18. 9. 2007
ISLÁMRituály jsou znakem odlišnosti a nadřazenosti: tak jako i v ČecháchVšiml jsem si na Britských listech článků o ramadánu. Podobně jako modlitba nebo pouť do Mekky je i půst rituálem, jenž má veřejnými činy oddělit muslimy od nemuslimů. Ve své podstatě je rituál půstu znamením pro jednotlivé osoby, že patří k sobě, a odděluje je od těch, již jsou z pohledu jejich vidění světa jiní či "podřadní". Proto různé projevy, jimiž se skupiny odlišují a nadřazují ostatním, a to nejen náboženské, ale i ideologické apod. od sebe nalezneme ve všech kulturách. I když mezi muslimy převážil na půst a další rituály pohled náboženský, a většina z nich nepovažuje toho, kdo tyto rituály nedodržuje, za muslima, skutečný význam těchto rituálu byl jiný. Měly slabě věřící upevnit v jejich víře a zároveň být "majákem" pro ostatní lidi hledajici odlišnost a jiny styl života. |
Byl to sám Mohammed, kdo vyzval své stoupence k tomu, aby se odlišovali od nemuslimů. Někteří muslimští teologové a hlavně ideologové islámského reformismu, ale poukazují na fakt, že na počátku islámu byl kladen důraz na víru a věrnost obci a rituály byly brány pouze jako osobní záležitost jednotlivců s tím, že se i v jisté míře tolerovalo jejich veřejné nedodržování. Teprve s postupem doby se vytratil důraz na víru a byl v muslimské komunitě nahrazen důrazem na rituál bez smyslu a duchovního významu. Výsledkem takovéhoto kladení důrazu na rituál a ne na jeho význam je situace, kdy v muslimských zemích v niž vládnou rigidní až fanatické muslimské skupiny, jsou tvrdě pronásledováni a trestáni ti, kdož porušují půst, či příkaz modlit se apod. A mnohdy právě z tohoto "teroru" proti nepraktikujícím vzniká pokrytectví ohledně dodržováni ramadánu. Není se pak čemu divit, že v muslimských komunitách v Evropě dochází k tomu, že mnohdy tam mají autoritu spíše nábožensky orientovaní jedinci, kteří svým "pokojným" nátlakem na nepraktikujici jedince mnohdy vyvolávají ono ramadanové pokrytectví. A samozřejmě existuje také velká část muslimů pro které jejich náboženství nemá duchovní význam, ale význam praktikování v kulturní podobě s dodržováním rituálů, na něž jsou od mala zvyklí, ale v které nevěří a nechápou jejich skutečný význam. |