19. 9. 2007
Anheuser Busch, Dalík a konec budějovického Budvaru? |
V pondělí jsem ve zprávách ČRo zaslechl krátkou zprávu o tom, že Marek Dalík údajně jedná s americkým Anheuser-Busch o prodeji budějovického Budvaru. Informace byla velmi stručná, ale přesto jsem nabyl dojmu, že celá akce některými rysy připomíná prosazování amerického radaru. Myslím, že nejen já bych ocenil, kdyby se i tomuto tématu věnovaly právě Britské listy, píše Pavel Klein. Pozn. red. Potíž je, že se o obchodní značku Budvar sváří budějovický pivovar už dlouho s gigantickou americkou firmou Anheuser Busch. Ta nese velmi nelibě, že nemůže tuto značku v řadě evropských zemí používat, musí tam své pivo nazývat "Bud". Přitom budějovický Budvar je skutečné pivo, americký výrobek firmy Anheuser Bush je spíš něco jako imonáda s menším obsahem alkoholu, vhodná pro pití ve vedrech jižních amerických států,. Už od pádu komunismu se snažil Anheuser Bush vyvíjet nátlak na budějovický Budvar ve snaze získat jeho obchodní značku. Tehdy cestovali několikrát do ČR zástupci britské asociace pivních fajnšmekrů Campaign for Real Ale (Kampaň pro skutečné pivo, CAMRA) a varovali českou vládu, aby Budvar neprodávala, nechce-li toto pivo zničit. Možná, že je situace dnes jiná: budějovický Budvar se etabloval mezinárodně jako známá značka. To ovšem nevylučuje, že ho Anheuser Bush přestane vyrábět. Věcí jsme se zabývali před devíti lety. Přinášíme znovu tehdejší článek z britského Observeru, původně publikovaný v BL ZDE |