Tiskový mluvčí kraje Martin Kupka tehdy slíbil, že nechá posoudit náš
leták odborníky z Ministerstva obrany a pokud bude v pořádku, může zajistit
alespoň zveřejnění v jemu dosažitelných médiích (např. na www stránkách
kraje).
Po několika urgencích, mezi kterými nechyběla ani rozpačitá žádost z
Ministerstva o nové poslání našeho návrhu (starý prý ztratili) došlo k
opravdovému přelomu před několika dny.
Bez komentáře posílám konečné stanovisko Ministerstva obrany a průvodní mail
tiskového mluvčího Středočeského kraje.
Vážený pane zastupiteli,
moc se omlouvám za zdržení. Věřte mi, že jsem je nezpůsobil . Váš dokument
jsem na Ministerstvo obrany posílal opakovaně.
Se zaslanou odpovědí se neztotožňuji.
S pozdravem
Mgr. Martin Kupka
Tiskový mluvčí
Vedoucí oddělení informací a styku s veřejností
Odbor kancelář hejtmana
Zborovská 11, 150 21 Praha 5
tel.: 257 280 408 fax: 257 280 332
mobil: 724 345 456 e-mail: kupka@kr-s.cz
www.kr-stredocesky.cz
From: Jan Pejsek [mailto:pejsekj@army.cz]
Sent: Thursday, September 13, 2007 7:07 PM
To: Kupka Martin
Subject: stanovisko MO
Vážený pane Kupko,
opožděně ale přece reagujeme na Vámi zaslané prohlášení zastupitelů KSČM.
Ministerstvo obrany bude na jejich dokument reagovat stručně a pouze v
obecné rovině. Stanovisko Vám zasílám v příloze k případnému využití.
S pozdravem Jan Pejšek
Tisková a informační služba Ministerstva obrany ČR
tel.: +420 973 200 151, +420 724 033 288
e-mail: jan.pejsek@army.cz, info@army.cz
Reakce Ministerstva obrany na stanovisko klubu zastupitelů KSČM Středočeského kraje
Informace o technických aspektech a fungování systému protiraketové obrany jsou v široké míře dostupné na internetových stránkách www.army.cz nebo www.radarbrdy.cz. Zástupci Ministerstva obrany se zároveň v průběhu posledních měsíců zúčastnili více než dvou desítek setkání se zástupci samosprávy i široké veřejnosti.
Rozhodování o případném umístění radaru ve vojenském újezdu Brdy bude věcí vlády a členů Parlamentu České republiky. Zcela jistě nedají ke stavbě souhlas, pokud nebudou splněny základní podmínky stanovené během vyjednávání českou stranou. Ať už se jedná o zdravotní nezávadnost zařízení, vliv na životní prostřední nebo právní rámec pobytu příslušníků ozbrojených sil USA na českém území.
zpracoval Václav Vlček
JSME PROTIJSME PROTI VÝSTAVBĚ PROTIRAKETOVÉ ZÁKLADNY PROTOŽE :
JE PORUŠOVÁNA DEMOKRACIE
- Vůle občanů k takto závažné otázce může být vyjádřena pouze prvkem přímé demokracie a to je referendum. Je popírán význam místních referend v obcích sousedících se základnou
- Žádná politická strana neměla ve volebním programu do Poslanecké sněmovny P ČR umístění cizích vojenských základen na území ČR. Proto o této otázce nemůže rozhodovat vláda ani Parlament (mají velice slabý a nestabilní mandát), ale pouze občané.
- Demokracie a právo občanů na informace a tím právo občanů rozhodovat o svém osudu jsou minimálně od roku 2002, kdy se o této základně jedná na úrovni orgánů ČR a USA, pošlapávána. Veřejnost o této skutečnosti není informována. USA již začali s přípravou stanoviště pro základnu. Dochází ke svévolnému výkladu ústavy ČR ze strany vlády. Při vyjednávání je ignorován Parlamentu i opozice.
- Orgány ČR neposkytují pravdivé ani úplné informace o důsledcích umístění základny pro ČR a její obyvatele.
- V souvislosti s výstavbou základny je omezována demokracie v ČR. (Viz zákaz demonstrace plánované na 29.1.2007).
JSOU PORUŠOVÁNA STÁVAJÍCÍ PRÁVA
- Ztráta značného území ČR -- území základny nepodléhá jurisdikci ČR, ČR ztrácí postavení suverénního státu. Velvyslanectví USA uvádí potřebu 400 ha na celý systém raketové obrany, je otázkou jak široké bude bezpečnostní pásmo kolem základny.
- ČR dostala dopředu od USA návrh jak odpovědět na notu USA
- "...pobyt vojsk jednoho státu na území státu jiného v mírové době, rozhodně nepatří k jevům uznávaným za normální." -- Charta č.18 12.8.1978
- Právo ČR nebude moci být vykonáváno nad americkými vojáky a nad zaměstnanci základen při kriminálních, nedbalostních a jiných porušení zákona.
- Velvyslanectví USA uvádí potřebu 400 lidí na obsluhu celého systému. Obsluhu budou tvořit pouze příslušníci USA
- Dojde k nerovnoprávnému postavení občanů ČR proti příslušníkům cizích vojsk z hlediska práva a tím k narušení principu rovnosti a reciprocity občanů ČR.
- Porušení prohlášení Severoatlantické rady z roku 1997 ,že v žádném novém členském státě NATO žádné základny cizích vojsk nebudou.
- Porušení dokumentu Bezpečná Evropa v lepším světě, který byl přijat na úrovni EU 12. 12. 2003 v Bruselu .
- Vláda vede propagační kampaň bez poskytnutí konkrétních informací. Dochází k ideologizaci problematiky bez faktů, zkreslování a manipulaci ze strany vlády.
JE OHROŽENA BEZPEČNOST ZEMĚ
- Protiraketová základna -- radar, v případě vojenského konfliktu USA s některou velmocí se vždy stane prvořadým cílem úderu protivníka USA.
- Nebezpečí je reálné. USA přešly od koncepce zastrašování ke koncepci preventivních válek
- Území ČR se stává cílem prvního úderu, aniž by ČR musela nutně být ve válečném stavu.
- Útok na naše území nemohou orgány ČR ani občané ovlivnit.
- V případě vytvoření základny na našem území, s lítostí deklaruje Rusko, že bude muset přijmou odpovídající vojenská protiopatření, nejspíše zaměření svých raket na území ČR a možnost preventivního úderu těchto raket v případě globálního konfliktu.
- O použití základny rozhoduje výhradně velení armády USA, ČR bude pouze s odstupem informována.
- Protiraketový systém USA do současné doby dle stávajících zkoušek je značně nedokonalý, nespolehlivý, neúčinný a nevyzkoušený. Příznivci základny uvádí účinnost systému 90%, někteří vědci 10%. Deklarovaných 10 antiraket je schopno zničit tři útočící rakety, u multihlavic jednu. Zkoušky antiraket byly prováděny na útočící rakety u kterých byly známy letové parametry a které nemanévrovaly a neměly multihlavice.
- Střet raket může mít nedozírné následky pro obyvatelstvo všude kam zbytky raket dopadnou. Vždy dochází k zamoření oblasti těžkými kovy.
- Zvýší se nebezpečí nehod a havárií techniky základny a dochází k růstu nebezpečí pro občany ČR.
- Vzroste nebezpečí ze strany teroristů v ČR a nebezpečí teroristických útoků na občany ČR v zahraničí.
ZHORŠENÍ MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
- ČR se takto zapojuje do preventivních válek USA, které USA vedou v případě "ohrožení" vlastních zájmů USA kdekoliv na světě.
- Dnes je radar zdůvodňován hrozbou raket Iránu a Sýrie, které nemají rakety schopné zasáhnout USA. Irán vyzkoušel raketu s doletem 1 600 km. Sféra zájmů USA zahrnuje celou planetu; prioritou je zabezpečení zdrojů energie. Rusko nepustilo nadnárodní koncerny za energií na Sibiř.
- ČR svým souhlasem s umístěním základny přispěje k růstu nedůvěry mezi světovými velmocemi a k růstu nedůvěry mezi spojenci a to i mezi spojenci v NATO.
- Základna snižuje naději EU být nezávislým subjektem světové politiky.
- ČR svým souhlasem s umístěním základny přispěje k růstu nedůvěry a ke komplikacím v oblasti nešíření jaderných zbraní, zbraní hromadného ničení a omezení raket dalekého dosahu.
- ČR svým souhlasem s umístěním základny přispěje k růstu nedůvěry mezi ČR a zeměmi bývalého SSSR. Vytváří se reálná hrozba pro Ruskou bezpečnost. Základna může komplikovat dodávky energií z oblasti bývalého SSSR.
- ČR svým souhlasem s umístěním základny přispěje k růstu závodů ve zbrojení mezi velmocemi.
- Vybudováním základny se změní k horšímu mezinárodní postavení ČR a role naší země v řešení mezinárodních problémů a posuzování zahraničně politických aktivit naší země. Reálnými se stávají obavy Rakouska, Německa i na vládní úrovni. Není provedeno začlenění základny do NATO.
- Je kritizována jednostranná orientace na agresivní mocnost v bezpečnostní politice státu.
- Od voleb v USA v roce 2008 se výrazně změní nazírání na řešení mezinárodních konfliktů a problémů silou.
- ČR reaguje na zájmy pouze části firem vojenskoprůmyslového komplexu
OMEZENÉ TECHNICKÉ MOŽNOSTI
- Bude narušen příjem televizního, radiového a telefonního signálu. Nemusí být funkční dálkové otvírání automobilů, příjem bezdrátového internetu, u rádiového signálu vláda připouští vzdálenost 10 km; záření může aktivovat airbagy v autech
- Bude nutno vytvořit značně široký koridor omezení leteckého provozu. Vláda uvádí koridor 13 km, zahraniční vědci více než 50 km
- Záření radaru ovlivňuje funkce citlivých přístrojů (například v letadlech - mimo jiné se uvádí aktivace vystřelovacích sedadel letadel a zdravotnictví).
- Pro obdobné radary jsou zřizovány jaderné zdroje pro výrobu elektrické energie.
BUDE NARUŠENO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ, ZVÝŠÍ SE ZDRAVOTNÍ RIZIKA
- Impulsivní výkon vysílače. Vláda uvádí impulsní výkon 4,5 MW, některé zahraniční zdroje až 10x vyšší.
- Vzroste zatížení životního prostředí zářením z radaru a zdravotní rizika pro obyvatelstvo žijící v okolí radaru.
- Vyzařování je směřováno do nebe, ale existuje jev boční smyčky - vyzařování do boku, zdravotní riziko pro obyvatelstvo vzdálené v kilometrech od radaru
- Paprsek radaru není směřován pouze jedním směrem, má se chránit prostor území od Grónska po Itálii
- Při zneškodnění útočící hlavice dojde k zamoření území jaderným, případně biologickým či chemickým spadem. USA tvrdí, že po nárazu na útočící jadernou hlavici nemůže dojít k jejímu jadernému výbuchu. Rusko tvrdí, že může.
EKONOMICKÉ OTÁZKY
- Vliv výstavby základny na řešení nezaměstnanosti daného regionu je zcela zanedbatelný. Existuje jen mlhavý příslib účasti firem ČR na výstavbě základny. Je vytvářen tlak státní správy na obce daného regionu kombinovaný s mlhavými sliby ekonomické výhodnosti pro tyto obce.
- Základna USA bude zásobována z USA, ekonomická výhodnost základny pro ekonomiku ČR bude zcela zanedbatelná. SA nebudou platit nájem za základnu ani za území.
- ČR bude nucena vynaložit prostředky na zabezpečení vnější ochrany základny, ož povede k růstu nákladů na armádu na úkor potřebnějších resortů.
- Základna nepřinese žádný prospěch pro růst technologických znalostí ČR, jako investice USA v Zetoru, AERU,Temelínu...
NENÍ RESPEKTOVÁNO VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ
- Obyvatelé ČR v své historii vždy odmítali umístění cizích vojáků na svém území bez ohledu na své ostatní politické postoje.
- S umístěním vojenské základny nesouhlasí většina obyvatel ČR (VII/2006-83%-průzkum MfDnes, X/2006 75% -Lidové noviny,březen 2007 -73 %).
- Možnost české kontroly vybavení a funkce základny je nulová.
- Vláda vede propagační kampaň bez poskytnutí konkrétních informací, ideologizuje problematiku, neposkytuje fakta, nedává příležitost opozici.
- Vláda zkresluje skutečnost a manipuluje s fakty. Využívá metodu 100 x opakované lži.
Výše uvedené problémy ohledně výstavby vojenské základny nejsou zdaleka vyčerpávající, ani konečné. 12. 4. 2007
Klub zastupitelů KSČM Středočeský kraj
|