31. 5. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 5. 2005

Monitor Jana Paula:

Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně

"Honzo, následující kratičký text jsem poslal do BL, ale neprochází to tam. Netuším, jak se tam dostat, ale Ty jistě ano a přestože v tomto textu s Tebou nesouhlasím, pokus se to tam adresovat. Diky, Jirka David. P.S. Jde o reflexi Tvých odpovědí na Guma Guar", napsal mi český multimediální umělec, aniž by si uvědomil, že s žádným rozhovorem se nedá souhlasit ani nesouhlasit a nesouhlasná stanoviska, ať jsou jakkoliv obtížně formulována, už vůbec nemohou být důvodem k jakékoliv cenzuře, protože vždy mluví sami za sebe.

Obecným jevem ale je, že české prostředí je zasaženo mindrákem potřeby shody. Lidé mají pocit, že ve společnosti musí existovat jen jeden názor, ten správný, ten jejich. Vůbec tolerance k odlišnosti je zde téměř nulová, čím to asi bude? Korespondenci s Jiřím Davidem jsem již ponechal bez komentáře.

Honzo Paule, kamaráde,

z Tvých odpovědí je strašně cítit, že se aktivně svými obrazy zúčastňuješ přehlídky, která si také říká bienále a pořádá ji mistr Knížák v Národní galerii. Kam však náhle zmizel Tvůj kritický osten vůči této organizaci (NG!) i vůči Milanu Knížákovi?!? Domníval jsem se, že si se vždy v Britských listech (i jinde!), deklaroval jako nesmlouvavý kritik a nyní v mých očích tak trochu zbaběle a směšně uhýbáš. Koho chleba jíš... to myslím znám a nebo to je čistě náhoda?! Promiň, o tom pochybuji. Měj se v NG fajn, ale nezapomeň raději co nejrychleji a co nejpřísněji zkritizovat umělce a kurátory na 2 pražském (regulerním) bienále v Karlíně! Nikdy nevíš, kdy a kde se Ti to bude u Knížáka i v budoucnu hodit. On má totiž na rozdíl od své ztracené kreativity, dlouhou paměť!!

Čau Jirka David

Odpověď na dopis Jiřího Davida :

Ahoj Jirko,

už delší dobu se zajímám o dost jiné věci než o naše pískoviště, odepisuji ti trpělivě jenom proto, že z tvého dopisu cítím jistou naléhavost dozvědět se můj názor. Je milé, že mě nazýváš kamarádem, před lety jsi mě v jedné ze svých reakcí na můj text "Mezi údělem a rolí" skoro neznal. Dokonce mě nezajímá, co se šušká o tvé kritice Jirky Surůvky, v souvislosti s jeho účastí na bienále v Národní galerii. Média fakt nesleduji, zákulisní věci mě nezajímají a o dvou bienále jsem se dozvěděl teprve nedávno.

Především a to hlavně, nejsem vůbec existenčně závislý na české výtvarné scéně a jím výhradně jen chleba z peněz lidí, kteří jsou zase nezávislí na výtvarném provozu u nás, takže se nepotřebuji vtírat do žádné přízně a věř, že to je úžasný pocit svobody. Ostatně nikdy jsem tady od nikoho nic nežádal, nikdy jsem se výhodně s nikým a s ničím nevezl a vše jsem si financoval sám. Díky tomu si mohu vybrat a nezávisle se rozhodovat.

Odmítl jsem proto z osobních důvodů zúčastnit se "honu" na Knížáka. Kritizoval jsem ho v době, kdy se to moc nenosilo, na mnoha místech (např. Redhot) i v Britských listech ZDE, nebo ZDE , neměl jsem potřebu se k někomu přidávat, jsem zvyklý jednat sám za sebe. Proto jsem také důkladně zvažoval, zda se mám bienále v NG zúčastnit, myslím že nebýt několika hodně málo frekventovaných jmen, která se bienále v NG také účastní, asi bych tu nabídku nepřijal.

Nemusíš mít obavy, ve svých kritikách nepreferuji kamarádšoft, není to můj styl a moc dobře to víš. Kdykoliv jsem byl kritický, vždycky jsem přesně uvedl proč a také jsem to formuloval. Knížák moc dobře ví, že si mě mojí účastí na bienále v NG nekoupil a neočekává za to vděčnost, třeba v podobě mé účelové kritiky lidí na "druhé straně".

Tak se uvolni, ty dvě výstavy jsou docela zajímavá konfrontace, proč ne a když se to vaše bienále ukáže jako kvalitnější, rád se ho třeba příště zúčastním, pokud mě ovšem pozveš. A nebo o tom rád napíšu. Vždycky jsem se rozhodoval podle sebe, možná že ne vždycky dobře, ale kdo to může o sobě říci? Přeji ti pěkný den, Honza Paul

                 
Obsah vydání       31. 5. 2005
31. 5. 2005 Francie má nového premiéra
31. 5. 2005 Timothy Garton Ash: Francii ovládl strach
31. 5. 2005 Zúčtování s šejkem Hamadem II. Zdeněk  Jemelík
30. 5. 2005 Americký generál odmítl zprávu Amnesty International
31. 5. 2005 Kapitálu se nikdo nenají Jan  Hošek
31. 5. 2005 Může za to systém, anebo je to prostě realita? Marian  Kechlibar
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
31. 5. 2005 Taky bude Vaše dovolená samozřejmě s leteckou dopravou? Miloš  Dokulil
31. 5. 2005 Petici proti slučování škol podepsalo už 2200 lidí
31. 5. 2005 Božská těla - obrazy obrazotvornosti
31. 5. 2005 Násilí ano, nebo ne?
30. 5. 2005 Lety, Lety a zase Lety Josef  Vít
30. 5. 2005 Prokletí zahraničních investic Milan  Zelený
30. 5. 2005 Vždy může být ještě hůř Bohumil  Kartous
30. 5. 2005 Případ dvou domů v ulici Pod Vyšehradem v Praze -- Podolí Petr  Kužvart
30. 5. 2005 Vykročí ČSSD z dnešní mizérie? Lukáš  Jelínek
27. 5. 2005 Proč jsem nevolil Richarda Medka Štěpán  Kotrba
27. 5. 2005 První pražské bienále zahájeno Jan  Paul
27. 5. 2005 Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
17. 5. 2005 Mistrovství světa v hokeji skončilo, vyhrál ale kýč a bezohlednost k druhým Jan  Paul
1. 4. 2005 Kutilové ze Svaté Hory u Příbrami Jan  Paul
18. 3. 2005 Knížák je "reformovatelný" přesvědčivými argumenty, nikoliv osočováním a nátlakem Jan  Paul
15. 3. 2005 Všechny cesty vedou na hřbitov, některé ale rychleji Jan  Paul
9. 3. 2005 Hauserovo žvanění, nikoliv kritika Jan  Paul
24. 2. 2005 Monitor Jana Paula: Lidé bděte! Jan  Paul
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul
5. 1. 2005 Volná soutěž idejí v boji o moc končí, rozhodovat napříště budou jen peníze Jan  Paul
29. 11. 2004 Vynikající socha Quido Kociána Mrtvý Ábel symbolizuje současný svět Jan  Paul
16. 11. 2004 Pracovníci v médiích, udělejte revoluci! Jan  Paul
8. 11. 2004 O odsunu slov a vyhnání jejich významů Jan  Paul
3. 11. 2004 Monitor Jana Paula : Gross to myslí ještě upřímněji Jan  Paul
20. 8. 2004 Chcete umřít doma? Věnujte se nyní svým dětem! Jan  Paul
21. 7. 2004 Jak stát dělá překážky i dětem postižených rodičů Jan  Paul