2. 5. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 5. 2005

Modrá šance -- doprava

Autor této modré šance je Petr Bendl - hejtman středočeského kraje - a začal od Adama.

Úvodem vyjmenovává všechny hříchy bývalých socialistických vlád i vlád sociálnědemokratických. Všechny tyto vlády mají stejné hříchy. Nedostatečné investice, špatná legislativa, destabilizace Českých drah a další. Ale nic není ztraceno "hříchy odstraníme, protože máme koncepci, vizi a nezbytnou politickou odvahu".

Takže co nás čeká a nemine - jak to bude vypadat?

Železniční doprava

Recept je jednoduchý : "Přeměnu Českých drah na prosperující společnost produkující zisky v nákladní dopravě a s minimálně vyrovnaným hospodařením v osobní dopravě". Jak jednoduché. Co se nepovedlo žádné vládě před ani po roce 1989 hravě zvládne pan Bendl hned jak dostane příležitost (udělá to asi jako s nemocnicemi ve středočeském kraji). Až dosud byla železnice každoročně dotovaná vládou mnoha miliardami korun.

Základním kamenem nápravy bude zákaz křížového financování osobní dopravy z peněz, které se vydělají v nákladní dopravě. Ale toto financování udržuje přijatelné ceny osobní dopravy na železnici. Pokud to pan Bendl myslí vážně, měl by nám říci, kolik bude stát lístek z Prahy do Brna. Potom mu zase řekneme my, za jak dlouhou dobu bude nucen ukončit dopravu osob na železnici pro nedostatek cestujících. Už dnes má železniční osobní přeprava problémy. Ve státě, kde skoro každá rodina má auto, kde jezdí po celém území autobusy za přijatelné jízdné, bude skutečně velmi těžké přesvědčit lidi, aby jezdili vlakem.

Přitom situace vypadá, že železnici nezachrání ani zatracované křížové financování. Podle grafu v modré šanci je jasně vidět, že objem přepravy na železnici od roku 1995 klesl na polovinu, zatímco objem silniční dopravy stoupl na dvojnásobek. Tendence přesunout náklady ze železnice na silnici je stále silnější v celé EU. U nás jde zatím asi 40% objemu dopravy po železnici. V EU je to jen 10%. Máme se tedy na co těšit. Přitom omezení silniční dopravy ve prospěch železniční je nemožné. Na to ODS nikdy nemůže přistoupit, protože je to omezení silničních dopravců. A ODS nikdy nebude klást omezení podnikání i kdybychom se měli všichni udusit zplodinami, což už se někde děje.

Silniční doprava -- dokonalé spojení

Silniční doprava je v současnosti v hrozném stavu. Vozovky i dálnice jsou opotřebované a neudržované. Na opravu silnic je podle modré šance zapotřebí asi 1000 miliard korun a na dálnice dalších 20 miliard. ODS samozřejmě všechno napraví. Bohužel, v brožurce chybí, kde na to vezme peníze.

Letecká doprava

Letecká doprava je pro autora pouze letiště Praha -- Ruzyně a mezinárodní doprava. Regionální letecká doprava je trochu opomenuta. Asi proto, že tam už není co privatizovat.

Zato v Praze jsou možnosti neomezené. Tam to pan Bendl říká rovnou -- co chceme (rozuměj ODS) : "Privatizaci letiště Praha -- Ruzyně, která by vstupem privátního kapitálu zajistila nutný rozvoj tohoto letiště." Dále říká, že ještě tu jsou "Letecké společnosti. Klíčovou roli zaujímají České aerolinie, a. s., většinově v majetku státu, u nichž je připravována privatizace". A ještě je tu nové středisko státního podniku Řízení letového provozu ČR v ceně 3,5 miliardy Kč. Tento podnik se úspěšně účastní projektu Eurocontrol v rámci EU.

I tady bude co privatizovat.

Nakonec poznámka -- jako ilustrační foto k letecké dopravě je v modré šanci foto amerického zastaralého Boeingu. I když se v EU vyrábí lepší, modernější a větší Airbus 380. Prostě politikům ODS Evropská unie k srdci nepřirostla.

Lodní doprava

V lodní dopravě ODS slibuje : "Obnovíme vodní dopravu na Labi a Vltavě -- vodní cesty jsou významným prvkem cestovního ruchu. Šetrným způsobem zlepšíme plavební podmínky na Labi se SRN a zvážíme projekt obnovení vltavské vodní cesty". Hezké, škoda jen, že nevíme, kdo se tam bude plavit. Náš největší rejdař -- Plavba labská -- je v bankrotu po ukončené kupónové privatizaci. O námořní plavbě si můžeme už nechat jen zdát.

Na závěr :

Doprava je krví ekonomiky, doprava je život - říká se v modré šanci. Je to pravda. Zajistit podmínky pro ekonomickou a hlavně také ekologickou dopravu bude těžké. Tedy dokud bude ekologie třešinkou na dortu. V celé brožuře o dopravě nepadlo ani jednou slovo ekologie. Přitom je to pro obyvatele této země to nejdůležitější. Šnůry kouřících kamionů které zamořují města a vesnice jsou pod rozlišovací hodnotou ODS. Naše země je tranzitní zemí pro evropskou dopravu ze západu na východ. Laciný provoz soustřeďuje dopravu na naše území, ale my musíme dýchat jejich zplodiny. Ovšem o tom nepadlo ani slovo. Slušné a čisté životní prostředí není prioritou ODS. Lidé dusící se kolem hlavních tahů si za vlády ODS nepolepší.

                 
Obsah vydání       2. 5. 2005
2. 5. 2005 Usekali jim prsty. Bratra upálili v koupelně. V Británii nemají nárok na azyl
1. 5. 2005 Sunday Times: "Blair plánoval útok na Irák už v roce 2002"
2. 5. 2005 Blairovo globalizační úsilí o modernizaci Británie
2. 5. 2005 O chybách v myšlení prezidenta Klause Petr  Dvořák, Václav  Legner
2. 5. 2005 Babylonské zmatení kolem katarského "prince" Zdeněk  Jemelík
1. 5. 2005 Divné pocity neznalého člověka ze dne 1. května Marek  Radecki
2. 5. 2005 Hodnoty - zda a proč? Přemysl  Janýr
2. 5. 2005 Hitler jako "sociální revolucionář" Richard  Seemann
2. 5. 2005 Česká televize zahajuje experimentální digitální vysílání
2. 5. 2005 Absťák Jindřich  Kalous
2. 5. 2005 Ústavní smlouva není ústava Petr  Jantač
2. 5. 2005 Svátek práce v sociálním státu Boris  Cvek
2. 5. 2005 Před léty sto devatenácti... Ladislav  Žák
2. 5. 2005 Prima diletanti Štěpán  Kotrba
2. 5. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 8. - 17. dubna 2005
2. 5. 2005 Modrá šance -- doprava Josef  Vít
30. 4. 2005 Jak je to ve skutečnosti s Modrou šancí pro zaměstnanost
2. 5. 2005 České "pravicové" servery a homosexuálové
2. 5. 2005 Freetechno party rozpuštěna policejním komandem
2. 5. 2005 Má je! František  Schilla
2. 5. 2005 Rozpory v Bibli lze jednoduše vysvětlit Karel  Sýkora
2. 5. 2005 Francie: "Ano" euroústavě vede Simone  Radačičová
30. 4. 2005 Slet sociálně demokratických čarodějnic a nového premiéra Štěpán  Kotrba
2. 5. 2005 Armáda USA disponuje elitnou jednotkou hackerov
2. 5. 2005 Ratzinger chtěl chránit církev Boris  Cvek
29. 4. 2005 Matka britského vojáka zabitého v Iráku podává podnět k trestnímu stíhání Tonyho Blaira
29. 4. 2005 Zveřejněn kompletní dokument generálního prokurátora, varující před právními důsledky útoku na Irák
29. 4. 2005 Šest závažných otázek ohledně Blairova rozhodnutí zaútočit na Irák
30. 4. 2005 www.rozhlas.cz/valka Štěpán  Kotrba
29. 4. 2005 Rozhlasový dokument o atentátu na Heydricha
29. 4. 2005 Pár střípků k Prvnímu máji Miloš  Dokulil
29. 4. 2005 Spěchem k úspěchu Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
29. 4. 2005 Váha mlčení Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
28. 4. 2005 Nebylo to nedospělé rozhodnutí nějakého spratka Jan  Čulík
29. 4. 2005 Martin Erva: "Nejsem politický aktivista"
9. 4. 2005 Hospodaření OSBL za únor a březen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Modrá šance ODS RSS 2.0      Historie >
2. 5. 2005 Modrá šance -- doprava Josef  Vít
2. 5. 2005 Svátek práce v sociálním státu Boris  Cvek
29. 4. 2005 Začít vyrobené zboží prodávat Marťanům Josef  Vít
27. 4. 2005 Přemysl Sobotka přebírá iniciativu Boris  Cvek
26. 4. 2005 Modrá šance pro venkov Josef  Vít
25. 4. 2005 Modrá šance pro vzdělávání Josef  Vít
15. 4. 2005 Cesta slepou ulicí znamená nutnost návratu Ivan  David
14. 4. 2005 Slovenské zdravotnictví - reforma k horšímu Ivan  David
11. 4. 2005 Modrá šance: ministerstvo vnitra Josef  Vít
8. 4. 2005 Modrá šance zdravotnictví Josef  Vít
6. 4. 2005 Modrá šance pro svobodu volby v sociálním systému Josef  Vít
4. 4. 2005 Rudá šance! (?) Martin  Škabraha
1. 4. 2005 Modrá šance -- úvod do problému Josef  Vít
28. 1. 2005 "Moderní" neznamená ještě "dobré" Václav  Potužník
28. 1. 2005 Palasova modrá šance Robert  Vašíček