6. 6. 2003
ŠavuotŠavuot, druhý ze tří velkých poutních svátků, připadá na padesátý den od Pesachu, 6. a 7. den měsíce sivan, letos je to 6. - 7. červen. Připomíná Darování Tóry na Sinaji, které se odehrálo před 3312 lety. V hebrejštině slovo "Šavuot" znamená "týdny" a označuje 7 týdnů, během kterých se Židé připravovali na darování Tóry. Během tohoto období se židovský národ zbavil jizev otroctví a stal se vyvoleným národem.
|
Darování Tóry není jen milníkem v židovské historii, učenci je přirovnáváno ke svatbě mezi Židy a Bohem a tento svazek trvá dodnes. Na Šavuot si znovu a znovu připomínají Židé povinnosti, které z takového vztahu vyplývají. * * *Sviatok týždňov nasleduje sedem týždňov po Pesachu. Druhý deň Pesachu a prvý deň Šavuot sú tie isté dni v týždni. Šavuot patrí medzi tri pútnické sviatky. Všetky majú väzby k poľnohospodárskemu cyklu. Sukot je sviatok vďaky za ovocie, Pesach súvisí s úrodou jačmeňa - prvej obilniny a Šavuot sa viaže na žatvu pšenice. Na pútnické sviatky musel každý dospelý navštíviť chrám. Na tento sviatok sa obetovalo z prvých plodov pšenice v chráme, preto má Šavuot aj iné označenia: slávnosť žatvy alebo deň prvých plodov. Pútnické sviatky majú okrem poľnohospodárskeho aj náboženský význam. * * *Tóra má dvě části - psanou a ústně tradovanou. Psaný zákon obsahuje Pět knih Mojžíšových - Tóru, Proroky - Neviim a Spisy - Ktuvim. Spolu s psanou Tórou byl Mošemu na Sinaji darován i ústní zákon, který doplňuje a vysvětluje psaný ústní zákon. Byl předáván z generace na generaci až byl nakonec kodifikován v Talmudu a Midraších. Po celé generace byl zákon vykládán našimi učenci, aplikován na nové situace, které nám život přináší, a tak se ústní tradice udržuje živá a spojuje nás prostřednictvím našich rabínů se zjevením na Sinaji. Židovští učenci tvrdí, že: "Bůh se dívá do Tóry a tvoří svět." Je také psáno, že: "Pro Tóru byl stvořen svět." Učíme-li se Tóru a plníme její příkazy, dáváme světu smysl, protože plníme záměr Stvoření.
Když se Bůh zjevil na Sinaji, slyšel židovský národ Desatero přímo z Božích úst:
Na hoře Sinaj Židé nedostali pouze Desatero, na Sinaji byla Židům zjevena celá Tóra, včetně skryté, mystické části. Po dlouhou dobu si tuto část Tóry předávali kabalisté pouze mezi sebou. Jako první sepsal základy kabaly Rabi Šimon bar Jochaj ve svatém Zoharu. V 16. století ve svých spisech toto učení rozvinul Rabi Jicchak Luria, známý také jako "Svatý Ari". Avšak stále byla tajemství kabaly určena pouze nevelké skupině učenců. Až koncem18. století Rabi Jisrael Baal Šem Tov předal skrytou Tóru i obyčejným Židům z východní Evropy. A tak byla celému židovstvu díky chasidismu zjevena i poslední, skrytá část Tóry, s kterou uvítáme příchod Mesiáše již brzy za našich dní. * * *Šavuot pripomína dny, keď Mojžiš dostal dosky Zákona na hore Sinaj. Keďže bola vtedy príroda v plnom kvete, ozdobujú sa synagógy a byty kvetmi, zeleňou a lístím, zároveň na pamiatku sviatku žatvy. Je veselým sviatkom, symbolizuje silu Tóry a spätosť človeka s prírodou.V prvý deň dva dni trvajúceho sviatku (v Izraeli jeden deň) sa jedávajú len mliečne jedlá, často kombinované s medom, pretože Tóra je prirovnaná k mlieku a medu. Numerická hodnota slova chalav (mlieko) je 40 a pripomína 40 dní, ktoré Mojžiš strávil na hore Sinaj. Medzi tradičné jedlá patrí tvarohový koláč a káva s mliekom (na raňajky) a kreplech s tvarohom (na obed). V diaspóre sa ustálil zvyk svätiť za všetky pútne sviatky ešte jeden dodatočný deň. Tento dodatok k sviatku, isru chag, doslovne znamená prinášať sviatočnú obeť. Na tieto dozvuky sviatkov je zakázaný pôst a pohrebné chválospevy. Tento zvyk má korene v staroveku a v mnohých komunitách ho zavrhli. |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 6. 2003 | Šavuot | ||
30. 4. 2003 | Čarodějnice mezi námi | ||
30. 4. 2003 | Satanova církev - Sabat | Jules Bois | |
30. 4. 2003 | Kniha Belialova - teória i prax satanskej mágie | ||
24. 4. 2003 | Za velikonocemi | Darius Nosreti | |
18. 4. 2003 | Velikonoce - po stopách Ježíšových | Štěpán Kotrba | |
18. 4. 2003 | Tři hodiny odpoledne | ||
17. 4. 2003 | Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace | Ivo V. Fencl | |
17. 4. 2003 | Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia | Karol Dučák jr. | |
16. 4. 2003 | Pesach 5763: Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň? |
Štěpán Kotrba | |
10. 4. 2003 | Agresia v mene viery | Peter Greguš | |
28. 3. 2003 | Obávaný vahhábizmus | Viktor Kovaľov | |
18. 3. 2003 | Ex 20,13: Nezabiješ. | Stanislav Heczko | |
17. 3. 2003 | Hamanovi potomci: rasismus - intelektuální základna nacismu | Zeev Sternhell | |
14. 3. 2003 | Izraelčania a Palestínčania: Kde sa stala chyba? |