2. 5. 2005
Prima diletanti |
Nový logotyp televize Prima je ukázkou nevkusu, kterým svět zahrnují decision makeři ve snaze podbízet se davu. Byly doby vyznačující se vizuální kultivovaností. Tehdy Slovo bylo posvátné a zavazující. Jeho uchování věnovaly elity neuvěřitelnou péči. Slovo bylo nositelem poselství o Bohu i ďáblu, kultury dobra a zla, která přetrvala staletí. Demokratizace gramotnosti přinesla ale i negativa - degradovala obsah (píší všichni a skoro nikdo nečte) i formu (ceně se podřídí vše, i kvalita). Noviny žijící jeden den daly vznik neodpovědnosti při zacházení s obsahem i souvislostmi. Co se do nich nevešlo, jako by se nestalo ... Elektronická média zacházejí s obsahem i formou ještě hůře. Jako by neexistovala estetika a sémantika, jako by znak nebyl nositelem významu. Moc symbolů je v přenosu skrytých poselství. V případě nové Primy je skrytým sdělením nekultivovanost. Možná snaha po omlazení divácké obce - od rodinné televize k teenagerům. Od informací k bezobsažné zábavě. Snaha ušetřit. Inspirace přeslazeným kýčem. Inspirace kulturou, která je sice free, cool a in, ale je zároveň bez ceny. Na free Internetu se dají nalézt desítky tisíc free fontů, z nichž lze vytvořit cool nápis Prima. Ale žádný z nich nezaručí, že významem slova Prima bude primát. První mezi mnohými. Homo sapiens sapiens. Hledá se člověk rozumný. Na Primě není. Psáno pro Reflex 17/2005 |