19. 9. 2005
Je rozumné používat pojem "rasa"?Citujeme z britského vydání Wikipedie Platnost rozlišování lidí na rasy je předmětem živé debaty. Mnoho antropologů, využívajících biologického výzkumu, zastává názor, že běžně užívané definice lidských ras nemají podložený kategorizační základ. Argumentují, že definice rasy jsou nepřesné, náhodné, že jsou ovlivněny zvyky a v různých kulturách se různí. Jiní naopak považují rasu za platný pojem a argumentují, že pokusy zdiskreditovat rasovou klasifikaci jsou motivovány politicky. |
Prostřednictvím rozdílů mezi lidmi lze lidi rozčlenit na skupiny. Avšak příměsi ke skupinám brání takové analýze. Vztah mezi sociální a genetickou definicí rasy je složitý. Fenotypické (individuální) a genotypové (založené na genotypu) klasifikace si navzájem přesně neodpovídají. To, zda struktura lidské společnosti odpovídá dělení na rasové skupiny, je otázkou vědecké debaty a názory na to se v různých disciplínách různí. Někteří biologové dávají přednost termínu populace před rasou. Odmítání rasových názorů z devatenáctého století zahájil Franz Boas, zakladatel americké kulturní antropologie.Začátkem dvacátého století studoval vztah mezi rasou a výškou osob v New York City a zjistil, že děti přistěhovalců jsou vyšší než jejich rodiče. Dospěl k závěru, že výšku člověka neurčuje pouze jeho genetická výbava, ale i prostředí, v tomto případě zejména výživa. Boasův závěr byl od té doby mnohokrát potvrzen, zejména poté, co došlo k podstatnému vzrůstu výšky Japonců po druhé světové válce v důsledku podstatných změn ve výživě. V padesátých letech dvacátého století mnoho antropologů odmítlo vůbec existenci rasy jako biologického jevu. Argumenty proti platnosti rozdělování lidí na rasyMnoho vědců argumentuje, že z množství nezvratných důkazů vyplývá, že všechny lidské bytosti mají společného předka. Zadruhé, vědci poukazují na to, že existuje množství biologických rozdílů mezi lidmi, které nemají nic společného s rasou (například, krevní skupina). Posléze zdůrazňují, že genetické rozdíly mezi příslušníky téže rasy jsou často větší než průměrné genetické rozdíly mezi rasami. Například rozdíly v krevních skupinách v rámci konkrétních "rasových" skupin dosahují 85 procent, kdežto mezi různými rasami pouhých 15 procent. Někteří vědci argumentují, že v rámci "rasových" skupin existuje větší genetická rozrůzněnost než mimo "rasové" skupiny, a proto dělení lidí na "rasy" nemá taxonomickou hodnotu. Historikové, antropologové a sociální vědci často charakterizují lidské rasy jako sociální konstrukci. Mnozí z nich však přesto používají slovo "rasa" v neformálním každodenním styku. To bývá užitečné jako pracovní koncept rozdělování lidí na podskupiny, protože je obtížné řešit různé genetické mutace, spojené s rasou (viz cystická fibróza, nesnášenlivost vůči laktóze, Tay-Sachsova choroba a srpková anémie). V každodenní řeči rasa většinou charakterizuje populace, které je lépe definovat jako etnické skupiny. Například v mnoha částech USA se o Hispáncích či o Jihoameričanech hovoří jako o "rase", i když pocházejí z velmi rozrůzněných prostředí. V Evropě se někdy hovoří o tom, že Jihoevropané nejsou Evropané či běloši. V USA je "černoch" termín, který často popisuje lidi z velmi různých prostředí. V Evropě se často definují Romové či Turci jako rasově odlišní od bílých Evropanů, i když jsou tyto skupiny vlastně součástí kavkazského typu, pokud by se použilo starých rasových měřítek a měřil se jejich nos. Argumenty pro existenci rasNěkteří biologové jsou přesvědčeni, že rasové dělení není sociální konstrukt. Ve většině současného výzkumu jsou rasy definovány jako evoluční linie. Někteří vědci argumentují (Vicent Sarich a Frank Miele), že některé genetické odlišnosti mezi rasami jsou větší než genetické odlišnosti mezi člověkem a ostatními primáty. V současnosti se toto považuje za kontroverzní názor, avšak určitý počet vědců ho podporuje. Dělení na rasy v poslední době bylo podpořeno nejnovějším výzkumem na molekulární úrovni. Podrobnosti v angličtině ZDE |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 9. 2005 | Je rozumné používat pojem "rasa"? | ||
16. 9. 2005 | Cizinci mohou dostat v Německu německé občanství, ale... | Tomáš Krček | |
16. 9. 2005 | Drama lidského života | Jan Čulík | |
15. 9. 2005 | Zasmrádlé rasistické teplíčko ve střední Evropě | Jan Čulík | |
15. 9. 2005 | Ženy chtějí dobrovolně zemřít | Václav Dušek | |
15. 9. 2005 | Maso ze zkumavky | ||
15. 9. 2005 | Švýcarsko, konopí a André Fürst | Bushka Bryndová | |
15. 9. 2005 | Tips aren't included... | Ladislav Žák | |
14. 9. 2005 | Vegetariánství škodí zdraví | Petr Wagner | |
14. 9. 2005 | Kulhánek: Highlander pro klempířské učně | Filip Sklenář | |
14. 9. 2005 | Hurikán Katrina - změna klimatu a toxické znečištění | Miroslav Šuta | |
14. 9. 2005 | Díky korporacím máme místo demokracie Pobřežní hlídku | ||
14. 9. 2005 | Hospodská debata jako paradigma české politiky? | Karel Dolejší | |
14. 9. 2005 | Kdo ještě potřebuje v čele smečky samce Alfa? | Štěpán Kotrba | |
14. 9. 2005 | Američtí novináři nyní útočí na Bushe |
Rasismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 9. 2005 | Obecná pojmenování mají informační hodnotu | Marian Kechlibar | |
19. 9. 2005 | Nábožensky nekorektní postoj | Tomáš Koloc | |
19. 9. 2005 | Několik otázek k problému zahnívajícího rasismu | Ondřej Fér | |
19. 9. 2005 | Prodaná černoška | Filip Sklenář | |
19. 9. 2005 | O rasismu v médiích a ve společnosti | Jan Čulík | |
19. 9. 2005 | Je rozumné používat pojem "rasa"? | ||
16. 9. 2005 | Kdyby nebylo důležité, jak lidé vypadají, vypadali by všichni stejně | Štefan Švec | |
16. 9. 2005 | Ironizuji přehánění | Alex Koenigsmark | |
16. 9. 2005 | Vy to vážně necítíte? | Jan Čulík | |
16. 9. 2005 | Pěkná potměšilost, Barva trenýrek, Zasmrádlé rasistické teplíčko | Zdeněk Wognar | |
16. 9. 2005 | Přepjatá korektnost je kontraproduktivní | Petr Freiwillig | |
16. 9. 2005 | Ze zdravotního hlediska nejsou rasy stejné | Petr Wagner | |
16. 9. 2005 | Všeho s mírou | Alex Koenigsmark | |
16. 9. 2005 | Oboustranně rasistická diskuse | Bohumil Kartous | |
15. 9. 2005 | Zasmrádlé rasistické teplíčko ve střední Evropě | Jan Čulík |