16. 2. 2004
Luxus internet aneb Odyssea Český TelecomAutor popisuje neuvěřitelnou anabázi, jíž mu bylo nutno projít v důsledku supernevstřícného a byrokratického přístupu Českého Telecomu k zákazníkům. |
Z tisku:1 > Celkové výnosy společnosti vzrostly meziročně o 13% na 51.9 miliardy korun 2 > "Investoři si ve středu všimli zatím stagnujícího Českého Telecomu," komentoval situaci Petr Žabža na internetových stránkách Patria Finance. Telecom posílil o 2,73 procenta na 315,80 Kč... 3 > Mobilní operátor Eurotel přejde do stoprocentního vlastnictví Českého Telecomu. Ten se již s americkým konsorciem Atlantic West dohodl na koupi jeho 49 procent akcií Eurotelu. "Telecom se touto transakcí stane stoprocentním vlastníkem Eurotelu," řekl včera zdroj obeznámený s jednáním. Dodal, že Telecom zaplatí nižší sumu než zveřejněných 1,285 miliardy dolarů, tedy 34 miliard korun. Podle důvěryhodného zdroje jde přibližně o 26 miliard korun. Toto snížení původní ceny je podle zdroje pouze důsledkem toho, že Eurotel zaplatí před dokončením nákupu vysokou dividendu. 4 Telecom prý na Internetu nic nevydělává, ale přesto jej poskytuje. O možnosti ADSL propojení má pochybnosti. Jeho náklady na jednu pevnou linku prý dosahují až 500 korun měsíčně, když ještě v roce 2002 to mělo být pod 400 korun. Česká republika je podle ITU v žebříčku dostupnosti ICT technologií na 32. místě na světě. Minulý týden, podobně jako týden předchozí, se v médiích objevilo hned několik rozhovorů s představiteli našeho ICT průmyslu. Došlo dokonce i na jednu tiskovou opravu. MF dnes totiž 13. listopadu přetiskla rozhovor se šéfem Telecomu Berdárem, kde jedna z otázek vyzněla takto: "Takže vy nechcete, abyste na internetu vydělávali?" "Ne." 5 > Internetové servery chystají bojkot telefonních služeb. Proti lednovému zdražení lokálních telefonních poplatků SPT Telecom, který je monopolním a vysoce ziskovým provozovatelem tuzemské pevné telefonní sítě, se zvedla nebývalá vlna odporu ze strany velkých i malých firem. Čeští uživatelé telefonních sítí tak vykročili ve šlépějích obyvatel dalších Evropských zemí, kterým se v některých případech podařilo cíleným nátlakem dosáhnout snížení některých poplatků. Podnikatelé, ať už pouze telefonují, nebo se živí poskytováním internetových služeb, považují postup Telecomu a sociálnědemokratického ministerstva financí, za omezování rozvoje podnikání. Telecom zvyšuje od 1. ledna 1999 paušální poplatek ze stokoruny na 135 korun, cenu místních hovorů, které podnikatelé nejvíce využívají, v průměru o 25 procent a cenu hovoru z telefonní budky na čtyři koruny. Klesnou pouze ceny meziměstských hovorů ve druhém a třetím pásmu a poplatky za mezinárodní hovory. Stát navíc prostřednictvím Českého telekomunikačního úřadu vyvíjí tlak na RadioMobil, provozovatele sítě mobilních telefonů Paegas, aby zastavil levné telefonování na internetu do zahraničí. Klamavá reklama se snaží vytvořit falešné zdání a skrze něj získat finanční prospěch"Dokázali bychom si představit podnikání bez "obyčejného" telefonu? Asi stěží. ČESKÝ TELECOM poskytuje telefonní služby podpořené nejmodernějšími technologiemi, mezinárodním know-how a vstřícným vztahem k zákazníkům." ZDE Takto vypadá reklama Telecomu, přičemž výrok "se vstřícným vztahem k zákazníkům" považuji za větu jednoznačně klamavou. Ostatně posuďte sami. 51 % akcií Českého Telecomu vlastní skrze stát občané, firma se k nim však chová macešskyČeský Telecom v boji o klienta budí zdání konkurenčního boje a "dokáže" velmi tvrdě konkurovat i sám sobě. Je to zřejmé např. tehdy, když mu konkuruje jeho pobočka Eurotel. Není žádným tajemstvím, že služba ADSL je rok od uvedení na trh dostupná pouze v některých lokalitách (a mnohde snad nebude nikdy), takže tarif Eurotelu Data-nonstop přes mobilní telefon je v hypermoderním roce 2004 (!) jediným technickým řešením téměř pro každého, kdo chce být skutečně on-line. Můžete počítat s downloadem až okolo 5 kB/s a naprosto unikátním uploadem 1,2 kB/s (v případě telefonu třídy 10, tedy s využitím 4+1 timeslotů). Neexistence dostupného připojení k internetu brání rozvoji podnikáníNebudu zde vysvětlovat, že internet pro podnikatele, ale i domácnosti či studenty je dnes mnohdy naprosto nezbytný. Zde ještě musím podotknout, že investice v řadu desítek tisíc do bezdrátového internetového připojení není pro každého podnikatele vhodná a pak také, že v řadě lokalit neexistuje kabelové připojení. Připojení k internetu tak je možné pouze přes "mobil" nebo přes pevnou linku. "Trvalé" připojení nabízí dvě firmy Eurotel (dnes již zcela vlastněný Telecomem) a T-mobile. Oskar je zatím nenabízí, zřejmě vzhledem k méně kvalitní síti. Je zřejmé, že společným cílem Eurotelu a Telecomu je převzít zájemce o připojení na internet firmě T-mobile. Infolinka Telecomu sice zdánlivě poradí, vše je však zcela bez záruky a jakékoliv odpovědnostiPořídil jsem si za 2000 korun z druhé ruky mobil MT50 a velmi snadno jsem si aktivoval tarif Eurotelu Data-nonstop + individual (792 korun). Musím uznat, že akční nabídka 100 volných minut zdarma navíc (do června 2004) do všech sítí je pro mě zajímavá. Co však s ISDN? Pevnou linku zcela zrušit nechci, někdy mi na ni volají známí a kvalita i komfort mobilu mi také někdy nevyhovuje... Během měsíce ledna 2004 jsem proto několikrát volal infolinku 800 123 456, která umožňuje klientům měnit a nastavovat služby. Protože linku ISDN, jejíž nejlevnější cenový program BASIC stojí po zvýšení DPH na 22 % 695 korun (580 korun paušál + 115 korun povinný kredit) za takto nevýhodných podmínek nechci, dohodl jsem se na infolince na změně tarifu. S příjemnou slečnou jsme se domluvili, že mi pošle na moji adresu podklady, na základě kterých mi bude stávající program změněn na program Home Standard, ten stojí měsíčně 347 korun, což je 243 korun paušál + 104 korun povinný kredit. Za rok tak ušetřím až teoretických 4176 korun, = 12 měsíců po 348 korunách (695-347), což jistě není málo a na ulici je obvykle nenajdete. Samozřejmě mě nenapadlo, že to je jen další finta, jak mě zdržet v mém rozhodnutí, protože na papíry jsem musel čekat další týdny a pokud bych zašel osobně na Telepoint, vyřídil bych to zcela stejně i bez nich... Vnucený kredit znevýhodňuje další operátoryTo, že sice mohu využít výhodnějších služeb dalších operátorů (mezi ně např. patří zajímavá nabídka bez jakéhokoliv omezení či povinnosti velmi slušné firmy TELE2), je sice pěkné, ale na fakt, že mohu lehce přijít o povinný kredit Českého Telecomu, mě nikdo již neupozorní. Také firmu Czech On Line, kterou jsem si nedopatřením pořídil, se nyní pokouším marně zrušit. Zdá se, že ji budu muset nedobrovolně používat minimálně 3 měsíce a že výpovědní lhůta činí rovněž tři měsíce (!!!). Co je mi nyní platné, že mě na to vykutálení dealeři neupozornili, když jsem podepsal smlouvu? Jak je obvyklé, má smlouva několik stran formátu A4 velmi drobným písmem, myslím, že ji nikdo podrobně nečte. Takže zbývá jen povzdech "když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají..." Změna tarifu není záležitost na pár dní, ale spíše na týdny až měsícePřestože žijeme v době, kdy např. E-banka převede vaše peníze na jiné konto do několika minut, změnu tarifu je nutné učinit písemně. Protože na přeměnu linky jsem velmi spěchal, byl jsem tiskopisy nucen osobně zanést na "Telepoint", aby se věc vyřídila rychleji. Zde jsem ovšem byl zaskočen, protože mi bylo řečeno (zcela v rozporu s dohodou na infolince!), že má podnikatelská linka může být v prvém kroku pouze převedena z ISDN na analogovou "podnikatelskou", a teprve potom mohu žádat o změnu na linku typu "Home". Na tomto místě musím podotknout, že nejlevnější podnikatelská analogová linka dnes stojí 463 korun. Český Telecom nevychází klientům vstřícPokud zažádáte o změnu cenového plánu (např. z podnikatelské na domácí stanici) např. 20. února, budete muset používat ještě celých 40 dní službu, kterou jste si zrušili. Podle interních směrnic zvládne Telecom změnit službu pouze tehdy, když zažádáte 10 dní před koncem minulého zúčtovacího období. Naprosto mi není jasné, proč tomu tak je, protože k vyúčtování přece dojde až PO UPLYNUTÍ účtovacího měsíce. Počítání impulsů se obvykle nemění, mění se pouze jejich cena, tedy způsob výpočtu a to se přece provádí -- jak jsem uvedl -- až po uplynutí měřeného období. Český Telecom mě donutil používat službu, kterou nechciTakže fakt, že jsem si pořídil od pobočky Telecomu (jehož majoritním vlastníme jsme my, tedy občané ČR) s názvem Eurotel tarif Data-nonstop a chtěl jsem si zrušit nyní již nepotřebný tarif ISDN, mě dovedl k poznání, že Český Telecom záměrně nevychází vstříc svým klientům, ale naopak jim maximálním možným způsobem, který mu ještě projde, komplikuje život. Nejen, že se mi nikdo neomluvil za chybné rady na infolince, ale musel jsem složitě zjišťovat, jak mám požadovanou službu získat. Prý není možné naráz změnit podnikatelskou ISDN na domácí Home Standard. Ptám se: Tak tedy napíšu naráz dvě žádosti, první na přeměnu ISDN na analogový tarif a ihned žádost druhou o změnu tarifu podnikatelského na tarif domáci. Prý to není možné... Absolutně nechápu, proč by mi Český Telecom, poté co mi technik na místní ústředně přeměnil ISDN zpět na analogovou linku, nemohl ihned od uvedeného dne (nebo třeba následujícího) účtovat ten tarif, který nabízí? Proč musím čekat na technika, který mi linku administrativně přemění na službu, kterou jsem nikdy nechtěl (!!) a teprve POTOM mohu žádat o tu službu, kterou chci? Český Telecom místo nápravy chyb přechází do útoku a po státu požaduje miliardy Snad každý stratég ví, že nejlepší obranou je útok. Telecom po mnoha měsících zdržování zavedl službu paušálního připojení dial-up. V cenách dle mého nejlepšího soudu naprosto předražených, konkrétně od 480 do 730 korun vás připojí buď pouze o víkendech, nebo od 19. (730 korun) či 22. hodin (608 korun). Upozorňuji, že toto jsou pouze příplatky ke stávajícímu tarifu, takže tato služba je výrazně dražší než ADSL. Těm občanům, kteří mají smůlu, že bydlí ve špatném místě, kde ADSL není, tak Telecom nabídne pomalou službu za drahé peníze. A aby to nebylo vše, připojení není nonstop, ale po dvou a půl hodině budete od Internetu odpojeni. Náš zákazník, náš pán. A protože "stratégové" z Telecomu začínají tušit, že česká veřejnost, která je vlastně dle práva či zákona jeho majoritním vlastníkem si nemusí nechat vše líbit, snaží se velmi dovedně odvést pozornost, snaží se tvářit, že je mu ublíženo. Český Telecom odvádí pozornost od podstaty problému (neschopnost zajistit adekvátní a moderní připojení k Internetu pro většinu populace) a snaží se vzbudit představu, že naopak doplácí na služby, které musí ze zákona poskytovat (telefonní budky). Doufám, že tento průhledný přístup mu nevyjde... Podrobnější informace o vlastnických podílech "Českého" Telecomu naleznete ZDE |