3. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 11. 2003

F. A. Brabec v Edinburku

V sobotu uspořádalo kino filmového umění v Edinburku Filmhouse odpoledne věnované Karlu Jaromíru Erbenovi, skotským a českým baladám a Brabcovu filmu Kytice. Český režisér byl přítomen.

Nejprve se od 13 hodin konalo ve Filmhousu něco, co by se snad dalo nazvat přednáškovým odpolednem či besedou - o skotských lidových baladách hovořil Donald Smith ze Scottish Centre for Narrative Literature, o české lidové poezii a o Erbenovi v kontextu českého národního obrození jsem promluvil já, Susan Reynolds přečetla své - velmi dobré - anglické překlady Erbenových balad (které dosud nikdy nebyly kompletně do angličtiny přeloženy; překlady Reynoldsové vydáme v nadcházejících dnech v Britských listech); režisér František Brabec pohovořil o tom, co ho vedlo k tomu, že natočil Kytici. První akce skončila promítáním krátkého animovaného filmu z roku 1978 Svatební košile, natočeného na počest stopadesátého výročí vydání Erbenovy Kytice. Film byl však fiaskem - protože z příběhu komunisti vyškrtali podstatu této básně - totiž Erbenovo varování, že se člověk nikdy nemá pokoušet protivit se svému osudu a pokud to učiní a rouhá se (hřích rouhání spáchala v básni hrdinka, když se pokusila Pannu Marii vydírat: "Milého z ciziny mi vrať/ aneb život můj náhle zkrať!") musí se dlouho a vydatně modlit, než je jí odpuštěno.

V patnáct hodin pak následovalo promítání Brabcovy Kytice.

Viděl jsem ten film už asi po čtvrté nebo po páté a shodou okolností znovu ve dvou dnech - v pátek odpoledne jsme ho totiž promítali v rámci kursu současného českého filmu na Glasgow University. Musím trochu zmírnit svou kritiku z roku 2001, ZDE, i když všechno, co jsem tehdy napsal, je stále pravda. Zdá se vám, že si protiřečím? Pokusím se to vysvětlit:

Čím víckrát člověk Brabcovu Kytici vidí, tím menší je divácký šok. Proč je tomu tak?

Hlavním problémem Brabcova filmu je, že ukotvuje implicitní, verbální náznaky, jimiž je vybudována Erbenova geniální poezie, jejímž účelem je, aby v mysli každého čtenáře vznikly jeho vlastní, subjektivní obrazy, jediným, konkrétním, explicitním (mnohdy až příliš explicitním) vizuálním řešením.

Z diskuse s Františkem Brabcem o jeho filmu vyplynulo, že si je režisér tohoto problému sám dobře vědom - převedení Erbenových implicitních verbálních náznaků ve vizuální obrazy i on sám považuje za ten nejtěžší úkol, kterého se musel při natáčení tohoto filmu zhostit. "Musel jsem čtenářům Kytice odebrat jejich vlastní vizi," konstatoval Brabec.

Při opakovaném zhlédnutí Brabcova filmu se však stává zajímavá věc. Původní - čtenářovy - subjektivní představy a mnohoznačnost Erbenova originálního textu ustupují do pozadí, vytlačeny Brabcovou jednoznačnou vizuální interpretací. Člověk tedy postupně zapomíná na to, jaký je vlastně Erben, a podrobuje se - se stále menšími protesty - Brabcově verzi.

A druhý důvod, proč jsem při tomto pátém zhlédnutí Brabcova filmu protestoval už jen málo, je to, že jsem konečně poprvé měl možnost vidět 35 mm filmovou kopii, nikoliv pouze videozáznam. Měl jsem tedy možnost si tentokráte povšimnout různých detailních podrobností, svědčících o tom, že vizuální složka Brabcovy Kytice byla značně promyšlena, navzdory tomu, že je směsicí tvůrčích i banálních obrazových motivů. Brabec potvrdil, že je především kameraman, s vizuální složkou filmu si vyhrál láskyplně a dlouho. Přitom v diskusi s diváky přiznal, že balancování filmu na hranici kýče je zřejmě záměrné. Řekl: "Nechtěl jsem natáčet film pro čtyři diváky" - chtěl, aby byl jeho film komerčně atraktivní. Proto zjevně ony určité ústupky směrem k banalitě.

Za nejúspěšnější a nejkreativnější považuji první baladu ve filmu, "Vodník" - a Brabec v Edinburku vysvětlil, že celý film vlastně natáčel jen kvůli této baladě - ta se mu líbila nejvíc a měl ji nejvíce propracovanou. Na filmu je to znát.

Stále mi v ukončení balad vadí hluchá místa - po vraždě dítěte sedí před domem matky a dcery zdeprimovaný vodník, v domě pak šokovaná matka mrtvého děcka. I zpracování dalších balad (Svatební košile, Štědrý den) - jaksi končí pasivním mlčením - Erbenův původní text naopak silným závěrem.

Jak film pokračuje, zdá se, že využívá stále více původního Erbenova textu - nejsilněji je to vidět v baladě Zlatý kolovrat. Tam mě, přiznám se, ve filmu hlavně uchvacoval akustický dojem citované Erbenovy poezie...

Divákům se Brabcova Kytice velmi líbila. Film se hrál ve Filmhousu ve středně velkém sále, kam se vešlo odhadem tak 100 - 120 lidí, přibližně dalších tak třicet osob se do kina nedostalo. Žádost pana režiséra, aby je vedoucí kina nechal sedět na schodech, byla odmítnuta z protipožárních důvodů.

Přibližně tak třetina až polovina publika byli Češi a Slováci, v Brabcův prospěch působil téměř "obrozenecký" faktor, kdy bylo české a slovenské publikum dojato už jen tím, že slyší na plátně češtinu. Avšak i mnozí britští diváci byli filmem zaujati: Brabcovi po představení zatleskali a v kuloárech ho pak přesvědčovali, aby natočil celovečerní film i na motivy skotských balad.

Diskuse s režisérem byla po promítání veskrze pochvalná; výjimkou byl mladík asi ve čtvrté řadě (posléze se ukázalo, že je to bosenský filmař), který sice připustil, že je Brabcův film vizuálně zajímavý, ale zároveň ho ostře kritizoval: označil ho za naivní, předpověditelný ("po prvních patnácti minutách už jsem věděl, co bude vždycky následovat") a některé vizuální motivy za banální. Nelíbilo se mu také, že prý mají všechny zfilmované balady stejný, monotónní rytmus. František Brabec se obhájil dobře - částečně kritiku proměnil ve vtip, zároveň poukázal na to, že je on sám pouze "naivní kameraman".

Odpoledne, věnované v Edinburku Erbenovi, Brabcovi a Kytici lze označit za úspěch. Diváci litovali, že se film promítá pouze jednou, a s uspokojením přijali informaci Františka Brabce, že je film k dispozici a ke koupi na DVD.

                 
Obsah vydání       3. 11. 2003
3. 11. 2003 Patnáct Američanů zahynulo v Iráku při sestřelení vrtulníku
13. 11. 2003 Dnes vydáváme výbor Jak Češi bojují - novou knihu z Britských listů
3. 11. 2003 Jak Češi bojují - obsah
3. 11. 2003 F. A. Brabec v Edinburku Jan  Čulík
3. 11. 2003 Rakovina: Od roku 2000 přestal v Británii kouřit milion lidí
3. 11. 2003 Kouř Jaroslav  Hutka
3. 11. 2003 Reforma bláznů Radek  Sárközi
1. 11. 2003 Pravolevá orientace aneb svět podle CVVM Štěpán  Kotrba
1. 11. 2003 Jak obstát v Evropě
3. 11. 2003 Američané brzy spustí svou vlastní televizi pro Blízký a Střední východ Martin  Kloubek
3. 11. 2003 Na šumavské frontě klid? Vladimír  Just
3. 11. 2003 Osmnáct zásad Rady Evropy: Poskytování informací o trestním řízení v médiích
3. 11. 2003 Diskutujme skôr, ako bude neskoro Andrej  Sablič
3. 11. 2003 Je rozumné vysílat v televizi záběry mrtvol v přímém přenosu? Jan  Rovenský, Jan  Čulík
3. 11. 2003 Vášnivého cestovatele dvojnásobně jistil kolega z koaliční partaje Josef  Trnka
31. 10. 2003 Nové revolty proti systému Immanuel  Wallerstein
3. 11. 2003 Reportáž Novy a farma v Dolní Lomnici -- můj pohled Ladislav  Kahoun
31. 10. 2003 V dobré společnosti: diplomati z ČR, z Ruska a z Mexika šokováni zákazem kouření v OSN
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Český film RSS 2.0      Historie >
3. 11. 2003 F. A. Brabec v Edinburku Jan  Čulík
29. 10. 2003 Zajímavá dramaturgie: Božská Ema pro sváteční večer na ČT 1 Jan  Čulík
21. 10. 2003 V Praze o slovenské plovárně a o cestě za tmou i světlem... Markéta  Sulovská
29. 9. 2003 Želary, mnoho povyku pro nic Jan  Paul
16. 9. 2003 Želarům by nepomohl seberazantnější sestřih   
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
5. 8. 2003 LFŠ závěrem: Letošní Filmovka ve srovnání s loňskou Jan  Čulík
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
20. 6. 2003 Rozhovor z Karlem Vachkem: Hloupost je třeba napadat na "opevněných místech"... Petr  Šafařík
12. 6. 2003 'The Czech dream' - reality TV, Czech style Jan  Čulík