4. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 8. 2004

Knockautované účastnice kravské přehlídky

Nemístná moralizace po zničení některých exponátů pražské Cow Parade

V červnu se pražské ulice staly expozicí pro několik set kusů umělohmotných odlitků ve tvaru krávy. Stojících, ležících či sedících a hlavně pomalovaných. Praha se tak stala jedním z dějišť mezinárodní akce elegantně nazvané Cow Parade. Názory na kravskou přehlídku se samozřejmě liší. Jedni, třeba turisté s dětmi, z nich mají radost a plní jimi kilobyty svých fotoaparátů, další akci nechápou a netuší, proč by Praha měla vypadat jako kravín po nájezdu lakýrníků a někoho celá aplikace umělohmotného stáda do veřejného prostoru vyloženě dráždí a irituje.

Pražskou mutaci Cow Parade, konané v mnoha dalších světových městech, doprovodily incidenty mající podobu poškození či zničení několika barevných kravských exponátů. Vzápětí nespočet plakátů městského mobiliáře JCDecaux, který je jedním ze sponzorů akce, zaplnily plakáty povyšující protikravské vandalství na ostudu mezinárodního formátu. Černobílou fotografii poničených krav provází patetický text: "Tohle není jen vandalství, to je mezinárodní ostuda...Krávy byly vystaveny v 18 městech po celém světě. Nikde nedošlo k jejich masovému ničení a poškozování. Až v Praze".

Co dělá z vandalství mezinárodní ostudu? Tvůrce plakátu má jasný názor- to, že v ostatních evropských městech stádo neztratilo ani jednoho člena či členku, zatímco v Čechách hned několik. Spěchá proto s morálním apelem, přesně zacíleným na imaginární a emocionálně intenzivní entitu národa, řka: Vy, Češi, jste smečka cynických kazisvětů a měli byste se nad sebou, coby národem, zamyslet". Zamysleme se tedy.

Opravdu stinnou stránkou destrukce krav je to, že výtěžek jejich dražby je určen pro charitativní účely a ničení tak může způsobit zmenšení zdrojů pro bohulibé sociální činnosti. Tím se však veškerá amorálnost destruktivních aktivit vyčerpává a je zčásti zpochybněná tím, že charitativní účel akce od samého začátku nebyl zřetelně a intenzivně deklarován. Veřejné povědomí o tomto účelu kravské přehlídky nemuselo být příliš vysoké. Zdá se, že zdůrazňování pozadí a zamýšlených dopadů akce její organizátoři spíše zanedbali. Moralistický plakát s upozorněním na charitativní dosah akce přichází pozdě. Navíc, i když je to maličkost, ve městě plném turistů, nemuseli být pachatelé Češi, ale cizinci a to klidně i rezidenti některých ze sedmnácti měst, ve kterých krávy přežily bez úhony.

O amorálnosti a ostudnosti kravské destrukce se jinak dá pochybovat. Praha byla zaplavena několika sty kusů odlitků dobytčího těla a skutečně ne všem se musí každodenní pohled na ně líbit. Zdaleka ne všichni oceňují estetickou a uměleckou hodnotu akce. Přesto jsou stovky exponátů vsazeny do jejich každodenního životního prostoru. Rozbití krávy lze chápat jako formu protestu a třeba i jako formu interakce s uměleckým dílem. Do veřejného prostoru umístěné umělecké dílo nepodléhá stejným nárokům na toleranci či ochranu jako například něčí dům, auto či výkladní skříň, ačkoli se také ony někomu nemusí líbit. Je vystaveno právě pro interakci s lidmi v jejich přirozeném životním prostoru, má v nich vzbuzovat emoce a reakce. Destrukce krávy je zároveň aktem agrese. Stejně tak může být jako akt agrese chápáno vsazení objektu, který se aktéru nelíbí a který ho může dráždit, do jeho životního prostoru. Umělec, jehož kráva je poškozena, se na událost může dívat i pozitivně: jeho dílo vzbudilo v nějakém člověku silné emoce, ať už jakékoli polarity, a to je přece naplnění účelu uměleckého díla. Protože krávy fungují v Cow Parade jako umělecké objekty, jejich destrukce není vandalismem. O ten se jedná při destrukci soukromých statků a statků veřejného užívání.

Charitativní přínos akce se zpochybňovat nedá, umělecká hodnota ano. Myšlenka, na které je přehlídka založena, je víceméně plochá a totéž se nezdráhá deklarovat ani oficiální web: "CowParade není vlastně zamýšlena jako vysoké umění. Je to první a především veřejná umělecká výstava, které je přístupná pro všechny". Proč by však něco, co samo na sebe neklade vysoké nároky, mělo zaplavovat ulice?

Nemyslím, že došlo k mezinárodní ostudě. Došlo k interakci s uměním ve veřejném prostoru a vyjádření vlastního názoru, ať už nekultivovanou cestou. A doufám, že se podaří rozbité krávy vydražit za několikanásobnou cenu ve srovnání s ostatními.

                 
Obsah vydání       4. 8. 2004
4. 8. 2004 Policie a CzechTek Bohumil  Kartous
4. 8. 2004 Británie: Stát ohrožuje demokracii
4. 8. 2004 Pouhá účast nestačí Oskar  Krejčí
4. 8. 2004 Saudská Arábie vyváží terorismus do Kanady Miloš  Kaláb
4. 8. 2004 "Nové" fotografie Leni Riefenstahlové
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu
4. 8. 2004 Proč povinnou maturitu z matematiky?
4. 8. 2004 Byl George Orwell udavač?
4. 8. 2004 Jan Jandourek, čili o vynakládání všeho potřebného Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 Knockautované účastnice kravské přehlídky Ivo  Bystřičan
4. 8. 2004 Volfová definitivně opustila ČSSD i SDŽ Štěpán  Kotrba
4. 8. 2004 Z Evropy do Čech volejte raději z budky Radek  Mokrý
4. 8. 2004 Duhoví lidé a pozadí Tmavozeleného puče Ivan  Brezina
3. 8. 2004 Podivné machinace při povolování Lidlu v Rumburku
3. 8. 2004 I české školy "prodávají" tituly
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Je etické udávat spoluobčany? Miloš  Kaláb
3. 8. 2004 Slavný americký filmař Albert Maysels: "Nepotřebuju Hollywood!" Petr  Šafařík
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
3. 8. 2004 Zprávy na TV Nova: Potvrzení existence paralelních světů Bohumil  Kartous
2. 8. 2004 Hrůza, vraždění a alkohol
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů