1. 4. 2008
BRÁCHA NA BRÁCHUElektronické dálniční známky jako bratr Velkého bratraMísto nalepovacích dálničních známek budou řidiči osobních vozů od ledna 2009 používat elektronické viněty. Osobní auta tak budou stejně jako kamiony hlídat mýtné brány. ... Stát nebude muset každoročně tisknout dálniční známky, neboť viněty budou "věčné" a řidiči je budou dobíjet jako mobilní telefony. S odvoláním na ministerskou tiskovou konferenci to píše server iDnes. Doposud se ministr Řebíček (ODS) choval korektně, naslouchal nezávislým odborníkům a byl jedním z mála ministrů této vlády, jejichž kroky nemusela opozice ani občané kritizovat jako naprosto diletantské. Nicméně server iDnes píše: Elektronické viněty mají i své kritiky, kterým se nelíbí, že na dálnicích bude možné přesně zmapovat pohyb vozidla. Proti byl ještě nedávno i ministr vnitra Ivan Langer. Řebíček však dnes řekl, že elektronické viněty budou anonymní a poslouží pouze k mapování intenzity dopravy, nikoliv k postihování řidičů za přestupky. iDnes: Dálniční známky budou elektronické, neplatiče ohlídají mýtné brány ZDE Lidovky: Čip místo dálniční známky ZDE
Pokud to Řebíček myslel vážně, pak je blb. Anonymní zůstane viněta do chvíle, než potká první elektronickou mýtnou bránu. |
Pak se údaj o vozidle (kamerou vyfotografovaná a automaticky rozpoznaná SPZ, z jiné databáze přiřazená odpovědná osoba, převážně majitel nebo provozovatel vozidla) spojí s údajem o vinětě (ID viněty, případně bankovní účet či údaj o GSM plátce). I viněta bude podléhat evropské novele o "data retention" a příbuzných fízlovacích normách, které přikazují shromažďování a předávání údajů po dobu jednoho roku (prozatím poslanecký tisk 397 - vládní návrh novely zákona o o evidenci obyvatel; poslanecký tisk 398 - vládní návrh novely zákona o elektronických komunikacích; poslanecký tisk 400 - vládní návrh novely zákona 16/1993 Sb. o dani silniční). Vzhledem k tomu, že policii musí být podle vládního návrhu novely zákona o elektronických komunikacích MUSET předat, vzhledem k tomu, že stát je povinen přestupky i trestné činy stíhat, kdykoliv se o nich dozví, je nesmyslnost Řebíčkova prohlášení směšná. Vypovídá pouze o tom, jak ledabyle jeho právníci vypořádali meziresortní připomínkové řízení o tisku 398. Údaje o přesném pohybu všech vozidel, typu a intenzitě dálniční dopravy dostane mimo Langerova superministerstva vnitra a tajných služeb i Rakousko. Protože zde má firma Kapsch záložní servery, je rizko zavlečení údajů do ciziny nabíledni... Dokážu pochopit, že taková frekvenční analýza dopravní situace v sousedním státě se dá využít k optimalizaci rakouských dálničních poplatků a ekonomického poškození České republiky, ale i k dalším službám Velkého bratra. Vzhledem k tomu, že tak bude možné zjistit i utajená sledovací vozidla české kontrarozvědky a civilní vozidla policie, může mít rakouská tajná služba zpravodajské žně. Podtýkám - může, protože data se technicky ocitnou mimo českou jurisdikci - na území cizího státu a mimo kontrolu státních orgánů. Nikterak tím neříkám, čí to bude zavinění. Díky českému ministru dopravy Řebíčkovi. Jedná stále v zájmu českého státu, nebo v zájmu cizí moci? Kapsch bych chápal, je to rakouská firma a jde jí o kšeft... Vytvořme už rovnou systém plošného elektronického mýtného pro všechna vozidla, včetně těch osobních. Vytvořme ho transparentní pro všechny. Zveřejněme mapu s gps polohami všech vozidel, pohybujících se po silnicích. Nevytvářejme kolem toho rozhodnutí mlhu, ale přiznejme si veřejně a otevřeně, že nám permanentní sledování pohybu všech občanů či vozidel kamerami a čidly nevadí a takto si jako stát EU představujeme budoucnost evropských svobod pohybu pod kuratelou amerického boje proti terorismu... Ve Švédsku jsou veřejnou listinou daňová přiznání a nikomu to nevadí... A nebo začněme intenzivní diskuzi s občany o míře nakukování státu, policie a tajných služeb do našeho soukromí. Veďme se společností dialog, jehož výsledkem může být i odmítnutí podobně nebezpečných nápadů. |
Telematika a elektronické mýtné | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
1. 4. 2008 | Elektronické dálniční známky jako bratr Velkého bratra | Štěpán Kotrba | |
14. 12. 2006 | Mýto, Kapsch a politika | ||
19. 10. 2006 | Jak funguje mikrovlnný systém? | ||
18. 10. 2006 | Systém elektronického mýtného je založen na poctivosti uživatelů | ||
17. 10. 2006 | Budoucnost mýtného a špehování automobilů | ||
16. 10. 2006 | Mýtné: trestní oznámení zatím nepodám | František Beneš | |
16. 3. 2006 | Tragická efektivita kamionové dopravy | Michal Brož | |
19. 8. 2005 | Paroubek se rozhoduje mezi Siemensem a Kapschem | Štěpán Kotrba | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
10. 6. 2005 | Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let | ||
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
26. 5. 2005 | Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní |