25. 8. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 8. 2008

S učitelstvím to není tak jednoduché

Reakce na článek Jana Čulíka - "Škola sto let za opicemi" .

Pohled na situaci je vždy ze dvou stran, píše čtenář Miroslav Špatný. Pohled"zevnitř", tedy člověk kterého se daná situace přímo týká - zde tedy pohled učitelů a lidí pracujících v tomto oboru a proti nim pohled "zvenčí" - to je česká společnost. Názor lidí, kteří jsou z jakýchkoliv jiných oborů a nemají konkrétní praktické zkušenosti při práci ve školství. Pane Čulíku, vy podle mého názoru charakterizujete pohled "zvenčí". Máte svoje názory, máte svoje argumenty a ty jsou logické. Zaujímáte stanovisko proti těm "neprofesionálním" učitelům, kteří neumí dle citace:

"Prvotní povinností učitele je v žácích vyvolat nadšení a zájem. Učitel musí být psycholog, showman a herec ."

Teorie je taková, že s vámi souhlasím. Ano, učitel musí takovéto vlastnosti a přístup - mimo dalších.

Ale paní Pavla Cholevová v článku http://blisty.cz/art/42117.html položila otázku: Jsem výše zmíněný učitel s přístupem, který vy požadujete. Ale ve třídě je několik mladistvých, kteří nepřistoupili na dle citace z článku Jana Čulíka:

"Dobře, nemusí se podařit vyvolat zájem u všech žáků a v každém případě, ale učitel musí umět vyvolat zájem u většiny z nich, aby asociální elementy ve třídě ostatní žáci svým nadšením pro učitele převálcovali."

Pane Čulíku, vy jste asi nikdy neučil a psychologie kolektivu a vztahů v něm je následující:

Zrovna ty dle vašeho vyjádření "asociální elementy ve třídě" jsou ve třídě dominantní a strhávají na sebe pozornost, ostatní se podle nich chovají, nebo je tolerují, ale sami toto nedělají. Ale většinou si nedovolí proti nim vystoupit, aby je něčím "převálcovali". Pamatuje si ze svých školských let, že by se někdy stalo že ti "normální" žáci říkají tomu "asociálně" chovajícímu se spolužákovi "....prosimtě nech toho učitele bejt, neprovokuj ho, mi se chceme učit tu matematiku, vždyt to říká tak zajímavě,...přece nepřijdeme o další zajímavou hodinu jen kvůli tvýmu chování."

Slyšel jste někdy něco takového?

Většina žáků uvítá jakékoliv zdržení výuky. A to není chyba učitele.

Příklad ze života některé soukromé firmy - jestliže se pracující člověk účastní např. 3 denního školení a během dne jim školící pracovník oznámí, že odpadá 4 hodinové odpolední školení, jak tento pracovník zareaguje? Zkuste si odpovědět sami? Bude mu to líto? Bude toho velmi litovat a s ostatními se zkusí alespoň samostatně učit ???

NE !!! Řekne si, díky bohu že toho šaška nemusím poslouchat!

A toto je příklad dospělého, racionálně myslícího člověka, který se učí pro to, aby se ve své profesi komplexně rozvinul. Tento člověk ví o co mu jde. O jeho kariérní postup, o peníze, o jeho know-how. A co udělá? Opomene ostatní spolupracovníky, aby se věnovali stoprocentně školení a nevyrušovali, nekašlali na to, chce vytvořit s podobně smýšlejícími kolegy dobrou partu, aby se co nejlépe mohl vyškolit? Většinou je bohužel určitě zticha a trpělivě čeká až odtud vypadne. Znáte všichni jak vypadají takové školení - většinou. Uvědomte si, že toto je ta vaše hodina pravdy, kdy jste vy měli "zapnout" a být zodpovědní "studující". Byli jste déle než prvních 30 minut z té 6-ti hodinové přednášky?

Vím, že tento příklad se nedá úplně srovnat se školstvím, ale chci alespoň nějakým způsobem připomenout těm, kteří nepracují ve školství jak by se zachovali oni v podobné situaci. Půjdete aktivně příkladem za tím učitelem-školitelem, který se vám snaží něco předat? Budete okřikovat ostatní, uděláte dobrou partu těch co se chtějí něco dozvědět, něco se naučit a proti těm co na to slušně řečeno kašlou, dle citace: "Dobře, nemusí se podařit vyvolat zájem u všech žáků a v každém případě, ale učitel musí umět vyvolat zájem u většiny z nich, aby asociální elementy ve třídě ostatní žáci svým nadšením pro učitele převálcovali.". Uděláte to vy ? Konkrétně vy?

Teď si uvědomte, že ve třídě je 25-30 patnáctiletých puberťáků..... oproti vám se nechovají zodpovědně, nerespektují autoritu, snaží se před ostatníma prosadit, zaujmout..... neučí se (většinou), z principu věci. Jsou to puberťáci, co po nich chcete? A teď následující otázka. Proč to nechcete po sobě, když jste na tom školení?

Chtěl bych aby jste se na toto téma podívali i z tohoto pohledu a až poté vyvodili závěry na školství a jeho problémy.

Učitelé se ptají na následující otázky. Jak prosadit autoritu, jak vychovávat ve školství, když je doma rodiče sami nevychovají, jak zaujmout když nechtějí, jak obstát před zraky veřejnosti která z nich dělá neschopné budižkničemy, podprůměrně placené, jak se obhájit, ostatní neví jaké to je stát před tabulí.

Jak již bylo v některém článku řečeno. Žáci znají přesně svoje práva, kterých se mohou dovolávat a úlevy na které se mohou vymlouvat. Ale v naší moderní společnosti se musí nějakým způsobem chovat a mají určité povinnosti, ale to už nedodržují.

Ale co když se chovají podle vzorů, které vidí kolem sebe? Politika, filmy, rodiče,... Co se dá potom s tím ve škole udělat?

Na závěr: Souhlasím s tím, že by chtělo v českém školství asi 50 procent učitelů vyházet. Ti nejsou správnými kantory. Ale je tu druhá polovina, která dělá co může za těch pár korun. Za to psychické vypětí, bez uznání od společnosti a většiny žáků.

K tomuto ještě jedna poznámka: zkuste mi najít jakékoliv jiné zaměstnání, kde bude 50 procent lidí těch správných, kteří dělají tu práci zodpovědně, s nasazením a nepovažují to jen za práci, ale dělají to s "láskou". Chtějí ty žáky něco naučit a považují to trochu za poslání.

Jaké jiné VŠ zaměstnání má těch 50 procent? Doktoři medicíny? Právníci? Stavaři (Ing.), Strojaři (Ing.), Informatici, .... ?

A co tedy následující názor široké veřejnosti:

"České učitele by zjevně opravdu bylo třeba ze škol vypráskat?"

Široká česká veřejnosti. Zkuste si to učit, nebo jen stát za jedním učitelem a vidět co se děje ve školství ! Jeden týden, 6 hodin denně čistého času ve třídě + další administrativní práce kolem toho. Druhý den by většina z vás od toho utekla. Zkuste si sami zamést nejdříve před vlastním prahem, jak jste sami zodpovědní samostatně se sebevzdělávající zaměstnanci, kteří to dělají kvůli sobě a svému nadřízenému, který je přece skvělý člověk, který svým nasazením a přístupem dělá tu práci pro vás všechny lehčí a smysluplnější. Máte ho rádi a chcete stmelit kolektiv tak, aby všechno fungovalo jak má. Okřiknete každého, který chce prospěch jen pro sebe, podvádí, donáší atd... Přece takové chování v kolektivu nechcete, všichni táhnete za jeden provaz a takové lidi musíte usměrnit. Takto podobně fungují i vztahy ve třídě žáků. Co tam zmůže učitel? Co na vašem pracovišti zmůže váš nadřízený - vedoucí a co pro to dělá on? On má jednoduché účinné nástroje. Přeložení na jiné místo, zrušení prémií až po vyhození z firmy. Soudí ho někdo za to jak se chová ke svým podřízeným? Ale učitele soudí celá společnost veřejně :-) Zaslouží si ty nadávky, pošklebky a opovržení? Hodnoťte tento problém až když se na to podíváte z obou stran. Poté když znovu zopakujete výrok "Vypráskat učitele" tak řeknu ano tito lidé jsou seznámeni se situací ve školství a rozhodli dle svého uvážení ke svému názoru.

                 
Obsah vydání       25. 8. 2008
25. 8. 2008 21.srpen 1968 v OSN a jeho mezinárodně politický význam Miroslav  Polreich
25. 8. 2008 Gruzie obviňuje Rusko z pokračující "okupace"
25. 8. 2008 Obama prohraje, protože není dost americký
25. 8. 2008 Český rozhlas: nemohoucnost několika radních
25. 8. 2008 Témata a quasitémata, aneb Hrozí nám Nový světový pořádek? Ivo  Šebestík
25. 8. 2008 Mladí sociální demokraté se postavili proti vedení
24. 8. 2008 Pravděpodobná nástupkyně Saakašviliho letí do USA Karel  Dolejší
24. 8. 2008 Nestabilita v Gruzii zasáhla přepravu kaspické ropy Karel  Dolejší
25. 8. 2008 75. výročí VE 301, neboli "Goebbelsovy huby" Richard  Seemann
25. 8. 2008 24. srpna 1944: komunistické vedení pařížského povstání volá o pomoc americkou armádu Karel  Košťál
25. 8. 2008 Koncert klasické hudby jako politická událost Petr  Nachtmann
22. 8. 2008 Česká republika si zahrává s jaderným ohněm Jakub  Rolčík
23. 8. 2008 Většina zbraní dobytých ruskou armádou v Gruzii byla modernizována na Ukrajině
24. 8. 2008 Situace kolem Jižní Osetie: čísla a fakta -- viděná z ruské strany
23. 8. 2008 Bylo odpoledne... Josef  Škvorecký
23. 8. 2008 Škvoreckého Mirákl: Politická detektivka? Petr  Kleňha
25. 8. 2008 Devatenácté století ještě neskončilo, ale dvacáté století již ano Jiří  Beránek
25. 8. 2008 Srpnová noc - perfektně zvládnuté téma? František  Hájek
23. 8. 2008 Američané usmrtili 76 afghánských civilistů, konstatuje afghánské ministerstvo vnitra
23. 8. 2008 Centrum CIA v Makedonii staví firma, která dělala pro Saddáma
25. 8. 2008 Šestý smysl, aneb Co nám říká jednání ryb? Uwe  Ladwig
22. 8. 2008 IANSA: Kdo prodal německé útočné pušky do Gruzie?
22. 8. 2008 Polsko--americká deklarace -- rizika ihned, posílení bezpečnosti (snad) od roku 2012 Karel  Dolejší
22. 8. 2008 "Reakce ruských jednotek v Jižní Osetii byla zcela oprávněná"
22. 8. 2008 Americký ultrakonzervativec kritizuje Bushovu vládu za válku v Gruzii
22. 8. 2008 Reformy r. 1968 byly důležité, protože začaly
25. 8. 2008 Paroubek: Jednat ještě neznamená dojednat Jiří  Paroubek
22. 8. 2008 1938, 1968, 2008: Radar a "Střídání stráží" Petr  Glivický
25. 8. 2008 S učitelstvím to není tak jednoduché
22. 8. 2008 Jestliže se Čechům radar nelíbí, mohou přece Topolánka vyhnat z funkce
22. 8. 2008 V láhvi s medem okolo Islandu Bohumil  Kartous
22. 8. 2008 Copak mají Spojené státy nárok odsuzovat humanitární intervence? Daniel  Veselý
22. 8. 2008 AT&T vám přináší předvolební sjezd demokratů ... a republikánský sjezd jakbysmet! Greg  Evans
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008
23. 8. 2008 Velvyslanec USA v Moskvě: Rusko odpovědělo na gruzínský útok odůvodněně
25. 8. 2008 Bitva u Kurska aneb čím nás krmí média Miloslav  Štěrba

Školství RSS 2.0      Historie >
25. 8. 2008 S učitelstvím to není tak jednoduché   
20. 8. 2008 Úroveň vysokoškolského studia určují studentky a studenti Milan  Šveřepa
19. 8. 2008 Jsou učitelé v koncích? Miriam  Prokešová
19. 8. 2008 Není pravda, že ve škole není disciplína   
19. 8. 2008 Jak mě pět let na vysoké škole nepřipravilo na kariéru učitelky   
19. 8. 2008 Učitelství je především řemeslo, na pedagogických fakultách se však nevyučuje Bohuslav  Sedláček
18. 8. 2008 Zatím ještě učím...   
15. 8. 2008 Co s problémovým žákem?   
15. 8. 2008 Škola sto let za opicemi Jan  Čulík
15. 8. 2008 Stěžujeme si, jak nic nejde Boris  Cvek
15. 8. 2008 České školy jsou zoufale podfinancované   
15. 8. 2008 Šaška ze sebe dělat nebudu. Žákům dám po čuni   
15. 8. 2008 ČR nemá špatné učitele   
14. 8. 2008 Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly Jan  Paul
11. 8. 2008 Dětem chybí přirozená autorita Miriam  Prokešová