17. 4. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 4. 2003

Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace

Nejsou jen výzvou k půstu a připomínkou lidské konečnosti. Mají i radostné a slavné rozuzlení příběhu. Platí to ale v našem dnes i statisticky nejbezbožnějším národě v Evropy?

Není to tak zlé, jestliže v rozhlasovém regionálním křesťanském magazínu (TWR) před letošní Květnou nedělí několik žáků ze 2., 3., a 4. třídy soukromé školy se dokázalo o křížové cestě v rámci školní olympiády v oboru náboženství vyjadřovat neuvěřitelně procítěně a poučeně: Pro Báru byla nejtěžší otázka, proč se lidé vraždí. Sebastián se díval i do počítače, když si marně lámal hlavu dva dny tím, co je to spravedlnost. Jeho řešení vyústilo v příklad nespravedlnosti: Proč jeho máma odešla a už s ním nebydlí. Jakub zdůvodnil dávný příběh o ukřižování Ježíše tak, že když je někdo křesťan, tak se musí zapojit a pokusit se tomu porozumět Mnohý dospělý by měl v takové soutěži potíže, neboť dodnes tu jde o zjevení božích tajemství v našich současných lidských poměrech. Ne o naši nedokonalou snahu o jejich výklad.

Církve startují velikonoce Popeleční středou s přísnou dietou od masitých pokrmů a čtyřicetidenním cvičením vůle v celkové zdrženlivosti, uměřenosti, v činění dobrých skutků, s úkoly modlitby, meditace, vnitřní obnovy, obrácení a smíření. Obřady a zvyky vrcholí na Zelený čtvrtek, Velký pátek a z Veliké noci Vzkříšení přecházejí do Bílé soboty, do Hodu božího a Velikonočního pondělí s pomlázkou a jarními radovánkami.

Na naší Modré planetě Gaia nejsme s postem sami. I jiné civilizace znají rituály obdobné, často přísnější. Moslimové půst měsíce ramadánu převzali od Židů a křesťanů. "Abeceda ateisty" akademika S.D. Skazkina, kterou vídáme v regálech knihoven ještě z minulé éry, ale před "posty" varuje: Církve jimi prý zotročují svoje věřící a dělají z nich náboženské fanatiky.

Postmodernímu člověku, sváděnému médii k obžerství konzumu a uondanému skutečnými či virtuálními požitky všeho druhu, slogan apoštola Marka - "Čiňte pokání a věřte evangeliu" - zní jako agitace Ufonů. V původním hebrejském významu slovo "pokání" znamená "změnu cesty a návrat po ní v protisměru", je i "pociťováním lítosti". Už v 15. století církevní koncil jeho významovou hodnotu vysvětlil tak, že nás osobně "poutá k Bohu v důvěrném a velkém přátelství". Věřit znamená "vědět", ale i "spolehnout se". Už v Jeremiášovi čteme napomenutí: Choďte po cestách, jak jsem vám ukázal a povede se vám dobře. Jde jen o svobodné rozhodnutí.

Slyšel jsem, jak se malý chlapeček ptá maminky: "Kdo je ten ošklivý chlap na kříži?" Odbyla ho blábolem a táhla pryč. V "katolickém" Bavorsku nedávno museli z rozhodnutí soudu odstranit kříže ze školních tříd, aby nepoškodili lidská práva jinak smýšlejících.. Zdejší většinová populaci to má vyřešeno dávno. Politické a historické souvislosti zde pominu.

Smrti se bojíme, nejraději ji ze života vytěsňujeme. Jen menšina národa se dokáže srovnat s představou, že Bůh vydal svého jediného syna, aby za nás dobrovolně zemřel na kříži, a tak nás vykoupil.

Výhodou věřícího křesťana je jistota, že na svých ramenech nenese vlastní úděl v celé jeho váze sám. Měl by proto mít kapacitu i pro nesení "křížů" jiných. Řečeno teologicky je to tzv. láska účinná. Dnes proto ne Boží hrob a radostné veselí ze zmrtvýchvstání, jak tomu bývalo dříve, ale kříž s ukřižovaným bohočlověkem Kristem jako symbolem zástupného utrpení je centrem Velikonoc. Ani nevěřící "nekajícníci" se ale občas revizi vlastní pohodlnější životní cesty menšího odporu nevyhnou. To, když se ukáže, že už nemá hlubší smysl a perspektivu.

                 
Obsah vydání       17. 4. 2003
17. 4. 2003 Summit EU: už se nemluví o ilegální okupaci po ilegálním vojenském útoku
17. 4. 2003 Saddám "měl spojení s jednou africkou teroristickou organizací"
16. 4. 2003 Vedoucí představitelé EU vydají prohlášení o Iráku
17. 4. 2003 Šokující situace v iráckých nemocnicích
17. 4. 2003 Britská policie v Severním Irsku vraždila katolíky
16. 4. 2003 Palestinská správa: "Američané porušili dohodu"
16. 4. 2003 Smrt v Iráku Jan  Čulík
17. 4. 2003 Amatérova analýza: Reflex Vladimír  Bernard
17. 4. 2003 O třech izraelských filmech festivalu Jeden svět Petr  Šafařík
17. 4. 2003 Čína, Tibet, Američané a Irák Radim  Dvořák
17. 4. 2003 Řecko a válka proti Iráku Lida  Filippaki
17. 4. 2003 Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace Ivo V. Fencl
16. 4. 2003 Pesach 5763:
Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň?
Štěpán  Kotrba
17. 4. 2003 Malý velký svět ministra Svobody Petr  Schnur
17. 4. 2003 Pohlednice z Timoru VIII. Jaroslav  Kováříček
17. 4. 2003 Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia Karol  Dučák jr.
16. 4. 2003 Kupředu Zelená! Pavel  Uhl
16. 4. 2003 Svět po válce
16. 4. 2003 Velikonoční zajíčci z krmiva pro dobytek Radek  Mokrý
16. 4. 2003 Komise pro lidská práva OSN odsoudila Izrael
17. 4. 2003 Odsun or "Vertreibung"?
17. 4. 2003 Heldt Prize in Women Studies
15. 4. 2003 Irák, 451°F: "Ten chlap říká, že hoří ňáká biblická knihovna"
16. 4. 2003 O militantní demokracii
16. 4. 2003 Lidská práva jako globální problém Miloš  Dokulil
15. 4. 2003 Kterému "výkladu" světa máme věřit? Michal  Rusek
15. 4. 2003 Britské listy e-mailem
12. 4. 2003 Hospodaření OSBL za březen 2003
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
17. 4. 2003 Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace Ivo V. Fencl
17. 4. 2003 Pacem in terris - poznámky k encyklike storočia Karol  Dučák jr.
16. 4. 2003 Pesach 5763:
Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň?
Štěpán  Kotrba
10. 4. 2003 Agresia v mene viery Peter  Greguš
28. 3. 2003 Obávaný vahhábizmus Viktor  Kovaľov
18. 3. 2003 Ex 20,13: Nezabiješ. Stanislav  Heczko
17. 3. 2003 Hamanovi potomci: rasismus - intelektuální základna nacismu Zeev  Sternhell
14. 3. 2003 Megilat Ester   
14. 3. 2003 5763: Purim mezi dobrem a zlem Štěpán  Kotrba
14. 3. 2003 Hamán Richard  Feder
14. 3. 2003 Izraelčania a Palestínčania: Kde sa stala chyba?   
10. 3. 2003 DOKUMENT: Pacem in terris   
10. 3. 2003 Výzva papeže Jana Pavla II. k zachování míru   
28. 2. 2003 Bůh, pašovaný do paragrafů evropské Ústavy Štěpán  Kotrba
26. 2. 2003 Komunizmus cirkevných Otcov Karol  Dučák jr.

Velikonoce RSS 2.0      Historie >
17. 4. 2003 Velikonoce jsou výzvou pro všechny generace Ivo V. Fencl
16. 4. 2003 Pesach 5763:
Stvoření mých rukou se utopilo v moři a vy chcete zpívat píseň?
Štěpán  Kotrba
16. 4. 2003 Velikonoční zajíčci z krmiva pro dobytek Radek  Mokrý