3. 5. 2004
České školství dostalo na frak...Ústav pro informace ve vzdělávání vydal v roce 2003 obsáhlý materiál České školství v mezinárodním srovnání. Tato publikace vychází z analýzy Education at a Glance 2003, která vznikla na půdě OECD. České školství zde v mnoha ukazatelích vychází jako podprůměrné nejen ve srovnání s chudšími zeměmi EU (Řecko, Portugalsko, Španělsko), ale také s kandidátskými státy (Maďarsko, někdy i Slovensko) nebo dalšími členy OECD (Mexiko). Samotná studie je postavena na srovnání dat z roku 1995 a roku 2001 nebo 2000. Zdůrazňuji, že finanční údaje se nepočítají podle aktuálních kurzů jednotlivých měn, ale jsou přepočteny podle parity kupní síly, takže jsou srovnatelné. Přínos studie je hlavně v tom, že přináší široké srovnání různých zemí. Z hlediska České republiky potom uvádí na pravou míru některé neprávem tradované údaje. Například, že je české školství kvalitní, že ho vláda podporuje a že se zlepšuje. Bohužel, pravý opak je pravdou... Autor je místopředsedou Společnosti středoškolských pedagogů |
Díky studii má česká politická reprezentace v rukou nelichotivé vysvědčení, které by se mělo stát impulzem k vyřešení těch nejožehavějších problémů. Češi dopadli nejhůře v kapitole vysokého školství. Zatímco většina zemí ve sledovaném období zvýšila výdaje na jednoho studenta, v České republice došlo k poklesu o 32%! Podobná situace je u mladších žáků, kde klesly výdaje na o 9%. Pro srovnání v Řecku došlo k navýšení 69%, Portugalsku 35%, Španělsku 31%, Mexiku 15% a Maďarsku 0,5%... Je všeobecně známo, že počet studentů vysokých škol v Čechách roste velmi rychle a že vláda tento nárůst nekompenzuje dostatečnými prostředky. Překvapivý je ovšem pokles na základních a středních školách, kde žáků zásadní měrou ubývá. Zajímavý je také graf, který sleduje změnu výdajů na vzdělávání. V terciálním i nižším vzdělávání vede Turecko a Irsko. Tyto státy posílily školské rozpočty o 60 až 80%. Česká republika dala na nižší stupně školství o 15% méně, byla tedy jedinou zemí, ve které výdaje poklesly! "Hrdí" můžeme být na výsledky, které srovnávají přístup k vysokoškolskému vzdělání. Tady jsme předhonili nejen Turecko, ale i Mexiko... Průměrní jsme ve velikosti třídy (počtu žáků ve třídě), kde většina zemí uvádí čísla kolem 20, pouze v Koreji a Japonsku to je přes 30. Ohledně počtu žáků na učitele jsme také v průměru sledovaných zemí, a to většinou zcela přesně. Konkrétně jde o 20 a méně žáků. V platech učitelů jsme předhonili Slovensko a Maďarsko, ale například v Portugalsku jsou dvojnásobné. Spíše pod průměrem jsme v počtu vyučovacích hodin. Český učitel odučí 600 hodin ročně, zatímco americký skoro dvojnásobek! Ve většině států musejí odučit více hodin než u nás pedagogové na prvním stupni. Pokud se statistici nespletli, nevycházíme z celkového srovnání příliš dobře. Záleží na nás, jestli se k těmto údajům postavíme čelem. České školství v mezinárodním srovnání - vybrané ukazatele publikace OECD Education at a Glance 2003, UIV 2003 PDF |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 5. 2004 | České školství dostalo na frak... | Radek Sárközi | |
22. 4. 2004 | Proč jsme nestávkovali | Václav Votruba | |
21. 4. 2004 | Elektronická učebnice české literatury | ||
19. 4. 2004 | Pár slov ke školství | Jan Čulík | |
15. 4. 2004 | Zmatený výklad | ||
14. 4. 2004 | Opravník obecně oblíbených omylů | Vladimíra Al-Maliki Levá | |
2. 4. 2004 | Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... | Hynek Hanke | |
2. 4. 2004 | Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? | Miloš Dokulil | |
1. 4. 2004 | Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí | Ivo Bystřičan, Petr Jedlička | |
25. 3. 2004 | Jak přimět studenty k (inter)aktivitě | Jan Čulík | |
24. 3. 2004 | Učení by mělo být zábavou | Hynek Hanke | |
22. 3. 2004 | Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004 | ||
19. 3. 2004 | Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? | Lukáš Rychlík | |
10. 3. 2004 | Zákon není kadidlo | Ondřej Hausenblas |