14. 8. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 8. 2008

Monitor Jana Paula:

Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly

Miriam Prokešová naznačila ve svém článku "Dětem chybí přirozená autorita" řadu témat. Zcela určitě se nedivím, cože nám to za děti chodí do našich škol a vyrůstá v našich rodinách. Ano, učitelé by měli být především lidští, měli by umět mít rádi, jedině pak mohou jít osobním příkladem a probouzet zájem. Myslím že rovnice je učitel -- žák, žák reaguje na svého učitele, "měří ho" vším, co se naučil v rodině a na učiteli záleží, jakou strategii zvolí.

Střetu, či vzájemné interakci se nelze vyhnout, avšak agrese, či ústupky, nebo benevolence, nejsou cestou ani pro jednoho. Pravidla jsou jasná a ty musí učitel hájit, škola prostě není holubník, funguje na základě nějakých pravidel, v nějakém režimu, za určitých podmínek pro obě strany, avšak to všechno zbývající a není toho málo, je "vyjednávání", dohoda, mezi nutným a možným. První, co musí tedy učitel udělat, je se žákem mluvit.

Dobro nelze v člověku předpokládat, stejně jako zlo. Obé existuje jen v příslušném kontextu společenského a kulturního života a jeho morálních a etických parametrů. Být dobrým, nebo zlým, se musí vyplatit, oba modely chování musí pro jedince znamenat nějaké výhody, určitý zisk. Pokud je společnost nastavená tak, že se vyplatí být zlým (sobeckým, pokryteckým, závistivým), pak výchovné vzory odpovídají této realitě a děti v tomto klimatu vyrůstají.

V člověku je trvale přítomna jen schopnost být za určitých podmínek dobrým (stejně jako zlým) a ta je vždy v různé míře a různými způsoby výchovy buď podporována, anebo potlačována. Svět nikdy nebyl bezpečným místem a nikdy nebylo v jeho vývoji nic jednou provždy dané. Svět může být bezpečným, jak chce, pokud člověk nenalezne jistotu sám v sobě, nikdy se nebude moci o nic opřít a zůstane vyvržencem třeba v ráji.

Potřebu řádu musí mít člověk ukotvit sám v sobě a učí se to od narození prostřednictvím rodičů. Aby mohlo dítě později reflektovat svět z hlediska této vnitřní potřeby, musí mít program, ne pro volný čas a organizování, ale ve smyslu nějaké smysluplné životní cesty. Tam se potom v plné míře uplatňuje vůle a pozitivní složky jeho osobnosti. Základním stavebním kamenem osobnosti je iniciace a její podmínkou je motivace.

Bez těchto dvou kvalit se nelze učit ničemu, nelze být vzděláván, sociálně ani vědomostně, a nelze obstát ani vůči sobě samému. Aby se člověk inicioval k tomu, být například dobrým, aby mohl rozvíjet tuto vrozenou schopnost, musí k tomu být bezpodmínečně nějak motivován. Jednak společností, ale především výchovou v rodině, přičemž ani jedno ani druhé se ale neobejde bez názornosti.

Ale pozitivní vzory mohou fungovat jen skrze příklady, stejně tak, jako vzory negativní. Dítě musí být svědkem například toho, že otec a matka drží slovo, že za jejich slovy je vždy čin a jejich pohlazení znamená skutečnou lásku. Každý, který to dokáže, je pro dítě vždy přirozenou autoritou, aniž by se o to musel nějak složitě snažit. Autorita se nedá u dětí koupit, nedá se demonstrovat, ani autoritativně z hlediska pozice vynutit, natož vyprosit.

Autoritu je možné jen projevit, avšak lze ji projevit pouze v nějakém vztahu, přičemž každý vztah, který není povrchní, musí mít náplň, jejímž obsahem je participace, která se neobejde bez nutnosti udělat si čas. Můžeme dítě tisíckrát ujišťovat o tom, že ho máme rádi, jestliže ho přehlížíme, nebude nám to věřit. Učitel může domlouvat žáku, jak chce, jestliže mu žák neuvěří, že má o něho skutečný a ne jenom skrze pozici vynucený zájem, žádnou cestu k hlubší komunikaci s ním neudělá. Zde se rodí důvěryhodný vztah.

Dohady o více či méně liberální výchově jsou nesmyslné, neboť nic z toho nefunguje skrze nařízení. Život přináší vždy řadu nových složitých situací, na které musí člověk reagovat vždy sobě odpovídajícím způsobem. Trest je selhání především vlastních možností řešit problém jinak. Jestliže mi musí být dítě podřízeno, jestliže ho chci neustále vést, pak je to projev mé vlastní závislosti, že já sám nejsem schopen být samostatný.

Restrikci nepřijme nikdo, nikoliv jen dospívající. Restrikce je uplatnění nějaké moci a moc vyvolává vždy pocit bezpráví a ta zase agresi. Na konci je často státem chráněný učitel a tzv. nezvládnutelný konfliktní žák, který je buď vyhozen, anebo přejde na jinou školu. Učitel, který umí vytvořit s žákem kvalitní vztah, nepotřebuje trestat, naopak, konfliktní žák je pro něho výzva. Učitel, který není líný a hloupý, se neorientuje jen na "vzorné" a poslušné žáky.

                 
Obsah vydání       14. 8. 2008
14. 8. 2008 Polsko a USA podepsaly předběžnou dohodu o protiraketové obraně
14. 8. 2008 BBC cituje Gruzínku z města Gori: Proč bojovali? Nikdo tohle nechce!
14. 8. 2008 "V Gruzi nebojujeme"
14. 8. 2008 USA a Rusko vedou navzájem ohledně konfliktu v Gruzii slovní válku
14. 8. 2008 Americký profesor a právník: Musíme usilovat o konsensus s Ruskem a Čínou
14. 8. 2008 Tři stezky (ke) komunismu Martin  Škabraha
14. 8. 2008 Mladíček v pardálí kůži oděný tahal čerta za ocas Bushka  Bryndová
13. 8. 2008 Gruzie -- toto není konec Milan  Valach
13. 8. 2008 Gruzie: Obě strany zastrašují civilní obyvatelstvo
14. 8. 2008 Sergej Magid: Nikdy jsem nebyl okupantem Československa!!
14. 8. 2008 Věříme vám, věřte nám !
8. 8. 2008 Jak tomu bylo ve skutečnosti během Pražského jara Jan  Čulík
14. 8. 2008 Nevzdělanci u moci Štěpán  Kotrba
14. 8. 2008 Američané nám v případě invaze nepomůžou Petr  Nachtmann
14. 8. 2008 Britské zákony o pomluvě potlačují svobodu slova, varuje OSN
14. 8. 2008 Světová ekonomická recese buší na vrata českých montoven Radovan  Baroš
14. 8. 2008 Komunismus je mnohem horší, neboť fašismus je jeho součástí
14. 8. 2008 Rusko: Amerika si bude muset vybrat, zda chce dobré styky s Gruzií, nebo s Ruskem
14. 8. 2008 Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly Jan  Paul
14. 8. 2008 Saakašvili a hra hráčů, neboli Zdánlivé nedorozumění mocného přítele a hru znajícího nepřítele Uwe  Ladwig
13. 8. 2008 Princ Charles: Geneticky modifikované potraviny způsobí světovou ekologickou katastrofu
14. 8. 2008 Karel Tejnora: Mne se volby netýkají Jan  Neoral
13. 8. 2008 Horké léto roku 1950 v Jižní Koreji Daniel  Veselý
13. 8. 2008 Amen, pane premiére Miloslav  Štěrba
14. 8. 2008 Jak se žilo.. ...nukleárnímu fyzikovi Štěpán  Kotrba, Michel  Fleischmann
13. 8. 2008 George Bush: Amerika zasáhne v Gruzii
13. 8. 2008 Rusko odmítlo požadavek Západu, aby uznalo územní celistvost Gruzie
14. 8. 2008 Historie je Sněhurka, ideologie otrávené jablko. Nebo ne? Luděk  Toman
13. 8. 2008 Vesnická magie: pozdrav ze starých časů moderním civilizacím Hana  Tomšů
13. 8. 2008 O dvanácti koláčcích a normalizaci trochu jinak Jiří  Beránek
13. 8. 2008 Zrádný ostravský hejtman Michal  Kuklík
13. 8. 2008 Human Rights Watch: Přehnaná propaganda o vraždění v Jižní Osetii vyvolává útoky proti Gruzíncům
13. 8. 2008 ČR nejprve napomohla krveprolévání, teď to flikuje humanitární pomocí
13. 8. 2008 Gorbačov: Neměli jsme jinou možnost
13. 8. 2008 Lidé v Cchinvali jsou v tísni, kde je Člověk v tísni? Štěpán  Kotrba
13. 8. 2008 Budou pro americké antirakety k dispozici i nukleární hlavice? Lukáš  Visingr
13. 8. 2008 Demokratizace někdejších totalitních režimů je vítězstvím Spojených států Boris  Cvek
13. 8. 2008 Hvězdné války II: Pokračování protiraketové obrany jinými prostředky Karel  Dolejší
13. 8. 2008 Americký systém protiraketové obrany: Vliv nových technologií od počátku roku 2008 Stanislav  Kaucký
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
14. 8. 2008 Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly Jan  Paul
11. 8. 2008 Dětem chybí přirozená autorita Miriam  Prokešová
5. 8. 2008 Vypráskat ze škol i učitelky Pavel  Táborský
2. 8. 2008 Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů Štěpán  Kotrba
23. 7. 2008 Hospodářská krize na obzoru, aneb Výhoda poklesu porodnosti a chybějícího vzdělání Uwe  Ladwig
22. 7. 2008 Výuka angličtiny na VŠ jako kladivo na čarodějnice Jiří  Beránek
4. 7. 2008 Demokracie ve školství, neboli Kvalita není jen nutná, mělo by ji také být možné prosadit Uwe  Ladwig
3. 7. 2008 Liška: Za poslední ročník mateřské školky povinně plaťte, aneb jak zezelenat zděšením Anna  Čurdová
2. 7. 2008 Národ Gátorů: Jak vypadá americký model "univerzity-firmy" Greg  Evans
30. 6. 2008 Inteligenci do škol Ondřej  Hausenblas
26. 6. 2008 Škola žádá kreativitu Michal  Giboda
26. 6. 2008 O "lopatách" a o vzdělání Ivan Odilo Štampach
16. 6. 2008 Stav školství je odrazem stavu společnosti   
16. 6. 2008 Mafiánský kapitalismus v českém školství   
13. 6. 2008 Proč jsou studenti bez motivace