31. 5. 2005
Monitor Jana Paula:Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně"Honzo, následující kratičký text jsem poslal do BL, ale neprochází to tam. Netuším, jak se tam dostat, ale Ty jistě ano a přestože v tomto textu s Tebou nesouhlasím, pokus se to tam adresovat. Diky, Jirka David. P.S. Jde o reflexi Tvých odpovědí na Guma Guar", napsal mi český multimediální umělec, aniž by si uvědomil, že s žádným rozhovorem se nedá souhlasit ani nesouhlasit a nesouhlasná stanoviska, ať jsou jakkoliv obtížně formulována, už vůbec nemohou být důvodem k jakékoliv cenzuře, protože vždy mluví sami za sebe. |
Obecným jevem ale je, že české prostředí je zasaženo mindrákem potřeby shody. Lidé mají pocit, že ve společnosti musí existovat jen jeden názor, ten správný, ten jejich. Vůbec tolerance k odlišnosti je zde téměř nulová, čím to asi bude? Korespondenci s Jiřím Davidem jsem již ponechal bez komentáře.
Honzo Paule, kamaráde, z Tvých odpovědí je strašně cítit, že se aktivně svými obrazy zúčastňuješ přehlídky, která si také říká bienále a pořádá ji mistr Knížák v Národní galerii. Kam však náhle zmizel Tvůj kritický osten vůči této organizaci (NG!) i vůči Milanu Knížákovi?!? Domníval jsem se, že si se vždy v Britských listech (i jinde!), deklaroval jako nesmlouvavý kritik a nyní v mých očích tak trochu zbaběle a směšně uhýbáš. Koho chleba jíš... to myslím znám a nebo to je čistě náhoda?! Promiň, o tom pochybuji. Měj se v NG fajn, ale nezapomeň raději co nejrychleji a co nejpřísněji zkritizovat umělce a kurátory na 2 pražském (regulerním) bienále v Karlíně! Nikdy nevíš, kdy a kde se Ti to bude u Knížáka i v budoucnu hodit. On má totiž na rozdíl od své ztracené kreativity, dlouhou paměť!! Čau Jirka David Odpověď na dopis Jiřího Davida :
Ahoj Jirko,
už delší dobu se zajímám o dost jiné věci než o naše pískoviště, odepisuji ti trpělivě jenom proto, že z tvého dopisu cítím jistou naléhavost dozvědět se můj názor. Je milé, že mě nazýváš kamarádem, před lety jsi mě v jedné ze svých reakcí na můj text "Mezi údělem a rolí" skoro neznal. Dokonce mě nezajímá, co se šušká o tvé kritice Jirky Surůvky, v souvislosti s jeho účastí na bienále v Národní galerii. Média fakt nesleduji, zákulisní věci mě nezajímají a o dvou bienále jsem se dozvěděl teprve nedávno. Především a to hlavně, nejsem vůbec existenčně závislý na české výtvarné scéně a jím výhradně jen chleba z peněz lidí, kteří jsou zase nezávislí na výtvarném provozu u nás, takže se nepotřebuji vtírat do žádné přízně a věř, že to je úžasný pocit svobody. Ostatně nikdy jsem tady od nikoho nic nežádal, nikdy jsem se výhodně s nikým a s ničím nevezl a vše jsem si financoval sám. Díky tomu si mohu vybrat a nezávisle se rozhodovat. Odmítl jsem proto z osobních důvodů zúčastnit se "honu" na Knížáka. Kritizoval jsem ho v době, kdy se to moc nenosilo, na mnoha místech (např. Redhot) i v Britských listech ZDE, nebo ZDE , neměl jsem potřebu se k někomu přidávat, jsem zvyklý jednat sám za sebe. Proto jsem také důkladně zvažoval, zda se mám bienále v NG zúčastnit, myslím že nebýt několika hodně málo frekventovaných jmen, která se bienále v NG také účastní, asi bych tu nabídku nepřijal. Nemusíš mít obavy, ve svých kritikách nepreferuji kamarádšoft, není to můj styl a moc dobře to víš. Kdykoliv jsem byl kritický, vždycky jsem přesně uvedl proč a také jsem to formuloval. Knížák moc dobře ví, že si mě mojí účastí na bienále v NG nekoupil a neočekává za to vděčnost, třeba v podobě mé účelové kritiky lidí na "druhé straně". Tak se uvolni, ty dvě výstavy jsou docela zajímavá konfrontace, proč ne a když se to vaše bienále ukáže jako kvalitnější, rád se ho třeba příště zúčastním, pokud mě ovšem pozveš. A nebo o tom rád napíšu. Vždycky jsem se rozhodoval podle sebe, možná že ne vždycky dobře, ale kdo to může o sobě říci? Přeji ti pěkný den, Honza Paul |