18. 8. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 8. 2008

Zatím ještě učím...

Pedagogické pomůcky se nedají sehnat

Zatím ještě učím na SPŠ a VOŠ Kladno. Váš článek "Škola sto let za opicemi" mne přinutil, ačkoliv to nemám příliš ve zvyku, reagovat.

Snažil jsem se, přesně jak píšete: "Samozřejmě že profesionální učitel využívá v hodinách powerpointových projekcí, videoklipů, audioukázek a hlavně interakce a diskuse se studenty, stejně jako samostatných projektů, které musejí připravovat studenti sami. Dobrou vyučovací hodinu připraví totiž sami studenti, a učitel je k tomu motivuje svým nadšením."

Příprava jedné poněkud multimediální vyučovací hodiny pro interaktivní tabuli (Pro nezasvěcené: To je taková ta tabule, co se na ní dá elektronickým perem psát, promítat video a podobně) mi trvá přes tři hodiny, píše Jan Pacovský.

Různých hodin, kdy bych takto připravený pořad mohl použít, je týdně asi šest. Vynásobte si sám a přičtěte k přípravě testů, laboratorních prací, opravám, zkoušením...). Bohužel na stejné vyučovací hodiny musím připravit totéž ve variantě, jak píšete, nudného mluvení, protože interaktivní tabule a datový projektor nejsou ve všech třídách a nebudou (Proč? Viz například opět slavně prohraná arbitráž).

Naivně jsem se domníval, že pomůže MŠMT, neb fičí Reforma. Cituji z odpovědi na můj dotaz ohledně multimediálních pořadů, po kterých právem voláte:

25. 1. 2008, Vážený pane Pacovský,

k Vašemu dotazu ohledně 'informací, zda a kde je možné získat multimediální výukové pořady pro vyučování tématických okruhů vztahujících se ke strojírenství` sděluji:

Multimediální výukové pořady o kterých se zmiňujete patří do segmentu tzv. školních potřeb, učebních textů ve smyslu § 27 zákona č. 561 /2004 Sb., odstavec 2) (školský zákon). Předmětných školních potřeb, učebních pomůcek, které se používají při výuce je nesčetné množství, obdobně jako tištěných učebnic pro různé obory vzdělání, předměty a typy škol. O použití konkrétní pomůcky rozhoduje vyučující (učitel, učitel odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku) a ředitel školy. Na výrobu, vydávání pomůcek (multimediálních výukových pořadů atp.) se nevztahují školské právní předpisy, kromě předpisů obecně platných. To je také důvodem proč ministerstvo neeviduje konkrétní učební pomůcky, jejich výrobce ani distributory. Z uvedeného je zřejmé, že vzhledem k neexistenci podobné databáze, Vám nemůžeme poskytnout relevantní informace o možnostech získání multimediálních výukových pořadů.

Jsem si vědom, že tato odpověď' nesplňuje Vaše očekávání a jako gestor za technické obory vzdělání mohl bych mít povědomí o existencí podobných pomůcek. Bohužel i mnohaletá praxe v této oblasti mi neumožňuje poskytnout dobrou radu.

Možná, potřebné informace najdete na tzv. TTnet ČR, který má být jakýmsi fórem pro výměnu informací a příkladů dobré praxe pro učitelé odborného vzdělávání, viz stránky Národního ústavu odborného vzdělávání,

S přáním hezkého dne zdraví

Ing. Michal Winkler CSc."

Hledal jsem a nic vhodného nenašel. Podotýkám, že v totalitní minulosti existovaly velice dobré didaktické pomůcky (Služba škole). Bohužel zmizely spolu s vedoucí úlohou KSČ. (Po té úloze se mi na rozdíl od pomůcek nestýská.) Něco jsem přeci jenom našel, dvacet pět let staré filmy na ČVUT. Zaplať bůh za ně.

Připravuji v hodinách informačních technologií tvorbu multimediálních pořadů. Mám pro to "skvělé" zázemí. Pro patnáct studentů jednu digitální kameru, jeden fotoaparát a počítače, které střih videa zvládnou velice obtížně. Jak hodiny zorganizuji, to nevím. Snad si studenty budu brát domů.

Zkusil jsem studentům zadávat referáty na odborná témata. Výsledek? Pokud je žáci po neustálých urgencích přinesli, byly "oprásknuté" z internetu.

Vážený vypráskavači učitelů ze škol, dovedete si alespoň trochu představit přípravu hodiny, když nevím, zda student ráčí přinést svůj referát, o kterém bychom diskutovali?

Další velký problém je způsob financování škol. Peníze jdou za žákem. Špatná finanční situace škol nutí mít co nejvíce žáků a vyhazovat minimum. Studenti to velice dobře vědí, tak co by si honili trika, vždyť to lejstro stejně dostanou. Na středních školách jsou "studenti", kteří by v minulosti svými schopnostmi a pílí sotva získali výuční list. A učňovské školy zejí prázdnotou. Jak máme udržet úroveň vyučování, když maturitní vzdělání má mít téměř každý? Výsledek? Maturita je kus papíru mající prakticky nulovou hodnotu a dobrého řemeslníka ve dne s lucernou marně hledat. Rakousko-Uhersko na počátku dvacátého století věnovalo na školství stejné procento HDP jako Česko ve století následujícím. (zdroj Baťovcův politický kalendář a ČSÚ). Že by to byl důvod bytí českého školství "sto let za opicemi", jak píšete, spíše než "nemultimediálnost" učitelů?

V minulém školním roce jsem upozornil vedení školy, že laboratorní zařízení, na kterém studenti pracují, je v průměru staré přes půl století a bylo by potřeba nové. Rekordmanem je více než sto let starý, stále funkční metalografický mikroskop. Zkusil jsem ho nabídnout výrobci výměnou za novější přístroje. Bohužel marně. "Dostanete 200 000,. připravte projekt," řekl mi ředitel. Projekt jsem připravil. "Lituji, zkrátili nám finance, peníze nejsou, snad později." Že bych zkusil sehnat grant nebo sponzory? Vždyť mám spoustu času, jsou prázdniny...a dělníci by taky mohli, když chtějí práci, fabrikantovi místo dovolených postavit továrnu. Nějak jsem své nadšení ztratil.

Na závěr Vám chci poděkovat za dobrou radu. Nepůjdu sice prodávat košile, ale učení co nejdříve pověsím na hřebík. Nemám opravdu zájem být ohlupován usměvavými Liščími sliby, otloukán podobnými "odborníky na české školství", jako jste vy, demolovat si nervy lhostejností většiny studentů (mně je to jedno, stačí čtyřka, pane učitel) a být "povzbuzován" nesmyslnou pseudoreformou a podprůměrným platem.

                 
Obsah vydání       18. 8. 2008
18. 8. 2008 Jižní Osetie zadržuje civilní rukojmí a porušuje tím Ženevské dohody
18. 8. 2008 Podle gruzínských vládních zdrojů byl vojenský radar prvním cílem bombardování Štěpán  Kotrba
18. 8. 2008 Medvěděv vydal vážné varování, Rusko prý "stahuje" své jednotky
18. 8. 2008 Gruzínská krize odhalila známý rozkol v Evropské unii
18. 8. 2008 Independent on Sunday: Neposilujte ruskou paranoiu
18. 8. 2008 Tak k čemu je NATO?
17. 8. 2008 Pozor na něco, co nemyslíme vážně
18. 8. 2008 Srpen 1968 očima dnešních Rusů
18. 8. 2008 Welcome to Prague
17. 8. 2008 Manipulaci s "policejním Iskanderem" Gruzínci rozesílají evropským politikům Štěpán  Kotrba
17. 8. 2008 Musejí Američané kvůli svým zatraceným prezidentským volbám skutečně destabilizovat celý svět? Uwe  Ladwig
17. 8. 2008 Müssen die Amerikaner wegen ihrer verdammten Wahlen tatsächlich die ganze Welt destabilisieren? Uwe  Ladwig
17. 8. 2008 Do the Americans really have to destabilise the whole world because of their damned presidential election? Uwe  Ladwig
18. 8. 2008 Parvíz Mušaraf odstoupil z funkce pákistánského prezidenta
18. 8. 2008 Sarkozyovy důsledky pro Rusko: Bez klacku nelze hrozit výpraskem Štěpán  Kotrba
18. 8. 2008 Vystřízlivění Michal  Vimmer
18. 8. 2008 Klaus obvinil Saakašviliho z rozpoutání války v Gruzii
18. 8. 2008 Levičácký zrádce a bolševická kurva v Britských listech
18. 8. 2008 Rusové: Měli bychom být tvrdší
18. 8. 2008 Fotoreportéři Reuters podle bloggerů nejspíše falšovali reportáž z gruzínské Gori
18. 8. 2008 Geopolitické důsledky dvoudenní války Oskar  Krejčí
17. 8. 2008 Saakašvili není demokrat a je to šílenec
18. 8. 2008 ČT, Saakašvili a jeho kravata
17. 8. 2008 BBC: Saakašvili žvýká svou kravatu
18. 8. 2008 Šašek králem Jan  Zeman
18. 8. 2008 Jaromír Štětina: "Město Cchinvali zničila ruská armáda"
17. 8. 2008 Další propagandistický pořad na Radiožurnálu
18. 8. 2008 Kokoity obvinil jihoosetskou vládu z nečinnosti a rozpustil ji
16. 8. 2008 Svoboda projevu na americké stanici Fox News
17. 8. 2008 Gruzínští studenti argumentují, že je Rusko v neprávu
18. 8. 2008 Rusko popřelo, že by použilo Iskander v gruzínské operaci
17. 8. 2008 Gruzínsko: súboj velkých bratov? Peter  Nedoroščík
16. 8. 2008 Jak probíhá v praxi fotogenická manipulace války Štěpán  Kotrba
16. 8. 2008 "Odvážná malá Gruzie": Bruselská PR agentura vyhrála pro Saakašviliho mediální válku
16. 8. 2008 BBC: Rusové se nenaučili, jak hrát hru s médii
16. 8. 2008 Financial Times: Někteří vojáci útočící na Jižní Osetii mluvili jazyky, které neznáme, svědčí uprchlíci
16. 8. 2008 Immanuel Wallerstein: Geopolitické šachy: pozadí miniválky na Kavkaze Immanuel  Wallerstein
18. 8. 2008 Kdy hlasitěji křičet, když ne teď
18. 8. 2008 Přestaňte už konečně lhát o radaru Miroslav  Pořízek
18. 8. 2008 Komunismus, nebo fašismus? Michal  Vimmer
18. 8. 2008 Zdravotnické reformy bez smlouvy s občany Martin  Gřeš
18. 8. 2008 Diag Human Petr  Wagner
18. 8. 2008 Jak je tomu s povahou usnesení Výboru pro světové dědictví UNESCO Petr  Kužvart
18. 8. 2008 Může stanovení pevného termínu přijetí eura v ČR zmírnit posilovnání české měny? Jan  Hošek
18. 8. 2008 21.srpen 1968 a 20. srpen 1969 očima budoucího rusisty Miloslav  Štěrba
18. 8. 2008 Kdo byl a nebyl okupant František  Řezáč
17. 8. 2008 Zmrzlá vlaštovka Pražského jara Richard  Seemann
18. 8. 2008 Je současná politika USA pokračováním Monroeovy doktríny? Boris  Valníček
18. 8. 2008 Nejlepší obranou je útok
15. 8. 2008 Nehorázný diletantismus ČNB a ministerstva financí České republiky Jan  Čulík
18. 8. 2008 Budoucnost je ve slunci, ale...
18. 8. 2008 Zatím ještě učím...
16. 8. 2008 Odpálilo Rusko taktické rakety na tři místa v Gruzii? Karel  Dolejší
16. 8. 2008 Forward: Válka v Gruzii zpackala pokusy čelit Íránu
16. 8. 2008 Globe and Mail: Pravdivé lži a cizí války
16. 8. 2008 Asociace pro mezinárodní otázky lobbuje za silácký přístup Česka ke gruzínské válce Štěpán  Kotrba
15. 8. 2008 Konečná interpelovala Paroubka i Topolánka kvůli prodeji zbraní do Gruzie. V obou případech marně. Štěpán  Kotrba
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
18. 8. 2008 Zatím ještě učím...   
15. 8. 2008 Co s problémovým žákem?   
15. 8. 2008 Škola sto let za opicemi Jan  Čulík
15. 8. 2008 Stěžujeme si, jak nic nejde Boris  Cvek
15. 8. 2008 České školy jsou zoufale podfinancované   
15. 8. 2008 Šaška ze sebe dělat nebudu. Žákům dám po čuni   
15. 8. 2008 ČR nemá špatné učitele   
14. 8. 2008 Dětem chybí iniciace, protože nejsou autority, které by ji zprostředkovaly Jan  Paul
11. 8. 2008 Dětem chybí přirozená autorita Miriam  Prokešová
5. 8. 2008 Vypráskat ze škol i učitelky Pavel  Táborský
2. 8. 2008 Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů Štěpán  Kotrba
23. 7. 2008 Hospodářská krize na obzoru, aneb Výhoda poklesu porodnosti a chybějícího vzdělání Uwe  Ladwig
22. 7. 2008 Výuka angličtiny na VŠ jako kladivo na čarodějnice Jiří  Beránek
4. 7. 2008 Demokracie ve školství, neboli Kvalita není jen nutná, mělo by ji také být možné prosadit Uwe  Ladwig
3. 7. 2008 Liška: Za poslední ročník mateřské školky povinně plaťte, aneb jak zezelenat zděšením Anna  Čurdová