4. 11. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 11. 2008

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách

Jan Čulík klade otázku, jestli může být mučení uměním, a myslí přitom speciálně na filmování zákonem zakázaných hrůz. Sám ve svém článku dodává, že "originální umělecké dílo by mělo novým, nezapomenutelným a hlubokým způsobem osvětlit aspekty lidské existence a mělo by také obsahovat velký estetický náboj; má tedy mít roli poznávací i estetickou." Bylo by ovšem lehké s ním souhlasit, a to hlavně po přečtení konce jeho textu, kde se ptá, jestli filmový materiál se záznamem toho, jak lidé hromadně umírají v plynových komoráých, může být vůbec někdy prezentován tak, aby to bylo umělecké dílo.

Kdo se k tomu ale chce opravdu vyjádřit, měl by se nejprve zamyslet nad tím, co je vlastně "umění", jaká jsou kritéria toho, co do umění patří, nebo nepatří a co pro koho znamená být "originální" nebo "neoriginální". K tomu přistupuje otázka, co není jen "estetické", ale co je dokonce "estetický náboj". Moc na jedno poznámku, proto dnes něco o umění, o kráse a o ošklivosti i o možnosti být umělcem v době a po době hrůz...

O umění jsem v BL psal už několikrát; chtěl bych připomenout v této souvislosti jen článek s titulkem "Umělci, objednavatelé, sběratelé a společnost, aneb Umění, co to je?", ve kterém poukazuji na to, že necílevědomé zachycení dění ještě není "umění", že ale promítání takového materiálu může být uměleckým procesem. Jasné ale je, že někteří lidé by asi definovali i postup toho zachycení jako "umělecký proces". Podle Čulíka je ale otázka, zda obsah filmu může rozhodnout, jestli něco umění je, nebo není.

Možná mu rozumím špatně, ale jemu při tom nejde o to, jestli je to zdařilé, nebo "dobré" umění, nebo jestli to vůbec je "umění". Připomíná mi to filozofické diskuse o kráse v umění, která podle profesorky Birity Recky z hamburské univerzity byla dost dlouho vlastně znemožňována, protože zobrazování hrůz a ošklivosti bylo u teoretiků na indexu. A Recka má ovšem pravdu, že krása má v umění význam i dnes. Na druhe straně je ale zpracování hrůz pro umělce také téma. Po první světové válce se umělci zabývali válkou mezi Francouzi a Němci, po druhé světové válce se zabývali vražděním lidí v koncentrácích a dnes tvoří díla na téma dětských vojáků v Africe, a to nejen prostřednictvím znázorňování pomocí pozdějších hereckých výkonů, ale i s použitím originálních filmových materiálů z těch dob.

A tak bych na Čulíkovu otázku bez diskursu o estetických hodnotách odpověděl, že hrůza byla, je a bude součástí lidského života, a proto taky samozřejmě materiálem pro uměleckou analýzu. Umění není věcí tématu, ale věcí zpracování tématu. A že některá umělecká díla nám nic neříkají, nezamlouvají se nám, nebo je nám z nich k zblití, to je úplně jiná otázka, nebo myslíte, že ne?

                 
Obsah vydání       4. 11. 2008
4. 11. 2008 Protiraketová obrana USA v Evropě -- mezinárodní konference o zajíci v pytli Ivan  Větvička
4. 11. 2008 Jak by mohl vyhrát John McCain
4. 11. 2008 Povede finanční krize v Evropě k vzestupu extremní pravice?
4. 11. 2008 Terra Daily: Zničila finanční krize kapitalismus?
4. 11. 2008 Jak získat sestry, nebo body na volební kongres Petr  Wagner
4. 11. 2008 Devianti Jiří  Drašnar
4. 11. 2008 Krve jako na jatkách je plný Louvre Miloslav  Štěrba
4. 11. 2008 Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách Uwe  Ladwig
4. 11. 2008 Číst Hitlera Milan  Valach
4. 11. 2008 Volební činitelé očekávají vysokou účast
4. 11. 2008 Jak se v ČR vyrábějí otroci
4. 11. 2008 Kritika čisté (r)evoluce Jiří  Beránek
4. 11. 2008 Zubová: Jednou z příčin propadu SZ ve volbách byl odklon od zeleného programu Matěj  Stropnický
3. 11. 2008 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery"
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 De Sade do čítanek?
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 Estetizace vraždy je nepřijatelná
3. 11. 2008 Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Finanční krize -- systémový pohled Ilona  Švihlíková
2. 11. 2008 Americké volby ve stínu změny Miroslav  Polreich
4. 11. 2008 Sametová revoluce: byli jsme naivní?
4. 11. 2008 Vrchní soud v Olomouci bude rozhodovat o odvolání nemocnice v případu protiprávní sterilizace
3. 11. 2008 Devět procent Jindřich  Kalous
3. 11. 2008 Mezi bombami a čokoládami Bohumil  Kartous
1. 11. 2008 Vanity fair: Osudový zvrat
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008

Může být mučení uměním? RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2008 Číst Hitlera Milan  Valach
4. 11. 2008 Krve jako na jatkách je plný Louvre Miloslav  Štěrba
4. 11. 2008 Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách Uwe  Ladwig
4. 11. 2008 Devianti Jiří  Drašnar
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
29. 10. 2008 Trestní oznámení na film, který jsme neviděli? Michal  Vimmer
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Shromáždila Veronika Janečková proti sobě důkazní materiál? František  Koukolík
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček