání       3. 10. 2005
2. 10. 2005 Vladko dělá pro gaye v ČR víc než Jiří Hromada Fabiano  Golgo
3. 10. 2005 Bolest Antonín  Sova
3. 10. 2005 Na slepé víře program spravedlivé společnosti budovat nelze Michael  Kroh
3. 10. 2005 Smutný konec samce Alfa Ladislav  Žák
3. 10. 2005 Zvyšování platů ve zdravotnictví - problém nesystému Ivan  David
3. 10. 2005 Účelem zdravotnictví nikdy nebylo vydělávat peníze Petr  Wagner
3. 10. 2005 Czech judiciary seen as corrupt from abroad Jan  Čulík
3. 10. 2005 Sir David Frost bude pracovat v televizi Al Džazíra
3. 10. 2005 Internetové stránky BBC Action Network dostaly cenu za demokracii
3. 10. 2005 Michael  Marčák
3. 10. 2005 Soumrak individuální automobilové dopravy Jiří  Jírovec
31. 10. 2005
3. 10. 2005 Pár slov o obsahu a formě Evropské unie Egon T. Lánský
30. 9. 2005 Ptačí chřipka "usmrtí až 150 milionů lidí"
3. 10. 2005 Den troubení, den soudu Štěpán  Kotrba
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka ničeho Jan  Paul
3. 10. 2005 Proč o nás nikdo neví - a nestojí Jan  Čulík
3. 10. 2005 Proč "o nás nikdo nic neví"? Jiřina  Fuchsová
3. 10. 2005 Eurohodina sem, česká hodina tam Michal  Vimmer
3. 10. 2005 Je lepší výstavbu mešit podpořit, než jí bránit. Ale co odluka státu od církví? Lucie  Doleželová
3. 10. 2005 "Šátkový zákon": rok poté Simone  Radačičová
3. 10. 2005 Chvála braku II aneb Definice braku Milan  Černý
2. 10. 2005 Václav Klaus a jeho boj proti intelektuálům Jiří  Staněk
30. 9. 2005 Zelení zvolení a VyVolení Milan  Daniel
30. 9. 2005 O nesmrtelné duši? Alex  Koenigsmark
29. 9. 2005 Sin City: alibistická oslava zvrácenosti Ján  Simkanič
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka ničeho Jan  Paul
15. 8. 2005 Uniformovaná zvůle je následkem infiltrace deprivantů mezi policisty Jan  Paul
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
17. 5. 2005 Mistrovství světa v hokeji skončilo, vyhrál ale kýč a bezohlednost k druhým Jan  Paul
1. 4. 2005 Kutilové ze Svaté Hory u Příbrami Jan  Paul
18. 3. 2005 Knížák je "reformovatelný" přesvědčivými argumenty, nikoliv osočováním a nátlakem Jan  Paul
15. 3. 2005 Všechny cesty vedou na hřbitov, některé ale rychleji Jan  Paul
9. 3. 2005 Hauserovo žvanění, nikoliv kritika Jan  Paul
24. 2. 2005 Monitor Jana Paula: Lidé bděte! Jan  Paul
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
5. 1. 2005 Volná soutěž idejí v boji o moc končí, rozhodovat napříště budou jen peníze Jan  Paul
29. 11. 2004 Vynikající socha Quido Kociána Mrtvý Ábel symbolizuje současný svět Jan  Paul
16. 11. 2004 Pracovníci v médiích, udělejte revoluci! Jan  Paul
8. 11. 2004 O odsunu slov a vyhnání jejich významů Jan  Paul
3. 11. 2004 Monitor Jana Paula : Gross to myslí ještě upřímněji Jan  Paul