3. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 5. 2004

České školství dostalo na frak...

Ústav pro informace ve vzdělávání vydal v roce 2003 obsáhlý materiál České školství v mezinárodním srovnání. Tato publikace vychází z analýzy Education at a Glance 2003, která vznikla na půdě OECD. České školství zde v mnoha ukazatelích vychází jako podprůměrné nejen ve srovnání s chudšími zeměmi EU (Řecko, Portugalsko, Španělsko), ale také s kandidátskými státy (Maďarsko, někdy i Slovensko) nebo dalšími členy OECD (Mexiko).

Samotná studie je postavena na srovnání dat z roku 1995 a roku 2001 nebo 2000. Zdůrazňuji, že finanční údaje se nepočítají podle aktuálních kurzů jednotlivých měn, ale jsou přepočteny podle parity kupní síly, takže jsou srovnatelné. Přínos studie je hlavně v tom, že přináší široké srovnání různých zemí. Z hlediska České republiky potom uvádí na pravou míru některé neprávem tradované údaje. Například, že je české školství kvalitní, že ho vláda podporuje a že se zlepšuje. Bohužel, pravý opak je pravdou...

Autor je místopředsedou Společnosti středoškolských pedagogů

Díky studii má česká politická reprezentace v rukou nelichotivé vysvědčení, které by se mělo stát impulzem k vyřešení těch nejožehavějších problémů.

Češi dopadli nejhůře v kapitole vysokého školství. Zatímco většina zemí ve sledovaném období zvýšila výdaje na jednoho studenta, v České republice došlo k poklesu o 32%! Podobná situace je u mladších žáků, kde klesly výdaje na o 9%. Pro srovnání v Řecku došlo k navýšení 69%, Portugalsku 35%, Španělsku 31%, Mexiku 15% a Maďarsku 0,5%... Je všeobecně známo, že počet studentů vysokých škol v Čechách roste velmi rychle a že vláda tento nárůst nekompenzuje dostatečnými prostředky. Překvapivý je ovšem pokles na základních a středních školách, kde žáků zásadní měrou ubývá.


Zajímavý je také graf, který sleduje změnu výdajů na vzdělávání. V terciálním i nižším vzdělávání vede Turecko a Irsko. Tyto státy posílily školské rozpočty o 60 až 80%. Česká republika dala na nižší stupně školství o 15% méně, byla tedy jedinou zemí, ve které výdaje poklesly!

"Hrdí" můžeme být na výsledky, které srovnávají přístup k vysokoškolskému vzdělání. Tady jsme předhonili nejen Turecko, ale i Mexiko...

Průměrní jsme ve velikosti třídy (počtu žáků ve třídě), kde většina zemí uvádí čísla kolem 20, pouze v Koreji a Japonsku to je přes 30. Ohledně počtu žáků na učitele jsme také v průměru sledovaných zemí, a to většinou zcela přesně. Konkrétně jde o 20 a méně žáků. V platech učitelů jsme předhonili Slovensko a Maďarsko, ale například v Portugalsku jsou dvojnásobné.

Spíše pod průměrem jsme v počtu vyučovacích hodin. Český učitel odučí 600 hodin ročně, zatímco americký skoro dvojnásobek! Ve většině států musejí odučit více hodin než u nás pedagogové na prvním stupni.

Pokud se statistici nespletli, nevycházíme z celkového srovnání příliš dobře. Záleží na nás, jestli se k těmto údajům postavíme čelem.

České školství v mezinárodním srovnání - vybrané ukazatele publikace OECD Education at a Glance 2003, UIV 2003 PDF

                 
Obsah vydání       3. 5. 2004
2. 5. 2004 Americká armáda se snaží zakrýt systematické mučení obviněním šesti jednotlivých vojáků
3. 5. 2004 Důtky pro vysoké důstojníky americké armády
3. 5. 2004 Příbuzní iráckých vězňů potvrzují mučení
3. 5. 2004 Britští vojáci "si vyměňovali fotografie týraných vězňů"
2. 5. 2004 Jsou či nejsou "britské" fotografie mučení z Iráku pravé?
1. 5. 2004 Mučení v Iráku: vinni jsou i britští vojáci
3. 5. 2004 "Nebylo nám řečeno, že jsou to lidé" Tomáš  Gawron
3. 5. 2004 Vítej v EU, Stando! Štěpán  Kotrba
3. 5. 2004 O mladé Romce: Jak pomoci Tereza  Kaděrová
3. 5. 2004 Jaké bude postavení České republiky v Evropské unii?
3. 5. 2004 Demokracie, ČR, literatura a Evropská unie?
3. 5. 2004 Dávejte si pozor na nákladní dopravu!
3. 5. 2004 České školství dostalo na frak... Radek  Sárközi
3. 5. 2004 Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"
2. 5. 2004 Fukuyama: V islámském světě je množství liberálních reformátorů
3. 5. 2004 V Izraeli nemůže být pánem Arab
3. 5. 2004 "Korán je Mein Kampf" Pavel  Mareš
30. 4. 2004 Izrael používá teroristické metody Jana  Malá
3. 5. 2004 Stažení USA? Immanuel  Wallerstein
2. 5. 2004 Google nabídne své akcie jen Američanům
3. 5. 2004 Kuba: Nový proces s disidenty Simone  Radačičová
2. 5. 2004 Zpátky domů do Evropy Zdeněk  Bárta
3. 5. 2004 Generálov pád Peter  Greguš
3. 5. 2004 Medzi politikou a rozumom Erich  Goode
3. 5. 2004 Zločin a zisk Radovan  Geist
3. 5. 2004 Pochod za životy žien Oľga  Pietruchová
3. 5. 2004 Ešte to len začína Radovan  Geist
30. 4. 2004 Příslib z Východu
30. 4. 2004 Vystěhuje Británie od zítřka na ulici 2500 českých a slovenských Romů?
1. 5. 2004
30. 4. 2004 Stávkokaz Štěpán  Kotrba
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Školství RSS 2.0      Historie >
3. 5. 2004 České školství dostalo na frak... Radek  Sárközi
22. 4. 2004 Proč jsme nestávkovali Václav  Votruba
21. 4. 2004 Elektronická učebnice české literatury   
19. 4. 2004 Pár slov ke školství Jan  Čulík
15. 4. 2004 Zmatený výklad   
14. 4. 2004 Opravník obecně oblíbených omylů Vladimíra Al-Maliki Levá
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? Miloš  Dokulil
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr Jedlička
25. 3. 2004 Jak přimět studenty k (inter)aktivitě Jan  Čulík
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
22. 3. 2004 Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004   
19. 3. 2004 Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? Lukáš  Rychlík
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas