29. 12. 2007
Bush má vetovat zákon o raketové obraněBush prý hodlá vetovat zákon o dotacích na obranné projekty, který mj. stanovuje podmínky financování části americké protiraketové obrany projektované v Evropě. |
Podle zprávy agentury Reuters se očekává, že americký president George Bush v pondělí 31. prosince vetuje zákon H.R. 1585 o dotacích na obranné projekty pro finanční rok 2008 (od října 2007 do září 2008), jehož sedmou verzi definitivně schválila Sněmovna reprezentantů 12. prosince a Senát 14. prosince 2007. ZDE Důvodem údajně jsou obavy irácké vlády, vznesené před deseti dny, že by zákon mohl zmrazit irácká aktiva ve Spojených státech, dosahující až 30 miliard USD, pokud by někteří američtí občané vznesli žaloby proti Iráku, týkající se období vlády Saddáma Husajna. Zákon mj. zmocňuje vládu ke zvýšení výdajů na americké jednotky a zvětšení velikosti armády, jakož i stanovuje podmínky pro vybudování systému protiraketové obrany v Evropě. Kongresem schválené znění zákona je ZDE Protiraketové obrany se týkají paragrafy 221 až 229, stanovující podmínky a lhůty dalšího financování, z toho evropského pilíře, jmenovitě § 226, píše Pavel Barák. Odst. 226. Omezení uvalená na poskytování finančních prostředků pro získávání, stavbu a rozmisťování raketové obrany v Evropě(a) Všeobecná omezení: Žádné finanční prostředky, které mají být podle tohoto zákona uvolněny, nesmějí být určeny či vydány na získávání, aktivaci základen, stavbu, přípravu či vybavení nebo rozmístění dalekonosného systému raketové obrany v Evropě, dokud nebudou splněny následující podmínky: (1) Vlády zemí, v nichž mají být rozmístěny podstatné prvky takového raketového obranného systému (včetně antiraket a přidružených radarů) musejí nejprve každá poskytnout konečný souhlas s veškerými dohodami o raketové obraně, vyjednanými mezi takovými vládami a vládou Spojených států, ohledně navrhovaného rozmístění takových prvků v jejich zemích. (2) Uplynulo čtyřicet pět dní od doby, kdy Kongres obdržel zprávu, vyžadovanou podle oddílu (c) (6). (b) Dodatečná omezení: Kromě omezení z oddílu (a) nesmějí být určeny či vydány žádné finanční prostředky, které mají být podle tohoto zákona uvolněny, nesmějí být určeny či vydány na získávání, aktivaci základen, stavbu, přípravu či vybavení nebo rozmístění dalekonosného systému raketové obrany v Evropě, dokud ministr obrany, poté, co obdržel názory ředitele operačních zkoušek a hodnocení, nepředloží Kongresu zprávu, která potrvrdí, že navrhované antirakety, které mají být poučity jako součást takového obranného systému, prokázaly, prostřednictvím úspěšných, operačně realistických letových zkoušek vysokou pravděpodobnost fungování operačně efektivním způsobem. (c) Zpráva o nezávislém hodnocení balistické obrany v Evropě: (1) NEZÁVISLÉ HODNOCENÍ: Ne později než 30 dní po datu, kdy tento zákon vešel v platnost, zvolí ministr obrany federálně financované výzkumné a rozvojové středisko, které provede nezávislé zhodnocení alternativ balistické raketové obrany pro jednotky Spojených států a jejich spojenců v Evropě v přední linii a pro území Spojených států. (2) ANALÝZA NÁVRHU AMERICKÉ VLÁDY: Tato studie poskytne plnou analýzu vládního návrhu chránit jednotky Spojených států a jejich spojenců v Evropě v přední linii i na území Spojených států rozmístěním, v Evropě, antiraket a radaré Obranného pozemního systému středního pásma (Ground-Based Midcourse Defense, GMD). Tato analýza budou zkoumat každou z následujících skutečností: (A) Ohrožení Evropy a Spojených států balistickými střelami (včetně balistických raket krátkého, středního i dalekého doletu) z Íránu, včetně pravděpodobnosti a načasování takového ohrožení. (B) Technické schopnosti tohoto systému, po jeho vybudování, zda dokáže efektivně ochránit vpředu rozmístěné jednotky Spojených států a jejich spojenců v Evropě, v přední linii rozmístěné radary v Evropě a ve Spojených státech proti hrozbě, specifikované v pododstavci (A). (C) Jak velké procento evropského území členů Severoatlantického společenství systém ochraňuje. (D) Politické důsledky rozmístění takového systému na Spojené státy, Severoatlantické společensdtví a další zainteresované strany. (E) Integraci a operační propojení s protiraketovými obrannými systémy Severoatlantického společenství. (F) Operační otázky, spojené s takovým rozmístěním, včetně operační efektivnosti. (G) Důsledky rozmístění raketové obrany pro strukturu armády, včetně srovnávací analýzy alternativních možností. (H) Rozpočtové důsledky takového rozmístění, včetně možného sdílení nákladů spojenci, a finanční efektivity takového rozmístění. (I) Dohody ohledně velitelské a řídicí struktury, včetně velitelských a řídících rolí pro americké velitelství v Evropě a pro Severoatlantické společenství. (J) Potenciální možnosti pro účast ruské vlády na tomto projektu. (3) ANAlÝZA ALTERNATIV: Studie také poskytne plnou analýzu alternativních systémů, které by bylo možno použít k splnění, úplnému nebo částečnému, ochranných účelů, obsažených v návrhu této vlády. Alternativní systémy zahrnou celou řadu možných kombinací jiných systémů raketové obrany, které jsou k dispozici, anebo o nichž se očekává, že kolem roku 2015 a 2020 budou k dispozici. Analýza alternativ se bude mimo jiné zabývat těmito systémy: (A) Systém Patriot PAC-3. (B) Rozšířený střední systém vzdušné obrany (The Medium Extended Air Defense System).
(C) Systém balistické raketové obrany Aegis, se všemi variantami standardní antirakety Missile-3. (D) Systém konečné obrany oblastí ve velkých výškách (The Terminal High Altitude Area Defense, THAAD). (E) Radary pásma X, rozmístěné v přední linii (FBX-T) (F) Interceptory kinetické energie (KEI). (G) Další, neamerické raketové obranné systémy či složky NATO. (4) ZKOUMANÉ SKUTEČNOSTI: Analýza bude zkoumat, pro všechny zahrnuté alternativní systémy, všechny skutečnosti, specifikované v odstavci (2). (5) SPOLUPRÁCE DALŠÍCH ÚŘADŮ: Ministr obrany poskytne federálně financovanému výzkumnému a vývojovému středisku, vybranému podle odstavce (1) data, analýzy, informace a další fakta, která středisko bude považovat za nutné pro provfedení analýzy popsané v tomto odstavci. Nadto, ředitel národních výzvědných služeb a šéfové dalších ministerstev a úřadů vlády Spojených států také poskytnou středisku příslušná data, analýzy, informace a další fakta nutná pro provedení zhodnocení, popsané v tomto odstavci. (6) ZPRÁVA: Ne později než 180 dní od doby, kdy tento zákon vešel v platnost, předloží federálně financované výzkumné a vývojové středisko výborům Kongresu pro obrany a ministru obrany zprávu o výsledcích této studie. Zpráva bude veřejná, ale může obsahovat tajnou přílohu. (7) FINANCOVÁNÍ: Ohledně finančních prostředků k dispozici pro autorizaci opatření zmíněných v oddílu 201 (4) bude k dispozici částka 1 000 000 dolarů na financování analýzy, požadované v tomto pododdílu. (d) Interpretace: Nic v tomto oddílu nesmí být interpretováno tak, aby to omezilo pokračující financování raketové obrany, včetně financování pro výzkum a vývoj a pro další činnosti, které nejsou omezeny v pododdílu (a) či (b), mimo jiné včetně zkoumání místo pro základny, studie, analýzy, plánování a přípravu výkresů pro navrhovanou raketovou obranu v Evropě. Zdroj v angličtině ZDE |