16. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 9. 2005

Všeho s mírou

Ve své odpovědi Štefanu Švecovi Jan Čulík osvětlil svůj (ale zřejmě zejména zdrojový "západně-intelektuální") přístup k celé problematice politické korektnosti. V jeho základu leží především cosi jako úzkost; je tam předem naprogramovaná pozornost vůči eventuálnímu zneužití čehokoliv. Říká tomu "ostražitost vůči neférovému zneužití podtextů". Není tu místo a ani nemám chuť se zabývat psychologickými úvahami o práci a funkci podtextů a podprahových vnímání a uvažování -- ale jedno chci říci: tato preventivní ostražitost podobně jako ostražitost někdejších bolševických cenzorů může vést k přímo deviantní paranoii. Fundamentalistické americké feministky se k ní už touto cestou dopracovaly.

Kdysi jsem napsal hru o zapomenutém plzeňském básníku Bernardu Guldenerovi (byl to můj prapradědeček), jmenovala se Mňau. On taky kdysi napsal satirickou komedii Mňau -- o volbách do městské rady a korupci kolem. Herci si nalepili vousy podle živých měšťanostů a prapradědeček se musel odstěhovat z Plzně a zklamán a zahořklý zemřel někde v Lomnici nad něčím. Byl tam notářem a klienti mu tu a tam místo honoráře nosili vajíčka nebo drůbež. Při generálce Mňau v divadle dozorčí funkcionář znervózněl, rudl a vrtěl se a žádal, abychom odstranili tu provokaci. Nechápali jsme jakou a on se ostražitě vyhýbal i tomu slovu samému, až z něho nakonec vylétlo: "No to, to s tím zvířetem... tam, ten pták..." Ano. Babička přinesla básníkovi místo zlatky vykrmenou husu. Než jsem pochopil, že ostražitec mínil souvislost husa a Husák, trvalo mi to asi pět minut. Potom nosila babička básníkovi králíka. Děkovali jsme Hospodinu, že žádný z těch pitomců z ÚV se zrovna nejmenuje Králíček.

Kdybychom se řídili Čulíkovým paragrafem prvním, nesměl bych napsat v povídce větu: Do lokálu, kde se scházeli homosexuální policisté, vešel plešatý černoch, ale Do lokálu, kam chodili John, Peter, Mike a ostatní, vešel Ken. Zdá se mi to poněkud chudobné.

Jan Čulík píše: řekneme-li Rom, hned se nám vybaví "zloděj" -- a proto nesmíme říkat romský. Úzkostní intelektuálové na jedné straně volají po respektování své oblíbené "jinakosti" (jenže nekrofil je také jinaký, není?) a na druhé straně vycházejí z toho, že neexistuje jiný než odsudečný přístup, pojmenujeme-li nějaké skutečnosti.

Náš zasmrádlý středoevropský rasismus se třebas v naší rodině projevoval tím, že otec jednomu ze svých nejlepších kamarádů, židovskému podnikateli žijícímu v Americe, nařídil platit židovskou daň deset dolarů a Jirka H. ji z Ameriky asi deset let posílal a otec si za to kupoval v Tuzexu campari. Jednou jsem potkal na ulici černocha a ten míjel skupinu černošských studentů a volal na ně "Ahoj, černoši!".

Některý závěr J.Č. je dokonce demagogický -- "je velký rozdíl mezi tím, říkám-li někomu "plešatec", "tlusťoch", "chlap s dlouhým nosem", "cikán", "přismahlý", "Rákosník", a říkám-li mu Karel, Jiří nebo Géza" -- píše. Jenže v tom případě jde o oslovování u stolu, ne o popis světa nebo zprávu. Nikdo z nás "středoevropských teple zasmrádlých rasistů" přece nikomu nenadává, jen shledáváme pošetilým - a právě svým naruby obráceným stereotypem podezřelé úvahy vyvolávajícím --takové demonstrativní předstírání, že nějaká lidská vlastnost neexistuje. Barva není nic ani ošklivého, ani ponižujícího, tím je jen v očích rasistů -- ale existuje, je, podobně jako pohlavní rozdíly, a protože nejsem rasista (tj. nepovažuji jednu rasu za lepší než druhou), nevím, proč bych nemohl napsat, že je někdo hezký černoch nebo že vyhrál čínský boxer, nebo říci příteli, že Kyle Erskine, kterou (už zase je čeština předem politicky nekorektní) má čekat na letišti, je žena, černoška a krásná. Nemyslím, že by to o ní nic nevypovídalo.

I ten německý občan, který přišel ze zájmu o literaturu na besedu, neměl v úmyslu pana Uzunoglu urážet. Nikdo ho neurážel. Jenom trpěl právě syndromem "preventivní ostražitosti".

Přiznám se, že jsem pak v debatě u stolu panu Uzunoglu říkal, že samozřejmě je německý spisovatel, ale že i na jeho práci vidím, jak se sám točí v bludném kruhu, uzavřen mezi touhou být německý a neschopností neuzavírat se sám do ghetta komplexu, že německý není, nikdy nepsat knihu "jen tak", ale mluvit stále jen a jen o "tureckém syndromu"... Kdyby se méně rozčiloval a víc zabýval literaturou, měl by to jistě on (i my ostatní na tom semináři) mnohem jednodušší.

Měli jsme v debatním klubu kdysi jednoho pravidelného hosta, mladého romského intelektuála, který se pohyboval právě ve stejném orbitu: stále stáčel všechno k problému romské populace. Časem zjistil, že ho vlastně naše témata většinou nezajímají, protože se k tomu středobodu vždycky nasměrovat nedají a přestal přicházet. Bylo nám to líto, ale už jsme ho nenašli, protože se ještě ke všemu přestěhoval a adresu nenechal.

Kdybychom v této ostražitosti byli skutečně důslední, opravdu bychom si nemohli vyprávět ani židovské anekdoty. Vždyť přece není důležité, zda je někdo žid a ty anekdoty také dávají lidi do kategorií a přisuzují jim vlastnosti, které všichni nemají. Všeho s mírou, praví přísloví.

Pozn. JČ: Dovolím si k tomu jen drobnost. Nikdo nezakazuje žádné výrazy, pokud jsou v daném kontextu funkční. Nejsou-li funkční, hrozí, že nabudou neférových stereotypů.

Nikdo nezakazuje ani ironii či humor. (Tam je užívání těchto výrazů právě funkční.)

Souhlasím s varováním Alexe Koenigsmarka "Všeho s mírou" a souhlasím i s tím, že možná např. "některé americké feministky" svou politickou korektnost přehánějí. To ovšem neznamená, že je feminismus špatný a že např. v ČR nemají ženy velmi nerovné a nepříjemné společenské postavení.

Jde především o to, kde jsou podle společenských zvyklostí nastaveny "hranice ostražitosti". Ve středoevropském prostředí jsou nastaveny daleko "liberálněji" než v prostředí západoevropském. Podle své zkušenosti si troufám říci, že je to vůči menšinám neférové. A že mám těch zkušeností dost: např. studenti bohemistiky jiných ras, kteří pobývali v ČR, by mohli vyprávět, třeba už jen o pohledech v tramvaji.

                 
Obsah vydání       16. 9. 2005
18. 9. 2005 Volby v Německu: nikdo jasně nevyhrál
18. 9. 2005 Blair "poslal s nadšením" vojáky do Iráku
18. 9. 2005 Tony Blair zaútočil na BBC "za její antiamerikanismus"
18. 9. 2005 Jack Straw: Mezi Západem a islámem není podstatnějšího rozdílu
18. 9. 2005 Američtí konzervativci útočí na Bushe
16. 9. 2005 Parlament umožní nezákonné praktiky a korupci Petr  Kužvart
16. 9. 2005 Bush: Se sociální nerovností ve státech u Mexického zálivu musíme skoncovat
16. 9. 2005 Drama lidského života Jan  Čulík
16. 9. 2005 Islám jako zrcadlo, v němž se vidíme sami
16. 9. 2005 Kontroverzní návrh nového protiteroristického zákona
16. 9. 2005 Chlastám Karel  Škrabal
16. 9. 2005 Léky v akci Michal  Vimmer
16. 9. 2005 Jak zničit komunisty Bohumil  Kartous
31. 10. 2005
16. 9. 2005 Všeho s mírou Alex  Koenigsmark
16. 9. 2005 Oboustranně rasistická diskuse Bohumil  Kartous
16. 9. 2005 Kdyby nebylo důležité, jak lidé vypadají, vypadali by všichni stejně Štefan  Švec
16. 9. 2005 Vy to vážně necítíte? Jan  Čulík
16. 9. 2005 Ze zdravotního hlediska nejsou rasy stejné Petr  Wagner
27. 9. 2005
16. 9. 2005 Ironizuji přehánění Alex  Koenigsmark
16. 9. 2005 Pro Finy jsou Češi stejně hrozní jako Rusové
16. 9. 2005 Pěkná potměšilost, Barva trenýrek, Zasmrádlé rasistické teplíčko Zdeněk  Wognar
16. 9. 2005 Přepjatá korektnost je kontraproduktivní Petr  Freiwillig
16. 9. 2005 Cizinci mohou dostat v Německu německé občanství, ale... Tomáš  Krček
16. 9. 2005 Sudetští Němci v Krnově světí památku židů
16. 9. 2005 Opravdu nevím... Jiří  Drašnar
16. 9. 2005 Ti, jimž jde o lidská práva, by se měli o bezprávný policejní zásah proti Czechteku zajímat Jan  Rovenský
16. 9. 2005 Lidé umírali a budou umírat Miroslav  Šuta
16. 9. 2005 Mír na Blízkém Východě? Lukáš  Blažek
16. 9. 2005 Národní strana protestuje
16. 9. 2005 Toto není konzumerismus Jan  Bím
15. 9. 2005 15 let Českého dialogu a Libri prohibiti
15. 9. 2005 Paraziti, odejděte, Grebeníčku, zůstaň
15. 9. 2005 Britská zbrojovka vyplatila Pinochetovi milion liber
15. 9. 2005 Británie: Nákupní karty podnikatelských řetězců jsou předražené
14. 9. 2005 Američtí novináři nyní útočí na Bushe
15. 9. 2005 Maso ze zkumavky
15. 9. 2005 Tips aren't included... Ladislav  Žák
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Rasismus RSS 2.0      Historie >
16. 9. 2005 Kdyby nebylo důležité, jak lidé vypadají, vypadali by všichni stejně Štefan  Švec
16. 9. 2005 Ironizuji přehánění Alex  Koenigsmark
16. 9. 2005 Vy to vážně necítíte? Jan  Čulík
16. 9. 2005 Pěkná potměšilost, Barva trenýrek, Zasmrádlé rasistické teplíčko Zdeněk  Wognar
16. 9. 2005 Přepjatá korektnost je kontraproduktivní Petr  Freiwillig
16. 9. 2005 Ze zdravotního hlediska nejsou rasy stejné Petr  Wagner
16. 9. 2005 Všeho s mírou Alex  Koenigsmark
16. 9. 2005 Oboustranně rasistická diskuse Bohumil  Kartous
15. 9. 2005 Zasmrádlé rasistické teplíčko ve střední Evropě Jan  Čulík
12. 9. 2005 Homolkové, Buldozeři a léčba Harleyem Karel  Dolejší
9. 9. 2005 Pěkná potměšilost, šířící otevřený rasismus Pavel  Verner
9. 9. 2005 Publicista, který neví, co se nedělá Štěpán  Kotrba
9. 9. 2005 Nesmíme šířit neférové stereotypy   
9. 9. 2005 Rasismus a neznalost i u komentátora deníku Právo... Jan  Čulík
9. 9. 2005 V ČR bourají na silnicích v naprosté většině Češi