4. 11. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 11. 2008

Devianti

Nezlobte se na mě, uvědomuji si, že BL jsou kolektivní blog a ne akademický časopis, ale celá debata o "umění", která vypadá na první pohled tak hlubokomyslná a intelektuální, je ve skutečnosti zcela povrchní a zbytečná. Diskutovat tímto způsobem je stejná forma skupinové intelektuální onanie jako ta, na kterou jsem nedávno poukázal v souvislosti s debatou o udavačství. (1)

Pravztahy jsem neviděl, ale zjevně se jedná o záznam nastážované situace(í), principielně totéž jako reality show, kde tzv. režisérka mentálně týrá svoji babičku. (2) Vše co je k tomu zapotřebí říct, je toto: vážená slečno, ať je váš film z technického nebo estetického hlediska takový nebo makový, určitě byste měla navštívit psychiatra, protože existuje možnost, že jste duševně nemocná, a taky byste se měla poradit s právníkem, protože je pravděpodobné, že na vás někdo podá žalobu. Ne proto, že jste to natočila, ale proto, že jste to záměrně naaranžovala. Stranou toho byste možná měla uvažovat o kariéře v oboru, kde se skutečný, nejenom estetický sadismus oceňuje. Jako např. zvláštní vyšetřovatel u CIA. Tím celá debata končí. Proč toho ale většina z nás není schopna, proč musí do nekonečna analyzovat už tisíckrát analyzované, navíc v časopise, kde jim za to nikdo neplatí?

Před časem jsem v BL zveřejnil shrnutí dlouholetého výzkumu mozku, který naznačoval, že náš nervový-kognitivní systém, konstantně bombardovaný gigabity umělých stimulů a informaci, začíná haprovat. Jeden z aspektů tohoto selhávání je vzrůstající potíž rozlišit mezi symbolickou doménou reality, doménou myšlenky, informace a relativity a doménou převážně binární volby, která vyžaduje jednoznačnou fyzickou akci. Jan Čulík zmiňuje fakt, že nějací studenti chtěli ve výkladní skříni vystavit psa a utrápit ho hlady... To už se ve skutečnosti stalo. Guillermo Vargas Habacuc z Kostariky, u příležitosti své výstavy v Nikaragui, chytil potulného psa, uvázal ho ke zdi a nechal ho zemřít žízní a hladem. Pokud je mi známo, mezi všemi pohoršenými a hlubokomyslnými protesty, které se proti tomuto "převratnému estetickému činu" zvedly, nikoho nenapadlo psa odvázat, odvézt ho domů a nakrmit a popřípadě naplácal umělci na holou, což by byl adekvátní trest pro infantilní krutost. (3)

Paradoxně, druhou stranou té samé kognitivní chyby je schopnost oddělit své proklamované hodnoty a názory od reality, od svého jednání. Před mnoha lety, když jsem přišel do Los Angeles, jsem navštívil přednášku jednoho slavného buddhisty - téma bylo soucit. Přestože se přednáška konala v domě, který stál uprostřed čtvrti, kde právě probíhala válka kubánských, černošských a mexických gangů, bylo nabito. V ulici stály mercedesy, porsche, bmw - bylo zřejmé, že dorazila smetánka z Beverly Hills a Hollywoodu. Všichni nadšeně souhlasili s přednášejícím, kdo by se odvážil nesouhlasit, že soucit je důležitý. Po přednášce jsme vyšli ven. Na chodníku sedělo několik žebráků. Když jsem dal jednomu z nich tři dolary, ne ani tak proto, že jsem tak soucitný, ale spíš proto, že se mi zdálo že je docela možné, že tam za pár dnů budu takhle sedět sám a že bych nějakou tu almužnu určitě taky uvítal, jakási krásná mladá dáma, v šatech na motivy indického folklóru, se ke mně obrátila a řekla: Proč mu dáváš peníze? Vždyť je stejně propije. A pak štítivě žebráka překročila a pokračovala v debatě o soucitu.

Je v tom nějaké poučení? Nevím. Zdá se mi ale, že Václav Bělohradský měl pravdu, když nedávno poněkud hyperbolicky napsal: "Normální lidé jsou v západních společnostech masa zmanipulovaných deviantů, kdo se mezi nimi nezblázní, nemá ani rozum, ani svědomí." Já bych tu hyperbolu dokonce ještě zvýraznil, přidal bych mezi devianty i všechny ty, kteří se mezi normální lidi obyčejně nepočítají. Bohužel, to by zahrnovalo i mě.

1 Není divu, že tolik matematiků dostává z debat umělců, filosofů a ostatních praktikantů tzv. společenských věd, epileptický záchvat. Jak můžete vést smysluplnou diskusi, aniž si alespoň pracovně nevymezíte základní pojmy, aniž řeknete: pro potřebu této diskuse je umění to a to? Jak Jan Čulík, tak Martin Škabraha, kteří oba dva učí na universitě, Škabraha je k tomu navíc vystudovaný filosof, by tyto základní věci měli vědět.

2 Generace vyrůstající na reality shows bere život jako reality show? Koho by to napadlo? Že by ty do sebe zahleděné estéty, které nikdo nečte a na jejichž filmy nikdo nechodí, ale kteří na tohle už pěkně dlouho poukazují?

3 Vargas později prohlásil, že chtěl přivést pozornost lidí k tomu, že na ulicích jeho města takto denně umírají stovky hladových psů. Možná, že Veronika Janečková chtěla pouze přivést naši pozornost k tomu, že staří lidí jsou denně mučeni svými příbuznými? Nebylo by to úžasné? A hluboké? A novátorské? A neotřelé? A svěží? A esteticky devastující a v ten samý okamžik v podstatě hluboce etické?

                 
Obsah vydání       4. 11. 2008
4. 11. 2008 Protiraketová obrana USA v Evropě -- mezinárodní konference o zajíci v pytli Ivan  Větvička
4. 11. 2008 Jak by mohl vyhrát John McCain
4. 11. 2008 Povede finanční krize v Evropě k vzestupu extremní pravice?
4. 11. 2008 Terra Daily: Zničila finanční krize kapitalismus?
4. 11. 2008 Jak získat sestry, nebo body na volební kongres Petr  Wagner
4. 11. 2008 Devianti Jiří  Drašnar
4. 11. 2008 Krve jako na jatkách je plný Louvre Miloslav  Štěrba
4. 11. 2008 Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách Uwe  Ladwig
4. 11. 2008 Číst Hitlera Milan  Valach
4. 11. 2008 Volební činitelé očekávají vysokou účast
4. 11. 2008 Jak se v ČR vyrábějí otroci
4. 11. 2008 Kritika čisté (r)evoluce Jiří  Beránek
4. 11. 2008 Zubová: Jednou z příčin propadu SZ ve volbách byl odklon od zeleného programu Matěj  Stropnický
3. 11. 2008 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery"
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 De Sade do čítanek?
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 Estetizace vraždy je nepřijatelná
3. 11. 2008 Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Finanční krize -- systémový pohled Ilona  Švihlíková
2. 11. 2008 Americké volby ve stínu změny Miroslav  Polreich
4. 11. 2008 Sametová revoluce: byli jsme naivní?
4. 11. 2008 Vrchní soud v Olomouci bude rozhodovat o odvolání nemocnice v případu protiprávní sterilizace
3. 11. 2008 Devět procent Jindřich  Kalous
3. 11. 2008 Mezi bombami a čokoládami Bohumil  Kartous
1. 11. 2008 Vanity fair: Osudový zvrat
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008

Může být mučení uměním? RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2008 Číst Hitlera Milan  Valach
4. 11. 2008 Krve jako na jatkách je plný Louvre Miloslav  Štěrba
4. 11. 2008 Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách Uwe  Ladwig
4. 11. 2008 Devianti Jiří  Drašnar
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
29. 10. 2008 Trestní oznámení na film, který jsme neviděli? Michal  Vimmer
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Shromáždila Veronika Janečková proti sobě důkazní materiál? František  Koukolík
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček