24. 12. 2007
Pozoruhodný klíč do jiného světa: bollywoodský film "Welcome"V neděli jsem zhlédl v Glasgow téměř tříhodinou, neobyčejně zábavnou, sebeironickou indickou hudební frašku režiséra Aneese Bazmeho Welcome. V hledišti multikina jsme byli jediní běloši. Nejnovější Bazmeho film, natočený v Dubai a ve Spojených arabských emirátech, vám neposkytne skoro žádné informace o dnešní indické společnosti, ale překvapivě se zápletkou s mnoha komplikovanými motivy a submotivy vás dokáže nepřetržitě bavit celé tři hodiny. Je nesmírně energický. I když je to komedie, jeho námět je přece jen vážný: je to strach mladých lidí ve společnostech, v nichž je ve zvyku sňatky předem domlouvat mezi příbuznými, a v nichž tedy není manželské pouto jen soukromě pro dva milence, ale je majetkem celé rozvětvené rodiny, zda neskončí s nevhodným partnerem, který jim bude dělat ze života peklo: což je nakonec obavou, nebo alespoň nejistotou každého mladého člověka, neboť nikdo neví, jak mu dopadne manželství. Tvůrci filmu do díla nacpali snad úplně všechno; věděli, že snímek musí obsahovat základní komerční motivy, aby byl přístupný lidovému publiku, ale zároveň je tvrdě i sám sebe ironizuje: je to prostě neuvěřitelná legrace. Všichni herci byli dobří, zvlášť zaujal Anil Kapoor v roli zlovolného bratra nejmocnějšího zločince ve filmu; pohledem do databáze imdb zjistíme, že je to zkušený herec, hrál ve více než 100 celovečerních filmech, většinou z nich indických. |
Zápletka frašky je jednoduchá, rozvíjí se ale neustálými, absurdními až dadastickými, ironicky překvapujícími motivy. Jako by si tvůrci byli vědomi, že musejí používat pokleslé komerční motivy, tak jich do díla nacpou co největší množství a neustále, každou druhou minutu, překvapují diváka dalšími a dalšími fraškovitými, za vlasy přitaženými situacemi. Neuvěřitelně svižnému tempu odpovídá i "rapový" střih filmu (s občasným, dnes módním, vystřiháváním políček, takže se nedůležité části záběru prostě rychleji převíjejí vpřed.) O co jde: Lékař, strýc dr. Ghunghroo se snaží pro svého synovce Radživa najít nevěstu ze "slušné" rodiny; ale vždycky, když začne s příbuznými organizovat pro něho námluvy, konsternován zjistí, že rodina nevěsty jsou gangsteři. Radživ se však brzo zamiluje do krásky Sadžány (Katriny Kaif), kterou se vrhl zachránit do požáru, který omylem způsobil, z něho ho ovšem zachránila ona. Radživ samozřejmě neví, že je Sandžána sestra dvou tvrdých mafiánů hongkongského stylu, Udaje (Nana Patekar) a Mandži Šettiho (Anil Kapoor), jimž velí holohlavý kmotr velkého formátu Sikander (se svým rozmazleným synem), žijící normálně v Itálii. Kriminálníci a vrahové Šetiové touží po respektabilitě a moc si přejí pro svou sestru "slušného" manžela, takže se jim Radživ velmi hodí. Jenže bláznivá zápletka je naplněna neuvěřitelným množstvím nejšílenějších zvratů a dobrodružství a zábavných, silně ironických muzikálových tanečních a hudebních čísel. Nechápu, jak tento indický film přijímá asi případné islámské publikum, neboť zejména v tanečních číslech je snímek eroticky hodně vyzývavý: Jedna - také silně ironická - hudební sekvence, když shromáždění hosté rapují, aby se svatba vydařila, něco jako "Allah, Allah" je tedy také hodně na hraně - pro někoho by mohla zosobňovat "zločin" zesměšňování náboženství. Mladší gangsterský bratr Mandžu > Film je to opravdu nesmírně živý a energický a v sále zaplněném pákistánským a indickým publikem se celé tři hodiny - právem ozývaly neustále salvy smíchu. Asi nejlepším hercem byl skutečně mafiánský boss Mandžu Šeti - gangster, milující olejomabu, jehož mobsteři se střelnými zbraněmi v ruce zastavili v jedné epizodě provoz na rušné křižovatce a donutili všechny přítomné se nehýbat, jen aby Manžu mohl nerušeně domalovat své zátiší s automobily. Mandžu je v celém filmu důsledně charakterizován tvrdě heavymetalovou hudbou s indickými motivy. Celkově je snímek dílem opravdu sebevědomého a profesionálního, a hlavně, zdá se, svobodného filmového průmyslu, o němž v Evropě skoro vůbec nic nevíme. Přesto si myslím, že i kdyby se do českých kin dostalo něco takto zdánlivě "exotického", jako tato komedie, lidi by se hodně pobavili a možná by se přestali děsit neevropského světa. Kdo se začte do filmových kritik bollywoodské produkce, zjistí, že Welcome zdaleka není jediná úspěšná současná indická komedie. < starší gangsterský bratr Udaj |