5. 3. 2004
Za co vděčíme nacionalismuTento článek vychází k výročí narození T.G. Masaryka dne 7. března 1850. Pojem nacionalismus má špatný zvuk. Stal se bezmála nadávkou, jejíž vyslovení je v politických diskusích nejednou používáno k diskreditaci oponenta. Tato skutečnost nacionalismu velmi křivdí, neboť mu za mnohé vděčíme. |
Pro evropské dějiny od Francouzské revoluce do konce Druhé světové války byl nacionalismus určující silou. Dospěl sice k ničivým extrémům, to by nám ale nemělo zavírat oči nad jeho obrovským tvůrčím potenciálem. Nacionalismus byl svého času klíčovou platformou pro rozvíjení osvícenských a humanistických myšlenek evropské moderny. Dnes by jej mnozí rádi vyměnili za vlastenectví, které nemívá militantní sklony. Avšak nedejme se zmást. Velkolepý Smetanův cyklus se sice jmenuje Má vlast a prvky vlastenectví v něm určitě najdeme; svým celkovým charakterem je to však dílo ryze nacionalistické. Má totiž program a hovoří nejen o citech, ale také o poslání. Není náhoda, že T. G. Masaryk formuloval svoji filosofii českých dějin ne na pojmu vlast, ale na pojmu národ. Vlast označuje rodnou krajinu (v přírodním i kulturním slova smyslu), cosi jako mateřský živel, která nás poutá především citově. Národ je oproti tomu společenství, které zavazuje morálně, politicky, občansky. Nacionalismus lze obecně definovat jako myšlenkový a politický koncept, který chápe lidskou bytost vždy skrze její příslušnost k národu; jednotlivec je svým národním příslušenstvím zásadně určen. Přesně to lze říci i o Masarykově filosofii (českých) dějin. Národ je zde totiž nejen empiricky zjistitelným společenstvím lidí, spjatých jazykově a kulturně, ale také -- a to především -- morálně závaznou ideou, která jedince angažuje k plnění nadindividuálního dějinného poslání. Toto poslání je v druhém plánu vztaženo k celku lidstva. Což dále znamená, že národ slouží v takto chápaném nacionalismu jako činitel prostředkující naši příslušnost k lidstvu. Je-li lidstvo příliš abstraktní entitou na to, aby z náležení k němu vyplývaly jasné politické závazky, má nacionalismus onu příslušnost konkretizovat a dát jí prakticky realizovatelnou podobu. Důraz na mezinárodní rozměr lidské existence tak není protikladem, ale naopak rámcem, v němž bývá národní program formulován. Propojení národních dějin s všeobecným dějinným posláním je samozřejmě oním místem nacionalismu, kde se jeho síla může stát východiskem militantní expanze a destrukce. Bohužel tohoto rizika nelze nacionalismus zcela zbavit. I Masarykova filosofie českých dějin se totiž dá shrnout -- s trochou nadsázky -- do této formule: všechny národy jsou stejně dobré, ale ten náš je nejlepší. Nesmějme se tomu -- ono to totiž už od Francouzské revoluce nelze říct jinak. Důležité je, že obě teoreticky se vylučující části uvedené formule v praxi koexistovaly a vzájemně se korigovaly. Masaryk vždycky věděl, kdy je čas zdůraznit, že český úděl (počínaje husitstvím) je zcela výjimečný a pro lidstvo nepostradatelný, a kdy je naopak čas trvat na tom, že tentýž úděl je myslitelný pouze jako součást světových dějin, boje demokracie s teokracií. Nesnažme se onen paradox zrušit, spíše je třeba jej pochopit právě v jeho rozpornosti: v integraci češství do "světové revoluce" na straně jedné a v koncentraci této revoluce do českého údělu na straně druhé. Události druhé světové války, Norimberský tribunál a studená válka nacionalismem otřásly. Samotný boj proti nacismu byl sice ještě veden v nacionálních pojmech (proto mohl u nás vyústit v nešťastnou Národní frontu), zpochybnění principu státní suverenity, dané kategorií "zločinu proti lidskosti", však jednou provždy tradiční pojetí národa změnilo. Nejde ovšem o popření, spíše o transformaci. Lidskoprávní ideologie s nacionalismem nesoupeří, nýbrž snaží se s ním kooperovat, je to vlastně pokračování onoho masarykovského napojení národních dějin na "světovou revoluci". Vyložená diskreditace nacionalismu, jaké jsme u nás dnes svědky, souvisí spíše s tím, že pro komunistický režim se tradiční národní schémata stala vítaným zdrojem vlastního ospravedlnění. Dědictví masarykovského nacionalismu, zkarikované třeba ve výroku "Republiku si rozvracet nedáme!", se stalo pouhým prostředkem k udržení moci. Dnes tato diskreditace vrcholí. Nacionalismus je připisován extrémistům nebo často jen euroskeptikům, "národní zájem" pak odkazuje k prachsprostému populismu, který s nacionalismem ve výše uvedeném slova smyslu nemá nic společného. Otázka nyní zní: odmítáme-li nacionalismus, čím jej nahradíme? Nevyléváme s vaničkou i dítě? Síla nacionalismu, jak jsem se snažil ukázat, spočívala v propojení národní ideje s všeobecnou ideou lidství, která je sama o sobě příliš abstraktní. Dnes je třeba obdobnou otázku klást ve vztahu k evropanství. Tváří v tvář úspěšnému americkému nacionalismu (se všemi negativy i pozitivy) vyvstává problém: co ospravedlňuje Evropu jako ideu a program ve vztahu k soudobému lidstvu? Co je dnes celosvětově významným posláním Evropy, vycházejícím z nějakého smyslu evropských dějin? Co dělá z Evropy něco víc než jen soubor ekonomických institucí a bezpříkladné byrokracie? Jistě, Evropané mají své (národní) zájmy. Ale budeme-li posuzovat tento svět měřítkem zájmů, bude vedle více než miliardové Číny Evropa trpaslíkem. Zaslouží si to? |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 3. 2004 | Za co vděčíme nacionalismu | Martin Škabraha | |
5. 3. 2004 | Desáté jaro Karla Kryla | Martin Štumpf | |
4. 3. 2004 | Slovensko: Já su havíř, kdo je - míň? | Lubomír Sedláčik | |
4. 3. 2004 | Jak přimět poslance k reakci? | ||
4. 3. 2004 | Politika nanic | Martin Škabraha | |
3. 3. 2004 | Východní bouře Romů a co dál? | Ivan David | |
3. 3. 2004 | Rekviem za odvinuté zavináče | Štěpán Kotrba | |
3. 3. 2004 | Zeměpisná označení: jsou čeští výrobci připraveni na zánik současné právní ochrany po vstupu do EU? | Ludmila Štěrbová | |
3. 3. 2004 | Publikují česká média skutečně jen to, co lidé v ČR chtějí? | Jan Čulík | |
3. 3. 2004 | Naše bedna a modrý pták | Miroslav Cingl | |
3. 3. 2004 | Hry, které hrají celé národy | Immanuel Wallerstein | |
3. 3. 2004 | Je vysílání "majora Zemana" trestný čin?:) | Jan Čulík | |
2. 3. 2004 | Vyvažování spravedlnosti | Štěpán Kotrba | |
2. 3. 2004 | Je infotainment nevinný? | Martin Škabraha | |
2. 3. 2004 | Hyundai na Slovensku - vieme, čomu tlieskame ? | Lubomír Sedláčik |
T. G. Masaryk a odkaz Republiky československé | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 3. 2004 | Za co vděčíme nacionalismu | Martin Škabraha | |
3. 3. 2004 | Pochopit Hitlera a Beneše | Martin Groman | |
2. 3. 2004 | Je infotainment nevinný? | Martin Škabraha | |
27. 2. 2004 | Lásky kdybych neměl, nic nejsem | Zdeněk Bárta | |
26. 2. 2004 | Hans Adam II. Nechci odškodnění, chci svůj majetek v ČR zpět | Ladislav Kahoun | |
26. 2. 2004 | Jak a hlavně proč vznikl rozhovor s lichtenštejnským knížetem | Ladislav Kahoun | |
26. 2. 2004 | Budou se v Česku měnit hranice? | Jan Čulík | |
26. 2. 2004 | O lidské malosti | Martin Škabraha | |
24. 2. 2004 | Nacionalismus je zločinný | Boris Cvek | |
23. 2. 2004 | Kde to žijem !?! | Tomáš Koloc | |
21. 1. 2004 | Pokora pred budúcnosťou a nemennosť histórie | ||
12. 1. 2004 | Ve své zemi cizincem? | Josef Vít | |
9. 1. 2004 | Smrt ministra | Petr Jánský | |
9. 1. 2004 | Volá odkaz, anebo jenom symbol? | Miloš Dokulil | |
29. 12. 2003 | Jak vidí Čechy sousedé aneb knižní recenze | Miroslav Václav Steiner |