19. 9. 2005
Zahradilova Modrá šance: možná budoucí zahraniční politika ČR1. Pravidla a smlouvy jsou pro slabochy a magory, silnej jedinec pružně urve, co může. 2. Nikomu nic nedáme, sami máme málo. 3. Ideálů se nenažerem. Dal sem šanci Modrý šanci a zanořil se do elaborátu pana Zahradila na téma zahraniční politika. Málem sem skončil hned v druhém odstavci, kde se Jan malinko zamotal do vlastních kliček. Nakonec jsem vytrval a dobře mi tak. Přišel jsem o poslední zbytky iluzí o našem - možná - budoucím nejvyšším diplomatovi. |
Jan, řečený "národní zájem", nezůstal své pověsti nic dlužen a hned po povinném důstojně zamyšleném volebním fotu a taktéž povinném vykreslení idylických rodinných poměrů se pustil do svého oblíbeného tématu. Předložil nám národní zájmy ve všech podobách, odstínech i skupenstvích. Protože přece:
Českou zahraniční politiku chápeme jako organizované úsilí o dosažení specifikovaných zájmů, označovaných zpravidla jako zájmy národní, v systému mezinárodních vztahů.
Jsem rozhodně pro organizované úsilí. Ani organizované národní sobectví by mi možná nevadilo. Jen kdyby na tom pan Zahradil nebyl tak špatně se specifikací. Dost těžce zabředl hned v druhém odstavci. Ten si zaslouží ocitovat celý.
Za základní pilíř soustavy mezinárodních vztahů nadále pokládáme národní
stát. Národní stát, tak jak se vyvinul v době poměrně nedávné, považujeme za
ryze politickou (nikoliv etnickou) kategorii a i v dnešním globalizovaném a politicky
i ekonomicky se integrujícím světě za stále užitečný nástroj ke správě věcí
veřejných. Nenahraditelnost národního státu je určena zejména společným
národním jazykem, společně interpretovanou historickou zkušeností a z nich
plynoucí společnou národní identitou, ale také přímým vlivem a kontrolou voličů
na chování národní politické elity.
Teď opravdu nevim. Taky se vám ten pilíř nejpilířovatější zdá "nějakej vachrlatej"? Po státu se chce, aby byl v ryze politickém a v žádném případě ne etnickém smyslu národní. To zaprvé. A zadruhé se po tom státu chce, aby měl společný národní jazyk, společně interpretovanou historickou zkušenost a společnou národní identitu. Malá odbočka. Panu Zahradilovi z věty o nenahraditelnosti vypad větný člen. Společným jazykem - koho čeho, pane poslanče - je určena nenahraditelnost? Člověk aby tu četbu stranickýho dokumentu prokládal luštěním rébusů. Asi jste myslel občany, státy toho obvykle moc nenamluví. V tom případě se Vám povedlo ideálního občana toho ryze politického neetnického státu charakterizovat čistě na etnickém základě. A to salto vzad jste provedl ve dvou po sobě následujících větách. Bravo, to je mimořádný výkon. A ještě jedna věc je podezřelá. Opravdu je nezbytně nutné, abysme všichni společně interpretovali, jinak se identity nedopracujeme? To znamená přesně co? Vykládat dějiny jednotně? Nepřepisovat závazný, úředně schválený národní výklad dějepisu pro držitele občanského průkazu? A to bude nadále trestné myslet si - dejme tomu - že Žižka byl loupežník a vrah a že pan prezident Beneš se zasloužil i nezasloužil o stát? Děkuju, nechci. V takovém vzorném národním státě jsem už žil, říkali mu čéeseser a nebylo to nic moc. Ale abych skončil něčím trochu pozitivnějším. V jedné věci s Janem Zahradilem vřele souhlasím. Tu politickou elitu (vida jak pěkně o sobě pan Zahradil dokáže mluvit); tak tedy, tu elitu je třeba hlídat. Zvlášť takovou která pokládá za nutné vytisknout tučně - modré na bílém - následující krédo:
Abychom mohli minimalizovat zmíněné riziko a maximalizovat nabídnutou příležitost, musíme mít vždy dostatek volnosti pro možné reakce na nové situace. Zahraniční politika proto nemůže být nikdy definitivní a konečná, v rámci jednou provždy daných a neměnných smluvních svazků. Musí být naopak permanentně otevřená změnám a vývoji, musí se řídit aktuální situací a potřebami České republiky. Tyto skutečnosti si dobře uvědomujeme. Vyplývá z nich pro nás, že:
V rámci utužování národní jednoty skrze jazykovou osvětu si dovolím ten odstavec přeložit do obecné češtiny: 1. Pravidla a smlouvy jsou pro slabochy a magory, silnej jedinec pružně urve, co může. 2. Nikomu nic nedáme, sami máme málo. 3. Ideálů se nenažerem. To je opravdový "realismus místo iluzí". Pan Zahradil si přehnaný pseudohumanismus skutečně nepotrpí. Každopádně jsem mu poslal dotaz jak to přesně myslel s tim neetickým jednotně mluvícím a dějiny hodnotícím státem. Případnou poslaneckou odpověď si určitě nenechám pro sebe. Citáty jsou z "Modré šance pro českou diplomacii". Hezkou definici etnické skupiny najdete ve Wikipedii. |