19. 8. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 8. 2008

Jsou učitelé v koncích?

Naši učitelé, tedy učitelé v Čechách, netrpí ani tak dnes tolik známým a moderním syndromem vyhoření. Nazvala bych to jinak -- jsou to učitelé ne vyhořelí, ale "převálcováni." Svědčí o tom i mnohé ohlasy na můj článek Dětem chybí přirozená autorita. Proč si to myslím?

Samozřejmě i teoretik -- pedagog z vysoké školy tak nějak ví, co se děje v dnešních školách. Sama jsem učila na základní i střední i vyšší škole a neustále jsem s dětmi i učiteli v kontaktu. Dokážu si nejen představit, ale dokonce i vím, co dnešní učitel ve školách prožívá a zažívá nebo co vše prožívat může. Udržet kázeň je mnohdy nad lidské síly. Zaujmout -- to v dnešním přeinformovaném světě je více než problém. Navíc, je to učitel, kdo stojí před třídou zcela sám a osamocen a kdo je v podstatě jediný bezmocný; a to nejen proto, že v podstatě žádné pravomoci nemá a žák může cokoliv, a to docela beztrestně, ale z mnoha více příčin.

Jenže - co s problémovým žákem? Otázka by mohla znít i jinak -- kdo je to "problémový žák"? Problémový žák není jen ten žák, který dělá problémy, ale je to člověk, lidská bytost, dítě, které MÁ problém. A neumí ho ventilovat jinak než problémem. Pokud jsme zahnáni do úzkých, pokud jsme v nějaké zátěžové situaci, fungují v nás atavistické mechanismy --reagujeme buďto únikem nebo útokem. Problémový žák, tedy lidská bytost s problémem, reaguje často tím, že útočí. Nezná jiný způsob.

Učitel do školy musí, padlo v ohlasu od paní Cholevové. Může si však najít jinou profesi, není to jeho jediná životní nutnost. Kdo však do školy skutečně musí, kdo nemá jinou možnost -- to není nikdo jiný než dítě. Je to dítě, které nemá na vybranou. Potřebuje ke svému růstu pocit bezpečí, přijetí druhých, někam patřit, dále potřebu uznání a spoustu dalších, avšak -- podle výzkumů až 42% dětí v ČR, tedy téměř polovina, zažívá v průběhu své školní docházky útok na svou vlastní osobu, kterému se říká šikana. Jinými slovy musí jít tam, kde je mu ubližováno, kde to samo nemá jak zvládat, kde není přijímáno, oceňováno, uznáváno, kde nemá možnost vyhnout se komunikaci s těmi, se kterými komunikovat neumí nebo nedokáže. Pokud potkáme v dospělém životě člověka, s nímž komunikaci jakýmkoliv způsobem nezvládáme, nikdo nás k této komunikaci nenutí. Dítě, které hledá samo sebe, neví co se sebou, to musí umět komunikovat kdykoliv, jakkoliv a s kýmkoliv. Utéct není kam.

Dnešní děti možná mají dojem a myslí si to a zkoušejí, zdali mohou opravdu všechno. K jejich věku to jistě patří. Proto tvrdím, že jim chybí přirozená autorita. A vůbec to není myšleno jako kritika učitelů a jejich práce (nesmírně si jí naopak vážím), ale jako pomoc, jak z této situace ven. Protože -- pokud se ještě více upneme na výchovné trestání, pokud jen zavedeme silnější a větší tresty, příkazy a zákazy, o to větší míra agrese se nám vrátí zpět -- a nebude dlouho trvat, a i učitelé v Čechách budou chodit do práce se zbraní v ruce (nejen v USA). Dítě ale potřebuje pořádek a řád, potřebuje mít jasně vymezené hranice, avšak autoritou, kterou samo a rádo přijímá jako za svou. Tedy autoritou přirozenou, která vyplývá mimo jiné i z důvěryhodného vztahu.

Naši učitelé jsou převálcováni, protože o ničem takovém už nechtějí slyšet. Mají toho prostě dost. Děti jsou často nezvládnutelné, rodiče na výchovu také ne vždy stačí (odtud také pramení prvotní příčiny "problémů", vytvářejících z dítěte problémové dítě). Učitelé jsou tlačeni povinnostmi shora i zdola a dohromady nikdo jejich práci skutečně neocení. Dovolují si na ně nejen děti -- žáci, ale také rodiče a navíc celá společnost, která si již zvykla dívat se na ně spíše jako na ty neschopné než schopné. Navíc mají neustále před očima svou zodpovědnost, a unést ji mnohdy není jak. Proto neudivuje, když sami učitelé vyzvou své kritiky, ať si to tedy zkusí, stát před třídou dospívajících puberťáků. Má to však jeden velký problém -- např. takový lékař si je plně vědom své odbornosti a kvalifikace, že vás po kritice své práce nevyzve, hele, zaplombuj si to sám, odoperuj si to, tady máš skalpel, teď se ukaž. Učitelé jsou na tom jinak. Jsou natolik vším převálcováni, že jim nedojde, že to jsou oni, ve škole jediní vzdělaní odborníci, kteří by problémy s problémovými žáky a vůbec dětí měli umět bezprostředně zvládat. Že na to mají glejt. Že to jsou oni, kdo by měli mít motivační, komunikační, organizační, hodnotící a další kompetence. A navíc -- nezvládá-li výchovu rodina, jsou to oni, kteří by měli poradit rodičům, jak ji zvládat, protože to oni jsou aprobovaní ve výchově a vzdělávání. A neměli by křičet -- za to a to mohou rodiče a rodina, protože rodiče, přiznejme si to nebo ne, obyčejně vysokoškolsky vzdělanými odborníky na výchovu zpravidla nejsou. A dopouštějí se tak mnohých, často neuvědomovaných chyb a omylů. Naopak - učitelé vysokoškolsky vzdělanými odborníky na výchovu ať chtějí nebo ne prostě a jednoduše jsou.

Pak je zde ovšem ještě již vzpomínaná společnost. Svět nikdy nebyl zcela bezpečným místem k žití, ale -- dnešní doba je přece jen v něčem výjimečná. Nejen, že poprvé v historii lidstva nám všem hrozí vteřinová zkáza globální úrovně celé naší zeměkoule pomocí nukleárních zbraní, ale veškeré hodnoty přestávají být (možná i právě proto) skutečnými hodnotami. A politika nejen na české úrovni, ale v té celosvětové míře, je založena spíše na ztrátě hodnot než naopak. Nic není jednou a provždy dané -- nemáme prostě své pevné neměnitelné body. A najít bezpečí sami v sobě, to je také úkolem výchovy.

Ale výchovy kde a jak? V dnešních často nefungujících rodinách? V dnešních školách s převálcovanými učiteli a s problémovými žáky? V dnešní společnosti, která žádná pravidla nezná, a tudíž v podstatě sama o sobě není ani výchovná a ani bezpečná?

Co tedy vlastně můžeme po učitelích chtít? Nemohou být jedinými zodpovědnými a jedinými téměř spasiteli světa. Ale do jisté míry za děti, i ty problémové, zodpovídají. O to více by mělo být jejich povolání úctyhodné a vážené. Tak, aby nemuseli být převálcováni ani vyhořelí a alergičtí na jakékoliv dobře míněné názory a východiska, nejen v podobě přirozené autority, ale i jiná, která jim již a priori zavánějí kritikou.

Pokud se takto "převálcovat" nenechají, snad tak brzy v koncích ani nebudou.

                 
Obsah vydání       19. 8. 2008
19. 8. 2008 Česká republika po 14 letech Jiří  Jírovec
19. 8. 2008 Socialismus s lidskou tváří Josef  Vít
19. 8. 2008 Bělohradského "Hoře z hojnosti" v předvečer srpnového výročí Miloslav  Štěrba
18. 8. 2008 Podle gruzínských vládních zdrojů byl vojenský radar prvním cílem bombardování Štěpán  Kotrba
19. 8. 2008 Našla se hlavice Točky. Zn.: Spadla z nebe na náměstí a je nepoškozená... Štěpán  Kotrba
19. 8. 2008 Citát dne (včerejšího), ignorující Vietnam, Srbsko, Afghánistán i Irák. A půl tuctu dalších zemí.
19. 8. 2008 Ukrajina v pohybu: Tymošenková pracuje v zájmu Moskvy ?!?
19. 8. 2008 Tupeni a zrádcováni za příčinou tisíciletého trvání říše ruské
19. 8. 2008 Ministru Liškovi: Nevyhazujte peníze oknem Jan  Wagner
19. 8. 2008 Mušarraf odišiel, prišiel Laškar. To je tvoja smrť, India
18. 8. 2008 Jižní Osetie zadržuje civilní rukojmí a porušuje tím Ženevské dohody
19. 8. 2008 V Moskvě se vyznamenávalo
19. 8. 2008 Rusové se zakopávají u gruzínské metropole
18. 8. 2008 Komunismus, nebo fašismus? Michal  Vimmer
19. 8. 2008 Občané, ztraťe se, nebo seďte doma Václav  Novotný
19. 8. 2008 Pokyn - likvidovat iniciativu Ne základnám?! Václav  Novotný
18. 8. 2008 Fotoreportéři Reuters podle bloggerů nejspíše falšovali reportáž z gruzínské Gori
19. 8. 2008 Dosavadní zákonná ochrana stačí Matěj  Šuster
19. 8. 2008 Ideologie proti pragmatismu Jan  Čulík
19. 8. 2008 Jak se vyhnout vydřidušským českým bankám?
18. 8. 2008 Nejlepší obranou je útok
18. 8. 2008 Levičácký zrádce a bolševická kurva v Britských listech
19. 8. 2008 Afghánistán, spojenec Západu, odsuzuje ženy na 20 let za to, že byly znásilněny
18. 8. 2008 Srpen 1968 očima dnešních Rusů
18. 8. 2008 Zdravotnické reformy bez smlouvy s občany Martin  Gřeš
18. 8. 2008 Přestaňte už konečně lhát o radaru Miroslav  Pořízek
18. 8. 2008 Jak je tomu s povahou usnesení Výboru pro světové dědictví UNESCO Petr  Kužvart
18. 8. 2008 Může stanovení pevného termínu přijetí eura v ČR zmírnit posilovnání české měny? Jan  Hošek
18. 8. 2008 21.srpen 1968 a 20. srpen 1969 očima budoucího rusisty Miloslav  Štěrba
17. 8. 2008 Zmrzlá vlaštovka Pražského jara Richard  Seemann
19. 8. 2008 Jsou učitelé v koncích? Miriam  Prokešová
19. 8. 2008 Jak mě pět let na vysoké škole nepřipravilo na kariéru učitelky
18. 8. 2008 Zatím ještě učím...
19. 8. 2008 Učitelství je především řemeslo, na pedagogických fakultách se však nevyučuje Bohuslav  Sedláček
19. 8. 2008 Není pravda, že ve škole není disciplína
19. 8. 2008 Špatná kniha o životě za komunismu Tomáš  Krček
19. 8. 2008 Idoly trhu John Michael Greer
19. 8. 2008 Betonovat, nebo bránit? Adam  Rykala
18. 8. 2008 Diag Human Petr  Wagner
18. 8. 2008 Vystřízlivění Michal  Vimmer
18. 8. 2008 Geopolitické důsledky dvoudenní války Oskar  Krejčí
18. 8. 2008 Tak k čemu je NATO?
17. 8. 2008 BBC: Saakašvili žvýká svou kravatu
17. 8. 2008 Saakašvili není demokrat a je to šílenec
18. 8. 2008 ČT, Saakašvili a jeho kravata
16. 8. 2008 "Odvážná malá Gruzie": Bruselská PR agentura vyhrála pro Saakašviliho mediální válku
16. 8. 2008 BBC: Rusové se nenaučili, jak hrát hru s médii
17. 8. 2008 Pozor na něco, co nemyslíme vážně
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
19. 8. 2008 Jsou učitelé v koncích? Miriam  Prokešová
19. 8. 2008 Není pravda, že ve škole není disciplína   
19. 8. 2008 Jak mě pět let na vysoké škole nepřipravilo na kariéru učitelky   
19. 8. 2008 Učitelství je především řemeslo, na pedagogických fakultách se však nevyučuje Bohuslav  Sedláček
18. 8. 2008 Zatím ještě učím...   
15. 8. 2008 Co s problémovým žákem?   
15. 8. 2008 Škola sto let za opicemi Jan  Čulík
15. 8. 2008 Stěžujeme si, jak nic nejde Boris  Cvek
15. 8. 2008 České školy jsou zoufale podfinancované   
15. 8. 2008 Šaška ze sebe dělat nebudu. Žákům dám po čuni   
15. 8. 2008 ČR nemá špatné učitele   
14. 8. 2008 Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly Jan  Paul
11. 8. 2008 Dětem chybí přirozená autorita Miriam  Prokešová
5. 8. 2008 Vypráskat ze škol i učitelky Pavel  Táborský
2. 8. 2008 Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů Štěpán  Kotrba