2. 5. 2005
Rozpory v Bibli lze jednoduše vysvětlitPokusím se komplexním pohledem obsáhnout problém s rozpory ve svatých textech Bible. A také nabídnu jedno z mnoha řešení těchto rozporů. Jistě se najde plno čtenářů, kteří se domnívají, že Bible patří do antikvariátu. Že biblické texty jsou přežitkem a v dnešní době není pro ně místo. Je v nich plno rozporů a chyb. Těmto čtenářům Britských listů snad může pomoci tento článek. Pro naši úvahu je podstatný biblický text, který si společně přečteme: "Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi". (Gn 1:1) |
Proč jsem si vybral ke svému zamyšlení zrovna tento biblický text? Protože tato část Božího slova, i když to na první pohled tak nevypadá, může něco napovědět o Pánu Ježíši Kristu. Samozřejmě se neobejdeme bez originálního textu. Nebudu vás, vážení čtenáři, příliš zatěžovat hebrejštinou, ale pro tuto úvahu bude nezbytná. Pod naším "mikroskopem" se ocitne první slovo celé Bible -- "Na počátku". V původním jazyce Bible, což je hebrejština, je to jediné slovo -- בראשׁית [Berešít]. Překládá se už zmíněným českým překladem: "Na počátku". Ale tady to první slovo Bible se může přeložit také jinak. Protože prefix ב znamená nejen v, ale také -- "do, na, skrze, mezi, podle, prostřednictvím, uvnitř". Z toho důvodu se může slovo בראשׁית [Berešít] přeložit: "Skrze počátek, prostřednictvím počátku, počátkem atd..." Tady tato "exkurse" je nezbytná k dalšímu vysvětlení. Jak ale dám do vzájemné souvislosti tento biblický text s Pánem a Spasitelem Ježíšem? Důležité jsou dva texty z Nového zákona: Koloským 1:16-18 "neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho. On předchází všechno, všechno v něm spočívá, on jest hlavou těla - totiž církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých - takže je to on, jenž má prvenství ve všem." A poslední biblická kniha Zjevení 3:14 "Andělu církve v Laodikeji piš: Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího..." Tyto dva texty z Nového zákona nám přinášejí poselství o tom, že Ježíš je počátek! Možná vám to, vážení čtenáři, už pomalu začíná docházet. Ježíš je Onen počátek z biblické knihy Genesis v první kapitole první verš! Jak mohl apoštol Pavel přijít na všechna tvrzení o tom, že v Ježíši bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi? Právě na základě první věty Bible! "Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi." Ale zcela "legální" překlad Bible je také -- "Prostřednictvím počátku stvořil Bůh nebe a zemi." Ježíš je tím počátkem, ve kterém bylo všechno stvořeno. Už tady to samotné poznání je jistě objevné. Ale nezůstaneme jenom u této myšlenky. Pokud platí, že Pán Ježíš je počátek, neprotiřečí si toto tvrzení s jinou částí Božího slova? Jedná se mi o jiný velice známý biblický text: Janovo evangelium 1:1 "Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh." V tomto evangeliu je látka z biblické knihy Genesis zpracována jinak. V Janově evangeliu je počátek brán jako časové kriterium. O Pánu Ježíši se dozvídáme jako o Slově Božím. Neprotiřečí si tyto dva texty ve svých výpovědích o Ježíši Kristu? Neprotiřečí si svatopisec Pavel se svatopiscem Janem? Odpověď na tyto otázky pomohou možná rozřešit i jiné rozpory svatých textů Bible. Domnívám se osobně, že Jan v době sepsání tohoto evangelia neměl to poznání, že Ježíš je počátkem z biblické knihy Genesis. Naproti tomu apoštol Pavel už tady to poznání má. Z toho důvodu Jan zpracovává úvodní větu Bible jinak, než tomu činí později apoštol Pavel. Domnívám se, že tak tomu je i s jinými částmi svatých textů Bible. Zvláště pokud se týkají Ježíše Krista. Tady tato myšlenka ale vyžaduje jiný přístup, než se učí obecně na teologických školách. Protože já skutečně věřím, že evangelium podle Jana napsal Jan. List Koloským napsal Pavel. Rozdíl v dataci, v sepsání těchto částí Božího slova vede k rozdílnému rozpoznání charakteru božího syna Ježíše. Možná je i přínosné to, co jsem právě napsal. Protože pokud by celá Bible byla sepsána až po roce 100 AD nebo i později, proč by byly rozpory mezi těmito částmi Bible? Poněvadž nauka o Ježíši Kristu už musela mít ucelenou podobu! Pokud sepisovali Bibli žáci, či následovníci prvních svědků Ježíše Krista, museli do biblických výpovědí zohlednit to, k čemu při poznání Ježíše došli. Proto by byly jakékoliv rozpory minimální. Alespoň to je můj názor. A tyto rozpory tedy nejsou rozpory v pravém slova smyslu. Pouze větší, nebo menší poznání charakteru osoby Ježíše Krista. Tato úvaha možná dokáže dát odpovědi na otázky proč jsou v Bibli rozpory. Je to dáno tím, že Boží zjevení o Bohu samotném, je sice odhaleno v plné šíři. Ale je tak odhaleno jenom nám, kteří máme k dispozici všechny texty svaté Bible. Svatopisci zvěstovali pouze to, co jim bylo zjeveno. Rozdíly jsou dány postupným odhalováním, zjevováním tajemství Božího majestátu. |