19. 9. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 9. 2007

Je to moje značka, chlapče!!

Američané a Češi spolu vedou pivní válku

Observer, 21. června 1998

Americká nálepka to říká jasně. "Jenom jeden Budweiser je originál," zdůrazňuje a dodává: "Anheuser-Busch poprvé uvařil Budweiser v roce 1876 v městě St.Louis. Takže si dejte pozor na napodobeniny. Kdykoli chcete ochutnat jasnou, ostrou chuť originálu, vyhledávejte na budweiseru slovo 'autentický'".

Nálepka na soupeřícím českém Budweiseru je stejně jednoznačná: "Toto je 'originální' budějovický Budvar." Reklama na toto pivo hovoří o "700 letech tradice vaření piva". Ve válce o budweisery neustoupí ani jedna strana ani o centimetr. Firmy se spolu svářejí o obchodní značku po dobu delší než celé jedno století. Británie je jednou jen z mála zemí, kde si mohou zákazníci kupovat obě piva pod týmž jménem (protože soudní spor o užívání značky britský soud vyhodil jako bezpředmětný - pozn. JČ).

Příběh má všechny rysy thrilleru, jaký si kupujeme na čtení do letadla.

Na jedné straně jde o přistěhovalce do Ameriky, kteří se snaží si tam vytvořit nový život, založit velký podnik, o jejich neúspěchy, o překážky, které museli překonávat, a o vznik globálně úspěšné obchodní značky.

Na druhé straně, kontinent, odkud tito přistěhovalci odešli, byl jevištěm příběhu opakovaných bojů proti cizím nájezdníkům, proti nacistické okupaci a komunistické moci a posléze příběhu privatizace.

V americkém táboře je Anheuser-Busch, největší pivovarnická firma na světě. Vaří ročně ve více než 70 zemích světa 2,4 miliard galónů (cca 11 miliard litrů) piva. V Británii se Budweiser vaří ve starém pivovaře ve Watney v západním Londýně, ale všechny ingredience kromě vody se dovážejí. Tento Budweiser je mezi ležáky celosvětově nejprodávanějším bestsellerem, a sponsoři fotbalového mistrovství světa ho inzerují pod mírně hrozivým heslem: "Jeden svět, jeden fotbal, jedno pivo."

Na druhé straně je Budweiser Budvar, který se vaří v českém městě České Budějovice. Firma je stokrát menší než její americký soupeř. Asi polovina piva, které vyrábí, se vyváží. Reklama budějovického Budvaru praví, že Češi složili melodii známé písně "Škoda lásky" ("Roll out the barrels") a také vynalezli měkké kontaktní čočky.

Pivo se začalo vyrábět v Českých Budějovicích v  roce 1265. Když byly Budějovice v Rakousku, říkalo se jim Budweis. A "Budweiser" prostě znamená "pivo z Budějovic". V roce 1795 založili němečtí obyvatelé Českých Budějovic pivovar, který se dnes jmenuje Samson, a ten nazval některá svá piva "Budweiser".

Komplikace začaly hlavně v devatenáctém století. Adolf Busch byl Němec, který emigroval do Spojených států v roce 1857. Byl to zeť Eberharda Anheusera, vlastníka bavorského pivovaru v městě St. Louis ve státě Missouri. V polovině šedesátých let devatenáctého století řídil už tento pivovar Busch. Jeho kontakt s Čechami spočíval v tom, že si kupoval český chmel a jezdil do módních českých lázní. Mezi zákazníky, kteří v Americe kupovali jeho pivo, bylo mnoho evropských přistěhovalců, a německé či české jméno piva navozovalo dojem kvality. Proto začal pivovar v roce 1876 vyrábět pivo, kterému dal název Budweiser.

Češi v Českých Budějovicích založili druhý pivovar - konkurenční pivovar vůči firmě Samson - o 19 let později, v roce 1895 - a ten začal vařit pivo Budweiser Budvar tak, jak se vaří dodneška.

O sto let později založila firma Anheuser-Busch svůj nárok na značku Budweiser na onom devatenáctiletém předstihu.

Jenže Češi tvrdí, že České Budějovice vařily pivo Budweiser dávno předtím, než tento výraz v Missouri vůbec někdo znal.

Už začátkem století se dostaly spory mezi americkým a českým táborem do soudní síně. V roce 1911 bylo vyhlášeno příměří, ale to neuspokojilo nikoho.

Anheuser-Busch přežil období americké prohibice tím, že začal vyrábět a prodávat zmrzlinu, prodávat kvasnice a vařit legální "skoropivo" Budweiser, které obsahovalo méně než 2,7 procent alkoholu.

Za druhé světové války bylo Československo okupováno nacisty, a výrobu piva Budweiser Budvar řídil německý komisař. Po roce 1945 byl pivovar po krátkou dobu nezávislý a pak následovalo komunistické převzetí moci.

Komunisté povolili vývoz jen tří piv. Nikdo přesně neví, proč si vybrali Plzeňský prazdroj, Gambrinus a Budweiser Budvar. Ani jedno z těchto piv nebylo v Československu nejpopulárnější.

Mezitím zvyšovala firma Anheuser-Busch objem prodeje svého piva po celém světě. Americká firma dokonce tvrdí, že úspěch jejího českého konkurenta je důsledkem toho, že se jí podařilo seznámit celosvětově spotřebitele se značkou Budweiser.

Británie je hlavní bojištěm o obchodní značku. Americký Budweiser se do Británie poprvé začal dovážet v roce 1907 a ve vojenských obchodech se prodává v Británii od čtyřicátých let.

K vážnému soupeření mezi americkým a českým pivem došlo až v sedmdesátých letech, kdy obě firmy zvýšily svůj vývoz do Británie.

Anheuser-Busch se začal o značku soudit v roce 1979 a v roce 1984 rozhodl odvolací soud, že v Británii smějí obě piva užívat značky Budweiser. Není pochyb, konstatoval soudce Walton, "že obě strany užívaly názvu Budweiser poctivě a souběžně".

Loni v červenci získala firma Anheuser-Busch právo registrovat značky "Budweiser", "Budweiser, King of Beers" a své červenomodré nálepky. Ale v souladu s předchozími soudními rozhodnutími dostal budějovický Budvar také právo si zaregistrovat toto jméno.

Bylo nevyhnutelné, že se obě strany odvolaly. Obě tvrdily, že mají výhradní právo na užívání značky. Ale v květnu byl status quo znovu soudně potvrzen. Jinými slovy, po devatenácti letech soudních sporů jsou britští pijáci piva přesně tam, kde byli vždycky - mají možnost si vybrat mezi dvěma radikálně rozdílnými pivy jménem Budweiser.

A jak to vypadá jinde ve světě? Budějovický Budvar si vyhrazuje právo užívat jméno Budweiser v 71 zemích světa. Nesmí ho používat ve střední a severní Americe a o značku se soudí ve dvaceti zemích světa. Velkým problémem pro firmu Anheuser-Busch je jedenáct evropských zemí, kde nesmí užívat jména Budweiser.

Pádem komunismu a zvolením proprivatizační české vlády vznikla možnost, že by mohl být spor o značku vyřešen: Anheuser-Busch by si mohl koupit podíl v českém pivovaru a dosáhnout svého.

V letech 1990 - 1994 se o tom jednalo. Firma Anheuser-Busch zahájila ofenzívu šarmantnosti: založila v Českých Budějovicích Středisko města St.Louis a věnovala podstatné finanční dary vzdělávacím institucím.

Možnost prodeje Budvaru vyvolal mezi Čechy spory: někteří chtěli získat za transakci tvrdou měnu, jiní zastávali názor, že jeden z mála českých podniků, který úspěšně vyváží své výrobky do světa, by se neměl prodávat. Debatovalo se o tom, zda budou americké investice pro český pivovar prospěšný, anebo zda jimi utrpí.

Podpora pro udržení nezávislosti českobudějovického pivovaru přišla pak neočekávaně z Británie. Britská nezávislá organizace Campaign for Real Ale (Kampaň pro skutečné pivo, které se za posledních dvacet let podařilo donutit britské pivovary, aby se navrátily k výrobě nejrůznějších druhů historických piv v malých množstvích, pozn. JČ) napsala otevřený dopis Václavu Havlovi, v němž ho varovala, že prodejem budějovického pivovaru Američanům z něho pravděpodobně nezůstane nic, než muzeum.

Dopis vyvolal v ČR odpor proti dohodě s Američany. V roce 1996 oznámila česká vláda, že je nepřijatelné, aby firmu Budvar převzal podnik Anheuser-Busch. Nepřátelství mezi českými a americkými pivovarníky se vrátilo k normálu. Anheuser-Busch se znovu začal s Budvarem soudit o značku Budweiser.

Zajímavou peripetií v  celém příběhu je skutečnost, že podnik Samson, českobudějovický pivovar, který byl založen roku 1795, užíval značku Budweiser po celou dobu od svého založení a nikdy se jí nevzdal. Mnichovský úřad pro patenty v minulých dnech povolil pivovaru Samson, aby v Německu prodával své pivo Budweiser Burgerbrau. Budějovický Budvar se tomu prý snažil zabránit, ale nepodařilo se mu to.

A to je zatím všechno. Britští pijáci si mohou vybrat mezi dvěma pivy, která obě mají velmi přesvědčivý nárok na jméno Budweiser. Americký Budweiser má ostrou, čistou chuť, není v něm cítit slad ani chmel a má se pít chlazený. Český Budweiser je hutnější, trpčí. Jeho pijákům by se zdál americký Budweiser bez chuti - pijákům amerického Budweiseru by se zdál český Budweiser podivný.

Obě piva se tak radikálně odlišují, že si je nikdo navzájem nemůže poplést - ať už říkají právníci, zabývající se obchodními značkami, cokoliv.

                 
Obsah vydání       19. 9. 2007
19. 9. 2007 Vláda vede informační válku s českou veřejností
19. 9. 2007 DEBKA: Írán nemá veké množství střel Shahhab-3
19. 9. 2007 Záporné následky globálního oteplování pocítí už naše generace
19. 9. 2007 Ministerstvo obrany se bojí diskusí o radaru - nemá argumenty Zdeněk  Štefek
19. 9. 2007 Názor dne Oldřich  Průša
19. 9. 2007 Co je demokracie podle Sartoriho Josef  Brož
19. 9. 2007 Irák rozhořčen nad smrtí osmi civilistů, které zabila soukromá americká bezpečnostní firma
19. 9. 2007 Policie: Přistěhovalci ze středovýchodní Evropy "mají jiné standardy"
19. 9. 2007 Polsko blokovalo plánovaný den EU proti trestu smrti
19. 9. 2007 Rusko a Čína "provádějí špionáž proti USA"
19. 9. 2007 Rusko a USA se tak znovu poměřují v tom, kdo má silnější bombu
19. 9. 2007 Anheuser Busch, Dalík a konec budějovického Budvaru?
19. 9. 2007 Je to moje značka, chlapče!!
19. 9. 2007 Demokracie? To je vtip? Jaromír  Habr
19. 9. 2007 České úřady schválně snižují počet mrtvých v Iráku, aby ukázaly USA v dobrém světle Michal  Rusek
19. 9. 2007 Politické divadýlko předsedy Paroubka? Antonín  Hubený
19. 9. 2007 Rádoby vtipná úvaha o radaru a variantě rychlé smrti Michal Z. Čenko
18. 9. 2007 Má-li být válka s Íránem, pak jaká? Max  Blaustein
18. 9. 2007 Směřujeme nezadržitelně k válce s Íránem, varuje OSN
19. 9. 2007 Immanuel Wallerstein: Je na programu útok na Írán? Immanuel  Wallerstein
18. 9. 2007 Lavrov: Žádný současný problém nemá vojenské řešení
18. 9. 2007 Prezidentské volby v zajetí hlouposti Bohumil  Kartous
18. 9. 2007 Zpocený Bütikofer Tomáš  Krček
18. 9. 2007 V Americe vládne cenzura soukromých televizních korporací Fabiano  Golgo
18. 9. 2007 Necenzurovaná verze projevu Sally Field Petr  Nachtmann
19. 9. 2007 Výklady demokracie: Můj boj za svobodnou kombinaci písmen Wenzel  Lischka
18. 9. 2007 Rituály jsou znakem odlišnosti a nadřazenosti: tak jako i v Čechách Lukáš  Lhoťan
18. 9. 2007 Pokrytectví a pedofilie v katolické církvi Uwe  Ladwig
18. 9. 2007 Rozhlas BBC o Mnichovu
18. 9. 2007 Veřejnoprávní média: servilnost jako v době procesu s Miladou Horákovou Michal  Rusek
18. 9. 2007 Vzpomínáme na vznik ČSR a na TGM v pokřiveném zrcadle Miloš  Dokulil