6. 2. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 2. 2008

Dohoda, nebo loupež tisíciletí?

Zprávu ministerstva kultury, že se chystá odkoupení církevního majetku za 83 miliard korun, lze pochopit také tak, že se jedná o loupež tisíciletí maskovanou jako zákonodárný akt.

Vcelku se divím, proč se o církevním majetku vůbec diskutuje. Když se to vezme od základu, tak církev žádný majetek nemá. Vše co bylo pro ni postaveno, vzniklo z darů veřejnosti, ať už občanů nebo panovníků. I na sebemenší opravu kostela, varhany, oltář, se vždy vybíralo. Když to nestačilo, šlo se znovu dům od domu a vybíralo se dál. Pokud se použily nějaké prostředky ze zahraničí, ty opět pocházely ze stejných zdrojů.

Lidé stavěli svatostánky pro sebe, pro nikoho jiného. To, že v nich potom působil kněz, přece neznamenalo, že se staly majetkem příslušného kněze.

Samozřejmě byly pozemky k těmto stavbám poskytovány panovníkem, ale opět jen k vykonávání liturgie. Panovník rovněž poskytoval výsledky práce osob nebo celých vesnic k tomu, aby takový služebník církve nezemřel hlady. Je pravdou, že se to dělo ve formě darů. Tehdy se předpokládalo, že to je vše na věčnost, o vývoji lidské společnosti se vůbec neuvažovalo, proto se nepoužila forma zápůjčky nebo pronájmu.

Na druhou stranu už z historie známe skutečnosti, že tyto majetky byly církvi odebírány. Byla to jednak císařovna Marie Terezie, která si pro svůj císařský dvůr přivlastnila majetek zrušeného jezuitského řádu. Podobně si počínal i její syn, císař Josef II, který zrušil řadu klášterů, aby je mohl využít jiným způsobem, Samozřejmě bez náhrady.

Panovník dal, panovník vzal.

Změnila se doba, nyní jsme v kapitalismu a nastává nová situace.

Na majetek je možno si vypůjčit v bance. Co kdyby třeba nastal případ, že se církevní pracovníci ocitnou v hmotné nouzi. Nabízí se tedy možnost vypůjčit si v bance. Žádná banka by neodmítla poskytnout půjčku třeba na chrám sv. Víta. Že to možná církev nesplatí, to zatím není podstatné. Kdyby šlo do tuhého, dluh zaplatí stát, aby se náhodou celý chrám neodstěhoval za oceán, kdyby ho nějaká movitá osoba koupila. Pro obyčejného člověka je už jenom taková myšlenka nesmyslná a neproveditelná. Ale z událostí okolo nás už víme, že se dělají i jiné, dříve nemyslitelné věci.

Aby se podobným, třeba teoretickým možnostem zabránilo, je třeba církve majetku zbavit a to bez náhrady.

Nedostane se jim žádné úhony. I nadále mohou církevní stavby využívat. Dokonce na tom budou formálně lépe, neboť nebudou platit nájem za majetek, který by mezitím prodaly. Zůstane jim akorát povinnost hradit drobné opravy, Velké opravy vždy platí vlastník objektu.

Naopak bude zajištěno lepší využití takových staveb, aby se z nich nakonec nestaly ruiny, kdyby se nesehnaly peníze na opravy

K čemu by církvi ty vyinkasované peníze byly? Nejspíš k tomu aby mohla podnikat v mimocírkevní sféře. Dokonce by mohlo dojít i k půjčkám státu a tím i k přísunu dalších peněz. Ale účelem žádné církve není to, aby sama vydělávala. Ta vznikla k tomu, aby mohla sloužit lidem, aby se starala o duchovní život občanů. K tomu sice potřebuje určitý finanční přísun, ale to je mezi církví a státem oboustranně řešitelné.

Celé to jednání o náhradách mi připomíná chování vychytralého trhovce, který vykřikuje: Lidičky, učiním zázrak, přispějte mi tady na tu dečku a já vám vyčaruji peníze, buď rupii či dolar. Lákal i další zájemce podívat se na tento zázrak, ovšem za přispění malého obnosu. Když se konečně spočítal součet mincí, vskutku se podařilo dosáhnout hodnoty rupie či dolaru.

Podle logiky vyjednavačů církve se státem, bychom měli takovému trhovci za to, že z nás vyždímal rupii či dolar, ještě další rupii či dolar zaplatit.

                 
Obsah vydání       6. 2. 2008
6. 2. 2008 Klaus horší Švejnara Štěpán  Kotrba
6. 2. 2008 Tzv. "superúterý" nepřineslo rozhodující výsledky
6. 2. 2008 Čurdová: Na výchovu dětí většina médií rezignovala Irena  Ryšánková
6. 2. 2008 Zprávy o hospodářské situaci, neboli Podívat se na to, komu věřit Uwe  Ladwig
6. 2. 2008 Nepanikařte! Radovan  Baroš
6. 2. 2008 České řeky jako kanály František  Řezáč
6. 2. 2008 Vatikán je otevřeně proti válce v Iráku Boris  Cvek
6. 2. 2008 Výhledy a rizika ochrany osobních dat v ČR Štěpán  Kotrba
6. 2. 2008 Michael  Marčák
6. 2. 2008 Lidstvo proti sobě Oskar  Krejčí
6. 2. 2008 Zneužívaná tragédie hladomoru Stanislav  Kliment
6. 2. 2008 Ukrajinský hladomor jako přírodní katastrofa? Boris  Cvek
6. 2. 2008 Proč ty emoce, pane Cveku? Leopold  Kyslinger
6. 2. 2008 "Analytický server Publica" není zrovna důvěryhodný zdroj Petr  Nachtmann
6. 2. 2008 Zneužívané tragédie Stanislav  Kliment
6. 2. 2008 Nikdy jsem nebyl komunistou Stanislav  Kliment
6. 2. 2008 Pákistán testuje jaderné balistické rakety
6. 2. 2008 Islámské studentky lékařství "odmítají dodržovat hygienické předpisy"
6. 2. 2008 Američtí prezidentští kandidáti "mají vzdálený český původ"
6. 2. 2008 I mezi kameny Jiří  Pištora
6. 2. 2008 Učitel a žák? Klaus versus Švejnar Zdeněk  Štancl
6. 2. 2008 Xeonofobie mezi řádky Fabiano  Golgo
6. 2. 2008 Diskuse o Clintonově charakteru a Golgově doutníku Štěpán  Kotrba
6. 2. 2008 O co Golgovi jde? Jiří  Jírovec
6. 2. 2008 Poplatky pro děti jsou v rozporu s Úmluvou OSN Andrea  Cerqueirová
5. 2. 2008 Totální blokáda "největšího vězení pod širým nebem na světě" v Gaze a hrobové ticho Daniel  Veselý
6. 2. 2008 Dohoda, nebo loupež tisíciletí? Ladislav  Háva
6. 2. 2008 Nekřesťanská morálka křesťanských demokratů Petr  Dvořák
6. 2. 2008 Nepochopení Boris  Cvek
6. 2. 2008 Co je to za socialisty? Štěpán  Kotrba
6. 2. 2008 Negativní strana podporuje olympijádu Wenzel  Lischka
5. 2. 2008 Americké firmy korumpují irácké poslance Anna  Voňavková
6. 2. 2008 Sistáního fatwa proti korupčnímu zákonu Vítězslav "Vitex" Dvořák
6. 2. 2008 Je nesmysl vést o docházející energetické zdroje války Mojmír  Babáček
6. 2. 2008 Bláboly Fidela Castra II
6. 2. 2008 Jsem proti nelidskosti feministické totalitní ideologie
5. 2. 2008 Je ten "super úterek" pro nás v ČR "nic moc"? Miloš  Dokulil
5. 2. 2008 Británie plánovala postavit v Afghánistánu pro Taliban výcvikový tábor
5. 2. 2008 Chce Bůh radar a rakety? Milan  Daniel
5. 2. 2008 Přehnali novináři nebezpečí ptačí chřipky? Jan  Čulík
5. 2. 2008 Není to mýtus, ale skutečný obraz naší společnosti
5. 2. 2008 Trestní oznámení v souvislosti s distribucí knihy Harry Potter a relikvie smrti
5. 2. 2008 Britský princ Andrew kritizoval USA za iráckou válku
5. 2. 2008 Radar, který si poradí s klamáním? Stanislav  Kaucký
5. 2. 2008 Bling-bling: Francie hlásí Sarkozyho volný pád Josef  Brož
5. 2. 2008 Gorbačov se bál vážně hovořit s Bushem o Německu
30. 11. 2007 Jací jsme
2. 1. 2008 Hospodaření OSBL za prosinec 2007

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
6. 2. 2008 Dohoda, nebo loupež tisíciletí? Ladislav  Háva
6. 2. 2008 Vatikán je otevřeně proti válce v Iráku Boris  Cvek
6. 2. 2008 Nepochopení Boris  Cvek
5. 2. 2008 Chce Bůh radar a rakety? Milan  Daniel
25. 1. 2008 V čem je navrhované majetkové vypořádání s církvemi prospěšné pro stát či daňového poplatníka? Štěpán  Kotrba
10. 9. 2007 Vatikán i Rakousko se vypořádávají s holocaustem Richard  Seemann
21. 8. 2007 Družstevnictví z pohledu římských papežů Karol  Dučák jr.
27. 7. 2007 Papežův tajemník varoval před přistěhovalectvím muslimů do Evropy Lukáš  Lhoťan
19. 7. 2007 Vatikán musí být ultrakonzervativní Boris  Cvek
18. 7. 2007 I římská konzerva se otevře... Tomáš  Koloc
18. 7. 2007 Dědictví středověku, nikoliv starověku Boris  Cvek
17. 7. 2007 Katolický kardinál se omluvil stovkám sexuálně zneužívaných obětí   
16. 7. 2007 Jen jedna pravá církev, a to ta katolická Boris  Cvek
13. 7. 2007 Co se stane, když protestanti nevěří katolíkům, aneb Proč vycházet z toho, že by bývalý prefekt Kongregace pro nauku víry měl změnit své mínění? Uwe  Ladwig
26. 2. 2007 Rodinná politika, biskup augsburský a ženy jako stroje na plození dětí Uwe  Ladwig