16. 2. 2004
Telecom zkrátil intervaly v telefonních automatech a zase dělá mrtvého broukaDélka intervalu při volání z veřejného telefonního automatu se zkrátila, ale upozornění na změnu v telefonních automatech chybí. Porušila tím informační povinnost a hrozí jí další pokuta. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky totiž požaduje urychlenou nápravu. |
Telekomunikační společnost v reakci na zvýšení DPH sice zachovala výši cen za volání z telefonních automatů, avšak zkrátila délku intervalu. Společnost Český Telecom neplní svou informační povinnost, protože spotřebitelé v telefonním automatu naleznou vylepené původní délky intervalů. Jde v pořadí již o několikátý problém, na který v souvislosti s veřejnými automaty SOS upozornilo. V živé paměti dosud zůstává kauza telefonních karet, u kterých Český Telecom omezil jejich platnost a problém řešil na úkor spotřebitelů. Další kauzou bylo zvýšení cen přibližně o 40 procent za zasílání SMS z telefonních automatů. Opět bez jasného upozornění pro spotřebitele. Pozornosti neušel ani poslední problém. Zaplať buraneTelekomunikační společnost se rozhodla přenést dopad zvýšení DPH na zákazníky. Místo přímého zdražení zvolila méně bolestivou cestu, kterou je zkrácení intervalu pro zasílání tarifikačních impulzů. Impulz přichází u místních hovorů každých 104 sekund místo dřívějších 120 v silném provozu, a každých 250 sekund místo 290 ve slabém provozu. U meziměstských hovorů je to pak 35 místo 40 a 82 místo 95 sekund. Avšak na telefonních automatech spotřebitelé stále najdou jenom informaci o staré délce intervalu. U karet Trick, zakoupených v roce 2003, je sice dílčí kompenzace zajištěna, ale uživatel opět není dostatečně informován o jejím principu. Pro uživatele telekomunikačních služeb to znamená zdražení služby. O něm by měl být spotřebitel v dostatečném rozsahu, přesně a hlavně předem informován," zdůraznila Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. Nedojde-li k urychlené nápravě ve značení telefonních automatů, využije SOS dostupných možností, které k hájení práv spotřebitelů dávají platné zákony. Sluší se dodat na závěr, že Český Telecom nikdy nevyšel spotřebitelům vstříc, dokud nebyl donucen silou. Stává se živoucím pomníkem přísloví "Bav se s volem, když nemáš bič." A ptejme se ještě jinak: "Kolik pokut ještě Český Telecom musí dostat, aby se probudil?" Určitě by pomohlo, kdyby vedení ČT osobně dostalo k náhradě alespoň část pokut, které na základě jejich příkazů společnost dostane. Z matriálů SOS vybral Radek Mokrý |