3. 10. 2005
Den troubení, den soudu"V tento den Bůh posuzuje skutky všech židů za uplynulý rok a rozhoduje o jejich osudu v roce nadcházejícím. Zbožný žid proto tráví Nový rok, neboli roš hašana, intenzivním modlením a žádné radovánky ani zábavu neprovozuje. Podle tradice jsou spravedliví zapisováni do Knihy života a nehodní do Knihy smrti. Roš hašana zahajuje deset dní pokání a sebezpytování. Ke zvykům patří namáčení chleba nebo jablek do medu v naději, že rok bude sladký, anebo pojídání rybích hlav či mrkve jako symbolů vůdcovství a plodnosti." |
Takto pojali oslavu v Českém rozhlase 6, v pořadu Svět viděný internetem. Samozřejmě všechno není tak smutné, jak si v Dykově ulici představují. "Ať jsi zapečetěný a zapsaný do dobrého roku." Talmudisté vysvětlují, že na Roš hašana všichni stojí před Bohem při tšuva - pokání, jako stádo ovcí před pastýřem. Pokud jsme toho hodni, jsme zapsáni do knihy života - Sefer ha-chaim, nebo též dle rabi Kruspedaje a rabi Jochanana, do knihy spravedlivých - cadikim gmurim. Zlí lidé jsou zapsáni do knihy smrti. Ostatní do knihy prostředních... Za deset dní se na Jom kipur knihy zapečetí. Je to čas k tomu, aby si člověk uspořádal svůj život, zúčtoval s vlastní duší - micvot chešbon nefeš. Během těchto deseti dnů můžeme modlením docílit změny Božího rozhodnutí - rozhodnutí, zda budeme zapsání do knihy spravedlivých i my. Tradice chasidim praví, že v každém pokolení žije na celém světě 36 spravedlivých - lamed vav cadikim, kteří dávají morální právo existenci tohoto světa. Kdyby jich nebylo, svět by ztratil opodstatnění a byl by zničen... Prvního dne Roš hašana také slyšíme tři zvuky troubení na šofar, neopracovaný beraní roh. Zvuky, které se nazývají trua. Přípomíná se šofar, který zněl u úpatí Sinaje, když Izrael převzal na věčné časy Tóru, připomíná se Abrahamovo obětování beránka místo syna Izáka, ohlašuje volání "velkého šofaru", který Bůh rozezvučí při příchodu Mesiáše. Připomíná i oživení mrtvých, kteří dle proroctví "uslyší hlas šofaru". Troubení na šofar je hlavním příkazem Dne soudu. V synagogách se rozezní šófar celkem sto zatroubeními. Židovský den začíná večer se spatřením prvních tří hvězd, takže Roš hašana začíná vlastně již v předvečer dne, který oznamuje nový letopočet v židovském kalendáři, 1. den měsíce tišri roku 5766 mibriat haolam - od stvoření světa. Večer podle židovské tradice předchází ráno, protože je v Tóře psáno: "...a byl večer, bylo ráno, den první." 1. den měsíce tišri je šestým stvořitelským dnem podle první kapitoly knihy Genesis. Z Tory se předčítá pasáž o obětování Izáka, neboť k tomu došlo dle tradice na Nový rok. Dominantní barvou je bílá, symbol pokory a pokání. Roš hašana je den, kdy Bůh dokončil stvoření tohoto světa tím, že stvořil prvního člověka Adama ríšona. Tento den se, o mnoho set let později, narodil praotec Abrahám. I jeho vnuk Jákob se narodil na roš hašana. Nový rok byl dnem, kdy byly v průběhu dějin vyslyšeny do té doby bezdětné ženy, Sára, Ráchel a Chána. Ráchelin prvorozený syn Josef, uvězněný v egyptském žaláři byl právě prvního tišri osvobozen a předstoupil před faraóna. Na roš hašana se vymanili Židé z otrocké práce v Egyptě, což byl první krok k celkovému osvobození. Mrkev Igezerl připomíná přání osvobozujícího výnosu v Den soudu - Jom ha-din i přání sladkého rozsudku Všemohoucího -- gzar din. Proto na stole nesmí chybět cimes -- salát ze strouhané mrkve s rozinkami a medem. Pokrm v sobě může ukrývat prosbu: jablka namočená do medu jsou znamením sladkého nového roku. Rybí hlava - roš dag - pak má hned dva významy: chceme být pro příští rok "hlavou" a ne "ocasem" a zároveň se chceme rozmnožit jako ryby ve vodě. Tyto symboly - simanim - jsou tradičně spojeny s novoroční hostinou. Jí se chala - barches, ale i datle - tmarim, aby Všemohoucí skoncoval s nepřáteli, granátové jablko - rimon, aby měl každý tolik zásluh, jako je zrníček onom jablku. Židovské tradice jsou součástí českých reálií od 10. století. Erev Roš Hašana začíná v pondělí, 3. října od 18:00 hod. Shana Tova, K'tiva ve'Chatima tova! ... |