16. 10. 2006
Otevřený dopis ministryni školství ČR:Odložte státní maturity!Nebudu Vás vzhledem k Vaší vytíženosti příliš unavovat sáhodlouhým psaním. Píši proto, že bych se chtěl jako učitel, který učil jak na základní, tak i na střední a vysoké škole (český jazyk v zahraničí) přimluvit za to, aby co nejrychleji došlo k odložení státních maturit. V současné době učím na gymnáziu a mohu Vás zcela upřímně napsat, že to,co se dneska děje na školách, nemá v historii této země obdoby. Systém státních maturit, jak je nabízen v současné době z českého jazyka, je nepřipraven, jedná se o diletantskou záležitost, a zejména jsou v ní obsaženy věci, které si protiřečí. |
Na jedné straně - učte děti diskutovat, omezte kvantum informací, uvádějte věci do souvislostí - na druhé straně nesmyslný kánon literárních děl (kdo to, proboha vymyslel?), ze kterých by studenti měli ústně maturovat - vedle děl světové literatury by měli povinně číst středověké autory, které dnes nikdo téměř nezná, nebo naopak současné autory, zcela tendenční a poplatné dnešní době. Nebo připravovaný test z mluvnice - věci naprosto vytržené ze souvislostí, řada akademických otázek, zcela odtržená od reálného života. Nejsem žádný konzervativec - to, co se po dětech požaduje, dělám celý život tj. učím v souvislostech, aktivně, soutěže, hry, žádný tupý výklad, ale tomuto skutečně již přestávám rozumět. Jak mohou základní školy, kde je 50% učitelů nekvalifikovaných, připravovat rámcové vzdělávací plány? Jak je možné, že někdo chce po učitelích, aby ve svém volném čase a zadarmo připravovali RVP pro školu? V normální fungující firmě by přece bylo: Připrav RVP z českého jazyka do konce tohoto školního roku a dostaneš za to 30 tisíc korun. Nebo ne? Jak může někdo chtít po učitelích, kteří mají na střední škole např. úvazek 26 hodin, tj. 5 hodin přesčasových, aby si vůbec vydělali nějaké "lepší" peníze , k tomu třídnictví, s tím spojené papírování, které neustále přibývá, k tomu povinná školení na počítačích, různé kurzy, porady, soutěže atd.- aby ještě ve svém volném čase po večerech tvořili nějaké RVP? Nebude -li posunuta státní maturita minimálně o 4 roky, tj. měla by se týkat až dalšího nastupujícího ročníku, a nebude-li také posunuto zavedení RVP, ŠVP atd., nebude to prohra jenom Vaše, ale celého českého školství. Občas k nám na gymnázium chodí absolventi současných pedagogických fakult na praxi. Většina z nich učí jen a jen konzervativně, výkladem, o nějakých nových metodách ani vidu, ani slechu. Nemělo by se začít náhodou od nich a od pedagogických škol? S pozdravem Milan Kulhánek Gymnázium Broumov |