30. 7. 2004
Pokřivování dějin?Polemika s názory publikovanými ve článcích "Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět" a "Vrah anebo hrdina, bohužel jsme jedna rodina" Štěpán Kotrba se pohoršuje nad pokřivováním dějin. S tím souhlasím, otázka ovšem je, zda nepokřivujeme pokřivené. Postrádá "nadhled a noblesu", nazývá "vraždu vraždou, odboj odbojem, válku válkou, svinstvo svinstvem a svině sviněmi" atd. V tom mu držím palce, slovního eskamotérství je v podobných případech více než dost. Ale podle jakých kritérií rozlišuje ? |
Bratři Mašínové a spol. byli vrazi. No dobrá. Proč potom Kotrbovi vadí znesvěcování památky sovětských vojáků z druhé světové války? Ani oni přece nebojovali "jako Gándhí". Umírali (stejně jako členové Mašínova gangu), ale také zabíjeli "ty, kteří plnili svou povinnost". A příliš se nezdržovali úvahami o tom, zda jejich oběti jsou nadšení nacisté, němečtí vlastenci či lidé, kteří po nějakém angažmá v téhle válce vůbec netoužili. Skupina bratří Mašínů aspoň nezabíjela ty, kteří sloužili režimu se zbraní v ruce proti své vůli. Je pravda, že Sovětský svaz byl napaden, ale ani "třetí odboj" si svou válku nevymyslel. Tu vyhlásil komunismus všem svým skutečným i potenciálním nepřátelům. Kdo nevěří, ať si přečte tehdejší noviny. Čte se to jako fraška, ale tahle válka měla své mrtvé i raněné (doslova i na duši). Převážnou většinu jich měl na svědomí komunismus, nikoli jeho odpůrci. To platí globálně a v rámci Československa zvlášť. Pro tenhle rozpor mám dvojí vysvětení, která se navzájem nevylučují. Za prvé, sovětští tankisté bojovali - byť nepřímo - za česko(slovenskou) samostatnost. Tedy za něco, co je i pro jinak skeptické Čechy posvátné, takže jsou ochotni kvůli tomu umírat, ba i zabíjet. Demokracie a politická svoboda za to zřejmě nestojí. Za druhé, rudoarmejci stříleli do německých vojáků. Ti do československé rodiny vrahů, hrdinů a obyčejných lidí nepatřili. Stejně jako do ní nepatřili Němci sudetští. Kdyby naši "vrahové" zabíjeli pouze sovětské okupanty (v řadě případů obyčejné kluky, kteří by se bez služby v armádě klidně obešli), možná bychom to vnímali jinak. Jenže okupanti toho času jaksi nebyli k mání. Gottwaldovi stačila k ovládnutí této země podpora či neodpor "obyčejných" Čechoslováků. Mám pro to pochopení (vzhledem k osobní i rodinné zkušenosti ho nemohu nemít), ale tím spíš bych s odsouzením bratří Mašínů váhal. Obě zmíněná vysvětlení jsou plně v souladu se sociobiologickými teoriemi o společenském chování (doporučuji provokativní články Jana Zrzavého, např. ve Vesmíru). Mě osobně ovšem chování podle těchto teorií připadá jako poněkud nedokonalé. Také kvůli relativitě pojmů, která tak rozčiluje Štěpána Kotrbu. |