25. 8. 2008
S učitelstvím to není tak jednoduchéReakce na článek Jana Čulíka - "Škola sto let za opicemi" . Pohled na situaci je vždy ze dvou stran, píše čtenář Miroslav Špatný. Pohled"zevnitř", tedy člověk kterého se daná situace přímo týká - zde tedy pohled učitelů a lidí pracujících v tomto oboru a proti nim pohled "zvenčí" - to je česká společnost. Názor lidí, kteří jsou z jakýchkoliv jiných oborů a nemají konkrétní praktické zkušenosti při práci ve školství. Pane Čulíku, vy podle mého názoru charakterizujete pohled "zvenčí". Máte svoje názory, máte svoje argumenty a ty jsou logické. Zaujímáte stanovisko proti těm "neprofesionálním" učitelům, kteří neumí dle citace: "Prvotní povinností učitele je v žácích vyvolat nadšení a zájem. Učitel musí být psycholog, showman a herec ." |
Teorie je taková, že s vámi souhlasím. Ano, učitel musí takovéto vlastnosti a přístup - mimo dalších. Ale paní Pavla Cholevová v článku http://blisty.cz/art/42117.html položila otázku: Jsem výše zmíněný učitel s přístupem, který vy požadujete. Ale ve třídě je několik mladistvých, kteří nepřistoupili na dle citace z článku Jana Čulíka: "Dobře, nemusí se podařit vyvolat zájem u všech žáků a v každém případě, ale učitel musí umět vyvolat zájem u většiny z nich, aby asociální elementy ve třídě ostatní žáci svým nadšením pro učitele převálcovali." Pane Čulíku, vy jste asi nikdy neučil a psychologie kolektivu a vztahů v něm je následující: Zrovna ty dle vašeho vyjádření "asociální elementy ve třídě" jsou ve třídě dominantní a strhávají na sebe pozornost, ostatní se podle nich chovají, nebo je tolerují, ale sami toto nedělají. Ale většinou si nedovolí proti nim vystoupit, aby je něčím "převálcovali". Pamatuje si ze svých školských let, že by se někdy stalo že ti "normální" žáci říkají tomu "asociálně" chovajícímu se spolužákovi "....prosimtě nech toho učitele bejt, neprovokuj ho, mi se chceme učit tu matematiku, vždyt to říká tak zajímavě,...přece nepřijdeme o další zajímavou hodinu jen kvůli tvýmu chování." Slyšel jste někdy něco takového? Většina žáků uvítá jakékoliv zdržení výuky. A to není chyba učitele. Příklad ze života některé soukromé firmy - jestliže se pracující člověk účastní např. 3 denního školení a během dne jim školící pracovník oznámí, že odpadá 4 hodinové odpolední školení, jak tento pracovník zareaguje? Zkuste si odpovědět sami? Bude mu to líto? Bude toho velmi litovat a s ostatními se zkusí alespoň samostatně učit ??? NE !!! Řekne si, díky bohu že toho šaška nemusím poslouchat! A toto je příklad dospělého, racionálně myslícího člověka, který se učí pro to, aby se ve své profesi komplexně rozvinul. Tento člověk ví o co mu jde. O jeho kariérní postup, o peníze, o jeho know-how. A co udělá? Opomene ostatní spolupracovníky, aby se věnovali stoprocentně školení a nevyrušovali, nekašlali na to, chce vytvořit s podobně smýšlejícími kolegy dobrou partu, aby se co nejlépe mohl vyškolit? Většinou je bohužel určitě zticha a trpělivě čeká až odtud vypadne. Znáte všichni jak vypadají takové školení - většinou. Uvědomte si, že toto je ta vaše hodina pravdy, kdy jste vy měli "zapnout" a být zodpovědní "studující". Byli jste déle než prvních 30 minut z té 6-ti hodinové přednášky? Vím, že tento příklad se nedá úplně srovnat se školstvím, ale chci alespoň nějakým způsobem připomenout těm, kteří nepracují ve školství jak by se zachovali oni v podobné situaci. Půjdete aktivně příkladem za tím učitelem-školitelem, který se vám snaží něco předat? Budete okřikovat ostatní, uděláte dobrou partu těch co se chtějí něco dozvědět, něco se naučit a proti těm co na to slušně řečeno kašlou, dle citace: "Dobře, nemusí se podařit vyvolat zájem u všech žáků a v každém případě, ale učitel musí umět vyvolat zájem u většiny z nich, aby asociální elementy ve třídě ostatní žáci svým nadšením pro učitele převálcovali.". Uděláte to vy ? Konkrétně vy? Teď si uvědomte, že ve třídě je 25-30 patnáctiletých puberťáků..... oproti vám se nechovají zodpovědně, nerespektují autoritu, snaží se před ostatníma prosadit, zaujmout..... neučí se (většinou), z principu věci. Jsou to puberťáci, co po nich chcete? A teď následující otázka. Proč to nechcete po sobě, když jste na tom školení? Chtěl bych aby jste se na toto téma podívali i z tohoto pohledu a až poté vyvodili závěry na školství a jeho problémy. Učitelé se ptají na následující otázky. Jak prosadit autoritu, jak vychovávat ve školství, když je doma rodiče sami nevychovají, jak zaujmout když nechtějí, jak obstát před zraky veřejnosti která z nich dělá neschopné budižkničemy, podprůměrně placené, jak se obhájit, ostatní neví jaké to je stát před tabulí. Jak již bylo v některém článku řečeno. Žáci znají přesně svoje práva, kterých se mohou dovolávat a úlevy na které se mohou vymlouvat. Ale v naší moderní společnosti se musí nějakým způsobem chovat a mají určité povinnosti, ale to už nedodržují. Ale co když se chovají podle vzorů, které vidí kolem sebe? Politika, filmy, rodiče,... Co se dá potom s tím ve škole udělat? Na závěr: Souhlasím s tím, že by chtělo v českém školství asi 50 procent učitelů vyházet. Ti nejsou správnými kantory. Ale je tu druhá polovina, která dělá co může za těch pár korun. Za to psychické vypětí, bez uznání od společnosti a většiny žáků. K tomuto ještě jedna poznámka: zkuste mi najít jakékoliv jiné zaměstnání, kde bude 50 procent lidí těch správných, kteří dělají tu práci zodpovědně, s nasazením a nepovažují to jen za práci, ale dělají to s "láskou". Chtějí ty žáky něco naučit a považují to trochu za poslání. Jaké jiné VŠ zaměstnání má těch 50 procent? Doktoři medicíny? Právníci? Stavaři (Ing.), Strojaři (Ing.), Informatici, .... ? A co tedy následující názor široké veřejnosti: "České učitele by zjevně opravdu bylo třeba ze škol vypráskat?" Široká česká veřejnosti. Zkuste si to učit, nebo jen stát za jedním učitelem a vidět co se děje ve školství ! Jeden týden, 6 hodin denně čistého času ve třídě + další administrativní práce kolem toho. Druhý den by většina z vás od toho utekla. Zkuste si sami zamést nejdříve před vlastním prahem, jak jste sami zodpovědní samostatně se sebevzdělávající zaměstnanci, kteří to dělají kvůli sobě a svému nadřízenému, který je přece skvělý člověk, který svým nasazením a přístupem dělá tu práci pro vás všechny lehčí a smysluplnější. Máte ho rádi a chcete stmelit kolektiv tak, aby všechno fungovalo jak má. Okřiknete každého, který chce prospěch jen pro sebe, podvádí, donáší atd... Přece takové chování v kolektivu nechcete, všichni táhnete za jeden provaz a takové lidi musíte usměrnit. Takto podobně fungují i vztahy ve třídě žáků. Co tam zmůže učitel? Co na vašem pracovišti zmůže váš nadřízený - vedoucí a co pro to dělá on? On má jednoduché účinné nástroje. Přeložení na jiné místo, zrušení prémií až po vyhození z firmy. Soudí ho někdo za to jak se chová ke svým podřízeným? Ale učitele soudí celá společnost veřejně :-) Zaslouží si ty nadávky, pošklebky a opovržení? Hodnoťte tento problém až když se na to podíváte z obou stran. Poté když znovu zopakujete výrok "Vypráskat učitele" tak řeknu ano tito lidé jsou seznámeni se situací ve školství a rozhodli dle svého uvážení ke svému názoru. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
25. 8. 2008 | S učitelstvím to není tak jednoduché | ||
20. 8. 2008 | Úroveň vysokoškolského studia určují studentky a studenti | Milan Šveřepa | |
19. 8. 2008 | Jsou učitelé v koncích? | Miriam Prokešová | |
19. 8. 2008 | Není pravda, že ve škole není disciplína | ||
19. 8. 2008 | Jak mě pět let na vysoké škole nepřipravilo na kariéru učitelky | ||
19. 8. 2008 | Učitelství je především řemeslo, na pedagogických fakultách se však nevyučuje | Bohuslav Sedláček | |
18. 8. 2008 | Zatím ještě učím... | ||
15. 8. 2008 | Co s problémovým žákem? | ||
15. 8. 2008 | Škola sto let za opicemi | Jan Čulík | |
15. 8. 2008 | Stěžujeme si, jak nic nejde | Boris Cvek | |
15. 8. 2008 | České školy jsou zoufale podfinancované | ||
15. 8. 2008 | Šaška ze sebe dělat nebudu. Žákům dám po čuni | ||
15. 8. 2008 | ČR nemá špatné učitele | ||
14. 8. 2008 | Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly | Jan Paul | |
11. 8. 2008 | Dětem chybí přirozená autorita | Miriam Prokešová |